renocar_duben



PROFIL UŽIVATELE

zizour

Offline: 6.4.2024 Hlavní stránka sekce

Skupina: Registrovaný
Pohlaví: Muž
Věk: 50
Město: Telnice
Lokalita: Brno-venkov J...
Pomohl: 2x
Založil témat: 15x
Napsal příspěvků: 74x
Body komentářů: 12 / 9
ID uživatele: 166765
Registrace: 21.6.2012

Adresa profilu:http://zizour.motorkari.cz (Sdílet)


Jak na dovolenou s maxiskútrem

Praktické rady jak se připravit a prožít dovolenou na maxiskútru stylem kempigovým, pohodovým a komfortním.

Skútr dovolená 14 dní – Slovinsko Itále stylem kempingovým Burgman 400 v plné polní a 2 lidi

Píšu tento článek, abych jako začínající moto-cestovatel usnadnil cestování začínajícím.

Před samotnou cestou jsem přečetl spoustu cestopisů, ale o samotném vybavení a potřebách jsem se nedozvěděl skoro nic. Většinou je to „na germána“ – plná prkenice, hotel a 20 000kč na osobu a týden. Tak tohle je popis zkušeností z dovolené po česku za minimum peněz stylem kempingovým. I když nemůžu říci, že bychom se nějak omezovali, zašli jsme si na kafíčko, nebo zmrzlinu, když se nám chtělo. Večerní pivko nikdy nechybělo ať točené nebo z Lidlu. Hlavní chody jsme ale řešili ohřevem konzerv a pod. Samozřejmě, že první dny nechyběly řízky v alobalu. Cestovní pojištění nesmí chybět to snad ví každý. Lze i on-line.

Plánování cesty: doma jsem měl rozplánovaný každý den, ale počasí a baťůžek stejně všechno změní, takže doporučuji koupit si dobrou mapu (jsou tam nakreslené i kempy) a zakroužkovat cíle. Ty pak podle situace buď vynecháte nebo splníte. Zapomeňte na 350km denně, které jsou v cestopisech. Skútr není závoďák. Se skútrem zapomeňte také na off-road cesty - spojka dostávala zabrat i tak a chvílemi jsem měl o ni vážně strach. Jezdili jsme asi 150 km za den a úplně nám to stačilo. Prostě se nám nechtělo vstávat ráno v 7 a cestovat do večera. Na klikatých horských silničkách (byť dobré kvality) se to moc mastit nedá (tak 60-80km/hod), prostě do zatáček nevidíte a pokud člověk není sebevrah…  Pokud nechcete dostat likvidační pokutu, tak i na hlavních tazích jezdíte podle předpisů + 10km/hod jako u nás. Průměr se tak dostane na nějakých 40km/hod – 3-4 hodiny denně v sedle stačí. K tomu ještě kochací a koupací přestávky a je večer. Ranní vstávání není náš koníček, takže snídaně v 8-9 na pohodu, sbalit a vyrazíte asi v 11 hod, přestávky zhruba po hodině – termoska – kafíčko, koupání. Ještě vybalit a postavit stan a najednou tma.

Je pravda, že ve Slovinsku si perfektně zajezdíte i v rámci předpisů. Pozor na počasí - v horách se mění každou chvíli, takže než vyjedete na kopec tak leje jako z konve. Extrémní výjezdy (jeli jsme na Mangard) záleží hlavně na počasí, protože dole bylo slušně (22°C) a 2 km před vrcholem jsme to otočili - hustý déšť, 10°C, potoky vody, silnice široká 2m, sráz bez svodidel atd. Snad příště.

