Harley-Davidson v MotoGP od roku 2026
Text: Filip Tichý | Foto: TZ | Zveřejněno: 13.5.2025 | Zobrazeno: 6 130x
Ne, americký výrobce nepostavil speciál do královské třídy. Místo toho od příštího roku v rámci šesti víkendů MotoGP připraví nový šampionát závodů s motocykly Harley-Davidson bagger. Série dvanácti závodů se pojede během šesti Grand Prix v Evropě a Severní Americe, kde se 14-16 závodníků utká na závodních motocyklech Harley-Davidson Road Glide ve dvou závodech v každém kole.
Všechny motocykly Harley-Davidson Road Glide budou technicky shodné, takže se můžeme těšit na naprosto vyrovnané souboje, jak už jsme uvedli v první zprávě. Startovní rošt by mělo tvořit šest až osm týmů, kde každý bude mít dva jezdce. Motocykly vyvinuté pro závodní okruhy týmem Harley-Davidson Factory Racing váží 280 kilogramů a mají výkon přes 200 koní a točivý moment 245 Nm. Díky tomu dosahují maximální rychlosti přes 300 kilometrů za hodinu. Jen pro srovnání, speciály z královské třídy MotoGP mají zhruba poloviční hmotnost (omezení na 157 kg), k tomu výkon 250 koní, ale také jen poloviční točivý moment (120 Nm). O závodních víkendech tak budou k vidění úplně odlišné styly závodění.
Značka Harley-Davidson tímto šampionátem naváže na své okruhové začátky před pětadvaceti lety, kdy s modelem Harley-Davidson VR1000 (viz náš podrobný článek) závodila v letech 1994–2001 v americkém šampionátu AMA Superbike a chystal se i do WSBK.
Připravovaný šampionát při MotoGP značce H-D pomůže přilákat nové zákazníky ze sportovního světa a zvláště z Evropy. Pořadatelé MotoGP zase získají novou třídu diváků, které by jinak čisté okruhovky tolik nezajímaly (a milovníci motorek to možná uvítají víc než MotoE). A závody baggerů jsou divácky hodně lákavé, jak ostatně dokázala série King of the Baggers v několika minulých letech v Americe. Tam ovšem mezi sebou tradičně zápolily značky H-D a Indian a vypadá to, že Indian taky trochu zaspal ve vývoji, když se H-D podařilo si domluvit exkluzivní šampionát při MotoGP bez účasti svého hlavního rivala.
Vyjádření Harley-Davidson a MotoGP
„Jedná se o odvážný nový krok v globálních závodních ambicích naší značky. Harley-Davidson je průkopníkem výkonu na silnici i v terénu již od svých počátků před více než 120 lety. V poslední době jsme předvedli naše umění v závodech MotoAmerica Mission King of the Baggers a také v našich nových produktech s výjimečným výkonem, jako jsou nové modely CVO RR a CVO Road Glide ST. Viděli jsme, jak síla a výkon rezonují u našich jezdců a fanoušků, a víme, že touží po dalším zážitku,“ řekl Jochen Zeitz, předseda představenstva, prezident a generální ředitel společnosti Harley-Davidson. „Jsme nadšeni, že s tímto novým šampionátem můžeme na světovou scénu přinést novou formu závodění. Jedná o smělou a novou kapitolu naší značky, která oslavuje naše dědictví a zároveň směřuje do budoucnosti, ale také obohatí největší motocyklovou událost na světě o úžasnou podívanou.“
„Spolupráce se společností Harley-Davidson je pro obě strany zajímavou příležitostí,“ řekl Carmelo Ezpeleta, generální ředitel společnosti Dorna Sports, která vlastní práva na MotoGP. „Nabízíme značce Harley-Davidson skutečně mezinárodní platformu pro rozšíření jejich globálního dosahu. Společně přiblížíme náš sport novým divákům, protože se spojujeme s jednou z nejznámějších lifestylových značek v USA. Toto partnerství má velký potenciál pro naše strategie a přinese fanouškům nádhernou podívanou, která dodá zcela novou atmosféru víkendům Grand Prix, kde se bude série konat.“
Informace o redaktorovi
Filip Tichý - (Odebírat články autora)
TZ - (Odebírat články autora)