globalmoto_duben_nolan




Vyšší střední: Honda Forza 300 vs. Kymco Xciting S 400i vs. Suzuki Burgman 400

Tyhle tři stroje bychom mohli směle přirovnat k Octavii. Ta je menší než luxusní Superb, ale nabídne podobné tvary a jen o fous horší výbavu za podstatně příznivější peníze. Každý z testovaných skútrů to ve své „rodině“ má úplně stejně. Jak obstojí ve vzájemném souboji?

Kapitoly článku

Přijdou vám peníze za „vyšší střední“ třídu lépe utracené než za nejvyšší modely? Nám taky, zejména takhle u skútrů. To, co tady testujeme, jsou největší jednoválcové maxíky od Hondy, Kymca a Suzuki, nad nimi už jsou jen velké dvouválce. Objemově, výkonově a především cenově tyhle tři skútry pokrývají poměrně široké spektrum, takže se pojďme kouknout, jaká „oktávka“ co nabízí.

Nejmenší, nejslabší, ale taky nejlevnější a nejnovější, to je Honda Forza 300. Nad sebou má už jen model Integra, což je takový hybrid mezi skútrem a motocyklem, patřící do rodiny sedmsetpadesátek NC, za který si japonská jednička řekne o 250 tisíc. To je opravdu velký rozdíl, protože Forza stojí pouhých 140 tisíc. Mimochodem její cenovka je obrovským lákadlem, Forza 125 (ten samý skútr, jen s menším agregátem) je o pouhých deset tisíc levnější a městské SH300i se stejným motorem o pět.

Forzu Honda představila letos v březnu a jde o největší novinku. Teoreticky jde sice o evoluci původní Forzy, jejíž vznik se datuje už do roku 2000, prakticky je to však úplně nový skútr. Vůbec bych ho s původní Forzou nespojoval. Ano, jde také o tříkilo a maxiskútr, ale to je tak všechno. Současná Forza je větší motorizace extrémně úspěšné stopětadvacítky, vyvinuté speciálně pro evropské zákazníky, kterou Honda začala prodávat před třemi lety a dnes jich po světě běhá již přes 30 000. Tříkilo bylo logickým a motorkáři toužebně očekávaným krokem.

Xciting S (to písmenko S označuje novou verzi) je evolucí před pěti lety představeného čtyřkila, které tehdy nahradilo třístovku a pětistovku stejného označení. Pro Kymco to byl první skútr takové nové vlny, z níž se později zrodil nový Downtown a především loňský AK 550, jemuž důvěrně kvůli označení i zaměření přezdívám Kalašnikov. Troufám si říci, že Xcitingem 400 tchajwanská značka definitivně dohnala japonskou a italskou konkurenci a nové esko mě v tom jen utvrzuje.

Ač v poslední době nebývá cenový schod u Kymca proti zmíněným rivalům tak výrazný, o Xcitingu můžeme mluvit jednoznačně jako o velmi lákavé nabídce. Oficiální cena totiž činí bez desetikačky 165 tisíc – o dvacku méně než za Yamahu Xmax stejného objemu a ještě o dalších 15 méně než za Burgmana, jenž je dalším pánem na holení v tomto testu. Také odskok proti top modelu AK je značný. „Kalašnikov“ je sice za 250 tisíc skvělou nabídkou, jenže Xciting je o třetinu levnější, a přitom není o třetinu horší. Jde o rozměrově největší a výkonově nejsilnější stroj v tomto testu.

Že Burgman stojí dvě kila, jsme si už řekli. Hodně peněz, ale za ně dostáváte hotovou legendu. Vždyť to byl právě Burgman 400, který v roce 1998 prolomil zavedený předsudek, že skútr má smysl jen do 250 kubíků. Od té doby se toho v řadě Měšťanů událo hodně, nicméně čtyřstovka, největší jednoválec, je tady pořád a Suzuki si myslí, že těch 20 let vývoje za těch 200 tisíc stojí.

Čtyřkilo prošlo modernizací loni a nešlo o žádnou revoluci, nýbrž o jemné vyladění detailů. Když něco děláte tak dlouho a prodáte toho 130 000 kousků, je to většinou znamení, že to děláte dobře a totální redesign nebývá třeba. Z testované trojice je tedy Burgman největší tradicionalista, co se konstrukce a moderních vychytávek týče, ovšem zákazníci to evidentně oceňují. Na blbinky totiž mají dvouválcový Burgman 650 Executive, skútr vyhlášený elektricky sklápěnými zrcátky a elektronicky řízeným variátorem se šesti „rychlostmi“, za ten si ale připlatíte ještě dalších 75 Palackých.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš (Odebírat články autora) - Výška redaktora: 174 cm
Lukáš Růžička (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 182 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 168 Kč od 14 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
1scooter přispěl 12 Kč
Petr7474 přispěl 12 Kč
Jiroos přispěl 12 Kč
JoskaH přispěl 12 Kč
crhy1 přispěl 12 Kč
Myna přispěl 12 Kč
Dan66 přispěl 12 Kč
JimHawkey přispěl 12 Kč
ALLEXXX přispěl 12 Kč
Fisa83 přispěl 12 Kč
Dawes přispěl 12 Kč
masi přispěl 12 Kč
Kitko přispěl 12 Kč
DoktorMax přispěl 12 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):



TOPlist