 

Včetně nákupů a výletů jsme celkem najezdili 2000 km

1) den přesun do Slovinska https://goo.gl/maps/zQJvzuo3u8m

2) den údolím řeky na Velenjsko jezero, kde jsme strávili 3 dny https://goo.gl/maps/tRXFf2taN4H2

3) den přesun na bohjinské jezero, kde jsme strávili 2 dny https://goo.gl/maps/NZUxKLhhRsM2

4) den predilský průsmyk pod Mangardem https://goo.gl/maps/Pmg7y1Wvk482

5) den Výjezd na Mangard a šup do Itálie, kde jsme strávili 3 dny https://goo.gl/maps/t58RRYJgdKz

6) den cesta domů přes Predjamský hrad https://goo.gl/maps/wUVkHwSWmCB2

7) den tranzit z Mariboru do Brna https://goo.gl/maps/v8kSwXba3hP2

 

Motorka: Motorku udržuji technicky v pořádku průběžně (doporučuji psát si deníček s km), proběhla akorát vizuální kontrola stavu variátoru, spojky!, řemene, oleje!, promazání lanovodů, přeleštění plexiskla brusnou pastou apod. Dohuštění pneumatik a dotažení centrální pružiny o 2 stupně na 6ku. Doporučuji každou drobnost (vůle, vrzání, klepání) před jízdou opravit, všechno podivné preventivně vyměnit. Venku jsou práce 5x dražší a pod plnou zátěží v dešti apod. se i sebemenší problém projeví. Navíc pracuje psychika (vydrží to nebo ne...stále to vrže víc a víc.....) Každý by měl svůj stroj znát.

Maxiskútr je sice takový malý náklaďák, ale problém je suchá spojka, která trpěla, protože prokluzuje zhruba do 40km/hod (alespoň u mého stroje) a při dlouhém popojíždění v koloně do kopce je toho na ni moc.

Cestovní tuning motorky zahrnuje hlavně USB nabíječky a držák mobilu nebo navigace – nejen, že víte kam jet, ale vidíte i rádius zatáčky, což je neocenitelné pro užívání si zatáček. Doplnil jsem ještě reflexní polepy kde se dalo - pro větší bezpečnost.  Gopro budu určitě řešit příští rok.

 

Moto oblečení: Jeli jsme „na těžko“ v moto kalhotách (riflích), bundách a botách - opravdu vždy a to i na pláž (10km) lékařská péče je v zahraničí drahá a Burgman při parkování u pláže všechno pojme. Kevlarové rifle byly snesitelné i ve 33°C bohužel jsou promokavé, bundu doporučuji 3 vrstvou s oddělovací nepromokavou vložkou (je totiž trochu jako igelit). Termovložky jsme nechali doma, v horách jsem podvlíknul mikinu a tepláky. U moře jsem odepnul i nepromokavou vrstvu, bylo fakt vedro. Na dálnicích jsme navlékli ještě reflexní vesty (jeli jsme pomalu 110km/hod) na baťůžek moc foukalo :-). Neocenitelné bylo hands-free bez kterého si celou cestu nedovedu představit. Většinu věcí jsme nakoupili v Lidlu (svítilna, spacáky, kosmetika) a na aliexpresu (hands free, stan, ešusy, nožík, držák mobilu, USB nabíječky apod.) Vše kupodivu vydrželo bez problémů.

 

To nejdůležitější - finance:

Celkové náklady činily asi 520 EUR (14 000Kč). Dálniční známky 2x Rakousko (5,1EUR) a 1x Slovinsko (7,5EUR), Itálie 0,-. Benzín při spotřebě 4,1l/100km ujeto 2000 km celkem asi 110 EUR tankováno v horách 100 oktanů jinak 95. Dojezd na jednu nádrž asi 300km, takže jsme museli tankovat 5l v Rakousku za 1,4EUR :-(  Jinak 1,19EUR/litr. Nákupy potravin v Lidlu nebo Eurosparu, ubytování 1xghostiča 50EUR (2lidi se snídaní), jinak kemp kolem 9-12 EUR/osoba/den. 

Z domu jsme vezli jídlo na 2 dny (řízky a konzervy) a to jsme pak průběžně doplňovali v Lidlu. Příklad cen LIDL Slovinsko: pečivo (žemlje) 90gr – 0,19EUR, pivo LIDL Argus sklo 0,66l - 0,64EUR, paštika 120gr – 0,5 EUR, konzerva 800gr – 1,9 EUR, sušenky Italy 700gr - 1,35 EUR. Kafe, čaj apod. jsme vezli svoje, ale ceny jsou tam skoro jako u nás.

