Šrek přirovnal svůj charakter k cibuli, ne že tak smrdí, ale že má více vrstev. Pod každou další vrstvou je další, až někde úplně uvnitř se skrývá jemné a křehké jádro. To co je na povrchu často klame, důkladné zkoumání rozkryje opravdové hodnoty. Toto zkoumání je však nepřenositelné, každý musí zkoumat sám. Charakter je veličina individuálních hodnot, je neprodejný. Je to taková virtuální veličina. Řekněme-li o něčem, že to má charakter, každý si představí něco jiného. Má to těžké v dnešním komerčním světě. Doufám že to tak nadále zůstane.
Ervin Puts napsal mnoho článků o charakteru objektivů pro fotoaparáty. Do té doby jsem se domníval, že každý objektiv funguje tak, jak je to nakresleno v učebnici fyziky - obraz se přenese na stínítko v převráceném tvaru a bez deformací. Ervin Puts vysvětluje balancování optického designéra mezi kvalitou obrazu a praktickou použitelností. Mohl by navrhnout technicky dokonalý objektiv, ale byl by těžko přenositelný a nezaplatitelný. Výsledkem jsou kompromisy v korekci optických vad. A právě tyto kompromisy vytváří jedinečný charakter. My ale nekupujeme tento charakter, my kupujeme parametry objektivu.
Komerční svět se nám snaží vnutit potřebu měřitelných parametrů. U fotoaparátů hlavně rozsah zoomu, počet Megapixelů a hromada funkcí. Všechno velmi povrchní věci, které mají malou vypovídající hodnotu o kvalitě výsledné fotografie. Je to tak asi vždy, když vybíráme něco nového. Nového v oblasti, kterou neznáme. Uděláme průzkum marketovaných parametrů a věříme, že jsme našli nejlepší produkt odpovídající našim kritériím. Z hlavy dokážeme vyjmenovat všechny tyto jalové parametry. Charakter mezi nimi není, nemůže být.
Paralela s výběrem motorky je zjevná. Nově příchozí studuje vše co je k sehnání do posledního detailu. Vedle objemu, výkonu, váhy a velikosti také všechny marketingově vytvořené jména, zkratky a další nesmysly. Přesvědčujeme se o jejich důležitosti a hledáme jejich obdoby u konkurence. Devalvace těchto funkcí je nekonečná. U prvních motorek stačilo že má brzdy, pak to byly bubnové brzdy, kotoučové brzdy, dvě kotoučové brzdy, dvě kotoučové brzdy Brembo, dvě koutoučové brzdy Brembo s ABS. Proč nenecháme úsudek o brzdách na zkušební jízdu? Naše zkušenost a reputace výrobce by měly být dostatečné.
Zkusme si představit, že by se motorky prodávali bez jediného parametru. Byl by to jen obrázek s pozvánkou na zkušební jízdu. Zapojili bychom všechny smysly. Zajímala by nás nejprve estetika, design. Zkoumali bychom motorku před jízdou abychom rozkryli kvalitu provedení. Dále zvuk a nakonec samotnou jízdu. Teď bychom porovnali naše sledování s cenou a reputací výrobce. Doposud bez uvedení jediného technického parametru. Myslím, že tímto způsobem bychom vybírali charakter. Oproštěni od technických veličin.
Vlastník | Grisoroad | |
---|---|---|
Vloženo | 6.10.2012 | |
Aktualizováno | 10.3.2014 | |
Zobrazeno | 14 020x |
Zdravím. Narazil jsem na Tvůj profil a deník. Krásně se to čte. Člověk-motorkář to cítí, ale do slov většinou myšlenky přetavit nedokáže. Moc hezky jsi to napsal.
Výborné počtení. I ostatní články v deníku. Bravurní texty a zadarmo! Těším se na další.