renocar_unor



PROFIL MOTORKY

Moto Guzzi Griso 1200 8V (2009)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník Grisoroad
Vloženo 6.10.2012
Aktualizováno 10.3.2014
Zobrazeno 14 006x
HODNOCENÍ PROFILU OD 59 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 10


Vloženo: 19.10.2012, Uskutečněno: 19.10.2012, Zhlédnuto: 27x


Sáhnu-li na chrom, chci cítit chlad. Tak je to uloženo v mé paměti, kombinace hmatu a vzhledu. Je-li chrom na plastu dojde při dotyku ke zmatku. Sahám na chrom a cítím plast. Je to jako se spálit. Reflexy bijí na poplach. Právě si utvářím soustavu hodnot nové motorky, hledám charakter. Vše do sebe krásně zapadá. Líbí se mi co vidím. Zkoumám materiál dotykem. Au! Co to bylo? Teplý chrom. Právě utvořený systém hodnot se rozsypal.

Milenec carevny Kateřiny II Veliké, Grigorij Potěmkin, připravoval její cestu na Krym. Cestovala s rakouským císařem Josefem II. Bylo nezbytné udělat na císaře dobrý dojem a tak byly postaveny paláce a silnice tam, kde císař s carevnou nocovali. Tak vznikl pojem “Potěmkinova vesnice” - falešné přikrášlení skutečnosti. Po úvodním vizuálním nadšení dojde ke zklamání. Pod povrchem nic není. Kvalitní produkty by naopak měly vždy překročit očekávání, být o kousek napřed, nabízet k objevení něco nového.

Materiály mají své charakteristiky a my je tak vnímáme, vizuálně i hmatem. Vidím ocel, očekávám chlad, měkké dřevo je sametově teplé, lakovaná ocel je je zpočátku teplá, hladká, potom se prosadí ocel velkým odběrem tepla. V dvacátých letech minulého století vznikla v Německu avantgardní škola designu Bauhaus. Cílem bylo obnovení vztahu mezi uměním a řemeslem. Aby žáci lépe poznali materiál se kterým budou pracovat, zkoumali poslepu “hmatové destičky”, na kterých byly různé materiály a různé textury. Vytvářeli si tak rozšířenou hmatovou paměť pro různé typy materiálů. Naše laické vědomé schopnosti nedosahují tak daleko abychom dokázali každý materiál poznat, máme ale vytvořena nevědomá očekávání pro vazbu toho co vidíme a jaké to bude na omak. Dojde-li ke změně jsme zmateni.

Griso má plastovou nádrž, ale nijak to nezastírá. Kombinace s matným zeleným lakem je v souladu s hmatovým vnímáním. Rád se nádrže dotýkám, matný lak a teplota materiálu jsou vyváženy. Zrcátka jsou z černého plastu, na nic si to nehraje, tak je to pro mě v pořádku. Ocelové ráfky stříkané na černo mají na dotyk typický sametový povrch s teplotním zpožděním. Černý motor, poctivé stupačky, hnědé sedlo, vše odpovídá hmatovým vjemům podle očekávání. Je zde pár kontroverzních detailů, ale nic zásadního. Jako celek to funguje.

Designer Grisa to měl relativně jednoduché co do výběru materiálů. Měl celkem volnou ruku. Vytvářel nový design při zachování tradičních technických prvků. Mnohem komplikovanější je to u “moderních retro” motocyklů. Co všechno můžeme změnit? Můžeme použít nové materiály? Já rozumím použití moderních technických prvků, doba jde dál a nakonec jízdní vlastnosti jsou to nejdůležitější i když jde o retro. Dovedu si i představit použití nových materiálů, takových které se v době původního modelu nepoužívaly, ale jen když je upřímně přiznáme. Maskovat však chromem plast, to je pro mě těžko pochopitelné. Opravdu je to o tolik levnější?

Kdyby byly motorky praktické, hodnotu vytvářející stroje, asi bychom tak netrvali na detailech. Naštěstí to tak není. Systém hodnot je individuální, subjektivní a nepřenositelný. Přejeme si být překvapeni skrytými kvalitami a ne zklamáni prázdnem pod povrchem. Nemají to s nám ti výrobci snadné.

Hodnocení (0x):

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Komentáře
Grisoroad (18) napsal 20.10.2012 v 09:33

To Radek_S: jen testuji baterky nového notebooku, vydrží proklatě dlouho :)

vrbap (8) napsal 19.10.2012 v 15:40

Shledavam s potesenim, ze mezi nami jsou i taci s Vasimi vyjadrovacimi schopnostmi. Ano, motocykly nejsou jen o "erjednapycowoe", ale jsou to hlavne krasne stroje s dusi, kterou malokdo popise tak jako Vy. Maliri maji sva platna, sochari svuj kamen a Vy svoji klavesnici. Bravo, tesim se na pokracovani. Pavel

Radek_S (11) napsal 19.10.2012 v 15:37

Já to nestíhám ani vše číst , to máš dovolenou, nebo nohu v sádře? Jinak nechápu, jak to z tebe tak rychle může lézt? Vždyť to je snad každý den. Já ani nestíhám napsat něco o minulém malém výletu z tebe to leze jak ze spisovatele. Ale možná jím jsi. A podle článků moc dobrým.

vrbap (8) napsal 19.10.2012 v 15:01

Shledavam s potesenim, ze mezi nami jsou i taci s Vasimi vyjadrovacimi schopnostmi. Ano, motocykly nejsou jen o "erjednapycowoe", ale jsou to hlavne krasne stroje s dusi, kterou malokdo popise tak jako Vy. Maliri maji sva platna, sochari svuj kamen a Vy svoji klavesnici. Bravo, tesim se na pokracovani. Pavel


Nejnovější záznamy v deníku
  • Ital a sada na opravu golfových vozíků

    Ze stanu mě vytáhne ranní italské slunce. Včerejší chmurné myšlenky nechám spát, je krásný den. Půjdu se pohrabat v písku na pláž, co na tom, že to je kus cesty. Moře za ten kus chůze stojí. Navíc dnes dopoledne nezamkno

    Typ: Oprava
    Vloženo: 26.05.2016
    Uskutečněno: 26.05.2016
    Tachometr: 33000km
    Komentářů: 3x
  • Tichá horda motorkářů

    “Co tam dělaj?” ptá se žena a s nevěřícím výrazem se ke mně přiklání jako na mši v kostele. “Vždyť jich musí být aspoň deset a vůbec nejsou slyšet!” pokračuje s notnou dávkou ... zájmu? Sedíme v restauraci Na Krásné vyhl

    Typ: Vyjížďka
    Vloženo: 03.04.2013
    Uskutečněno: 03.04.2013
    Komentářů: 2x
  • Bošák

    Bratr měl na klíčích Bošák snad od té doby, co mu rodiče svěřili klíče od bytu, aby mě mohl vyzvedávat ze školky. To podstatné měl, teď už jen tu motorku. Nevím do kterých všech motorek Bošák pasoval, ale z našeho klukov

    Typ: Vyjížďka
    Vloženo: 24.02.2013
    Uskutečněno: 24.02.2013
    Komentářů: 5x


TOPlist