 

Co se podařilo naložit do Burgmana (nechápu proč jsme toho tolik vezli, neberte toho tolik)

Co chybělo: čelovka pro noční pochody na záchod (ach to pivo), lepší pláštěnky - nepromoky, občas by se šikla i power banka a taky fernet :-)

Dobré vychytávky: pavoukový držák baťohu a lankový zámek na kolo (používal jsem na helmy, vozil se na oku dole vedle sedadla), 2 USB nabíječky na motorce, zámek kotoučové brzdy - člověk nikdy neví.

Co všechno uveze Burgman? Kufr pod sedadlem:

Podle hesla těžké věci co nejvíce dolů. 2x tenisky (M+F), LPG 230g, LPG 450g, LPG vařič, konzerva 800g, konzerva 230g, 2xpivo, 2xspacák LIDL (malý 750gr), 2x karimatka, stan pro 3 osoby 2m x 1,8m, na místě 3 osoby spaly helmy, bágly a bundy. 2x camping židličky :-), plážový stan :-), 2x pláštěnka, sandále plastové (nosím je těsně před odjezdem při balení), kompletní ešus, náhradní řemen variátoru, 10m provázek. Schránky: multifunkční kleštičky, svíčka, ložiska přední kolo, nářadí, lékárnička, 5ks elektro stahovací pásky, kus drátu, sada na opravu defektu.

Šly jsme cestou lehkého spacáku a teplého oblečení (finance a prostor). Spacáky jsou z Lidlu za 370kč fakt maličké (+10°C) – zima byla akorát jeden den v horách, kdy pršelo a bylo hnusně, a to jsem měl tepláky, punčocháče, ponožky, tričko a mikinu, ale abych se budil zimou to ne :-/. Příště bych volil trochu lepší spacáky tak 1-1,5kg. Například Pinguin Micra by mohl být dobrý. Ale to už je jiná cenová kategorie.

 

Kufr horní, tuším že má 46 litrů:

Podle hesla lehké nahoru. 6x zalévací polévka, 2xčaj, kafe 200gr, kosmetika (raději nemluvit od rtěnky po make-up) 2x difuzil (jeden stačil), sprcháč, opalovací krém 30 a 20, kartáčky a pasta, holení, krém po opalování, zbytečný toaleťák, spodní prádlo (M), léky (ibalgin, voltaren, oční kapky, na tlak, na průjem, na klíšťata, na štípance, na alergii, na žíly…prostě 40+ = bedna), druhé sandále (M – ty už příště neberu), lehká piknik deka (pro piknikové zastávky), 2 plastové kelímky na čaj, příbory, vlhčené ubrousky 60ks (taky zbytečné). Role Igelit pytlíků svačinové a pytle 120l (dokoupeny na cestě kvůli taškám), karty, kostky. Možná jsem na nějakou drobnost zapomněl.

 

Boční tašky: prádlo žena a druhá muž (poměr je spíš 1,5 / 0,5):

Vše zabaleno ve velké igelitce. Tašky jsme ale nakonec museli obalit ještě velkým pytlem (120l) protože promokaly. Oblečení na spaní (tepláky, tričko, teplé ponožky a punčocháče, mikina teplá) 2x vasil na řízení, oblečení na pobyt 2x tričko krátký, 1x dlouhý rukáv, mikina teplá, druhé tepláky, rifle, 2x kraťase, velká osuška, sportovní ručník… F - zhruba to stejné + zhruba 3 šatičky, sukýnky, podprdy atd. 2 útěrky, 3 ručníky, a spousta dalších na které se raději neptám. Prali jsme pouze jednou, takže příště to prádlo trochu omezíme. Velké osušky se taky párkrát hodily, ale dalo by se bez nich obejít.

 

Levá schránka pod řidítkem:

Rozdvojka 230V (pozor musí být z boků vybraná, staré kulaté ve Slovinsku, nejdou strčit), 2x nabíječka na mobil a 3 USB kabely. Heslo dobíjet, kde to jen jde (restaurace, záchod, benzínka atd). Nakonec to s tím dobíjením tak horké nebylo.

Pravá schránka pod řidítkem:

Reflexní vesta, umývání na čelní sklo a hledí, zámek na kotouč brzdy

Velká schránka pod řidítky zamykatelná (zásuvka 12V):

Vlevo u baterie – nabíječky a kabely pro handsfree, foťák, baterku atd. Vpravo – mapy a výtisky z Googl maps, 1,5l voda, velká svítilna (za jízdy nabíjím buď svítilnu nebo foťák), v kempech je zásuvek dost, ale foťák v umývárkách nenechám, energeťák pro případ potřeby.

 

Baťoh na tunelu - hlavně jídlo:

Termoska s kafem, jídlo, pečivo, 1,5l minerálka, toaleťák, krabička s jídlem / sušenkami, náhradní brýle, vlhčené ubrousky, dámská kabelka (doklady, peněženka, karty, swis nožík…)

Shrnutí:

Kempy jsou ve Slovinsku, Rakousku i Itálii jsou velmi dobře vybavené (až luxusně). Všude jsou čisté a vybavené sociálky, dostatek teplé vody, ubrousky a toaleťák, restaurace, WiFi, někde i vařič, lednička,  pračka dokonce i sušička. Ráno prodej pečiva, vyjímečně i snídaně za 2EURa (nápoj a pečivo nebo párečky). Tahanice bývá občas o zásuvky na nabíjení. Příště koupíme lepší spacáky a trochu omezíme boty a oblečení. Hlavně dvoje sandály, 2 toaleťáky a obrovská svítilna jsou zbytečné. 

Snad tento článek někomu pomůže. Hodně kilometrů bez nehod přeje zizour

Jak se Vám líbil tento článek?

Hodnocení (34x):

Motorky: Suzuki AN 400 Burgman

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Komentáře k článku
Bob13 napsal 19.02.2017 v 13:52

Hezký fotky a krásně popsané a nafocené úložné prostory. Jeden by nevěřil co všechno tam vejde. Dobrý a věřím,že i poučný.

Monarcha1 napsal 12.10.2016 v 10:52

Nádhera, úžasné.

V roku 1977 sme boli pri Čiernom mori niže Konstanci - Kostinesti na Jawach-350, zašli sme až k Bulharskym hraniciam , spravili sme to za dva dni , týždeň som si nemohol sadnúť a to som mal najazdené aspoň 50 tis. km .
Jazda non- stop je zabijak, ale to som mal 25 rokov a cez leto som najazdil 13 tis.km .
Teraz v dôchodku si chcem kúpiť skútra ale všetko staré 8 rokov a viac, lenže už ma nebaví vŕtať sa v tom .
Radšej niečo nové Max Sym 600i aj keď Burgman 400 sa mi pozdáva viacej . Takže tak

mokomido napsal 10.10.2016 v 19:50

Smekám před Vámi, hezký a poučný... ať to valí...

zizour napsal 12.09.2016 v 23:48

Reakce na: PetrIII
Ahoj Petře, mohli jsme samozřejmě chodit každý den za 20-30EUR/os na oběd, ale chtěli jsme prostě kempovat, vařit si na vařiči atd.. možná trochu nostalgická vzpomínka na mládí Prostě zážitky a dovolená pobytová né závodní.
A taky jsme si chtěli dokázat, že to jde. Nehledě na to, že se 3 dětmy jsou finance potřebné jinde.

Pro úplnost uvádím, že konzervy Lidl jsou v testech kvality vždy na prvních místech.
Třeba ta vepřové ve vlastní šťávě (zelená) má 92% masa. To jevíc než výběrová šunka. V případě Hamé s tebou souhlasím - taky je nejím.

buchtik napsal 10.09.2016 v 11:57

No toto, je to perfektní článek - hodně poučný. Moc se mi líbil. Na něco takového ose chystám next year - sólo. Pokud to půjde a já vydržím, tak ještě delší časově - around Europe.

PetrIII napsal 09.09.2016 v 06:52

Žaludek si určitě chrochtal z takovýho stravování, kozervy Lidl a Hamé, no potěš.

schery napsal 31.08.2016 v 22:27

Celkově excelentní...

pistapista31 napsal 30.08.2016 v 11:41

Super

zizour napsal 29.08.2016 v 20:53

Taky jsem netušil co se do něj vleze

o192 napsal 28.08.2016 v 22:42

Moc pěkně popsáno, stejnýho Burgmana jsem měl taky. Ovšem netušil jsem, že toho do něj tolik vleze. V každém případě se rád nechám isnpirovat tvojí cestou. Super.

KAREL_PLAY3 napsal 28.08.2016 v 16:32

Zajímavý nápad, návod, shrnutí a Burgmánka jste opravdu využili na maximum

Vezli jste toho skutečně dost. No, budu muset v příštím roce (při případný dovolený v zahraničí) přehodnotit co všechno si na kempování nakoupit. Jídlo bych nejraději řešil místní stravou, nejen kvůli ochutnání tradičního jídla konkrétních zemí, ale i proto, aby mi odpadly věci jako je vařič, plynový nádržky atd. Na druhou stranu by místní obědy asi lezly dost do peněz...to je dilema, to je dilema

Pohrával jsem si i s myšlenkou (nerad jezdím ověšený jako nějaký vánoční stromek) pořídit si ten srandovní vozík Pav 40, který vídám především u motocyklů Jawa a ČZ, doladit si ho barevně k mýmu Madisonu a většinu největších věcí umístit právě do jeho útrob. Ale zatím nevím co bude v následujícím roce s mojí "moto-kariérou" a navíc jsem ještě nezjistil, kam bych ten přídavný vozík ke stroji přimontoval...

Je na to nějaká směrnice, norma jak musí být podobný vozík u motocyklů upevněný nebo jde hlavně o to, aby to prostě pevně drželo, svítilo a blikalo? Díky za případný postřehy a zkušenosti

zizour napsal 27.08.2016 v 09:36

Tachometr ukazuje pouze celkovou spotřebu za trip. Takže průměr. Ze začátku ukazoval 4,0 v horách vylezl na 4,6 (takže bral aspon 5,5 l) při cestě k moři klesl na 4, ale na zpateční cestě zase povylezl na konečných 4,1.
Běžně je ve Slovinsku milion asi jako u nás, takže v každé druhé dědině. Ceny mají všude stejné.

fatman napsal 27.08.2016 v 08:01

Díky za info o focených místech!
Kolik si Burgouš pápnul na cestě?

zizour napsal 26.08.2016 v 09:55

Děkuji za komentáře, bohužel jak na popis fotek - tak na to jsem nepřišel. Fotky se nahrávají naráz jako zip a nezobrazuje se ani jejich název.
Popíšu aspoň takhle:
Fotka s kamzíkem Bohinjsko jezero začátek (od Bledu)
Fotka se stromy na ostrůvku: lago del predil (hranice Sl a I) - super zatáčky
Fotka na konci asi 4. tunelu: Mangart (pozor za tunelem je díra jako prase) ještě lepší zatáčky (5EUR)
Fotka Predjamski Grad (vstup 11EUR, s jeskyní 17EUR))
Fotka poslední dvě Bohinjsko jezero vzadu - kemp Ukanc (Camp Zlatorog Bohinj)
Ještě přikládám fotku z jezera Bled a vodopád Savica (8km od kempu Ukanc)









Tempo_veloce napsal 25.08.2016 v 21:26

Ahoj
Moc hezký, snad jen příště ty popisky k fotkám ,kdyby to člověk chtěl také navštívit,ale to jen vylepšení.
Jinak super

fatman napsal 25.08.2016 v 15:42

Dobrá inspirace
Akorát bych uvítal popisky k fotkám...Jako, kde přesně je takhle krásný místo ...

spike-cz napsal 25.08.2016 v 07:41

gratuluju k povedené cestě a dobrému shrnutí. takovýhle návod se fakt může hodit. jen tak dál.

Křeček1 napsal 24.08.2016 v 20:58

tomcruise77 napsal 24.08.2016 v 17:17

No zvládli jste to bravůrně. Klobouk dolů. Jenom nevím, na co ti byli ty ložiska a řemen. Burgman je spolehlivý cestovní stroj, musíš mu víc věřit. A s tou spojkou to není určitě tak horké. Japonci to mají dobře vymyšlené. Určitě při 40km/h nejedeš přes spojku. Připadá ti to tak, protože máš lehčí válečky a dříve se ti mění převod na variátoru.

smartin1 napsal 24.08.2016 v 16:52

Pecka

wsbk napsal 24.08.2016 v 09:55


TOPlist