USA

Cestopisů31

Doklady a vybavení

Potřebné doklady pro návštěvu (vízum, poplatky, pojištění, očkování)

• 8.7.2019 Platný cestovní pas, povolení ESTA pro pobyt do max.délky 90 dní-ESTA se vyřídí přes internet za 14 dolarů, mezinárodní řidičák, celosvětový roaming do mobilu a mít rezrvované ubytování alespoň na první noc v USA (to úředníka zajímá).

Nezbytné vybavení (dálniční známky, výstražné vesty, rukavice, páteřák)

• 8.7.2019 Přilba, rukavice, mě se osvědčily boty pohorky, v letní sezoně na západ USA si nebrat kožené oblečení, je tam horko, bohatě stačí textilní oblečení. Já přejel Kalifornii a Arizonu v srpnu jen v kombinaci -tričko, kratasy, přilba, pohorky, rukavice.
    Určitě nezapomente chytrý telefon s mapami-navigací. Těžko spoléhat jen na jejich místní značení

Co navštívit

Seznam nejzajímavějších míst pro motorkáře (města, vyhlídky, hrady)

• 8.7.2019 Co jsme projeli, tak mohu vřele doporučit projet celou Route 66, nejlépe z Chicaga do L.A. Ta celá cesta je těžký motorkářský zážitek. Dál se podívat na NP Grand Canyon-to je pecka, Lower Antelope Canyon, Horseshoe Bend u městečka Page, Meteor Crate u Winslow, dále věnovat čas L.A.-Santa Monica, pláže pacifiku, užít si Las Vegas-v noci projít Bulvar strip a Freemont strip. Pokud vás zajímavá fenomen UFO, tak navštívil Rachel v Nevadě a Roswell v New Mexiko. Prý je také velký turistický zážitek NP Sekvoja-strom General Shermann a NP Yosemite.

Tipy na nejlepší trasy pro enduro nebo silnici

• 8.7.2019 Cestu Route 66 je třeba jet podle iteneráře například slovenské aplikace Route 66 a nebo podle offline map v chytrém telefonu. Dnes je nahrazena moderními dálnicemi, původní úseky je třeba vyhledávat a projet. Cesta vás povede skrze městečka. Přímo cedulemi na místě je Route 66 značena bídně.

Tipy na výlety (celodenní, více dní), okružní výlety

• 8.7.2019 NP Grand Canyon, South Rim, vyhlídka Shoshone Point, od silnice č.64 cca 30 minut pěšky tam a 30 minut zpět. Jedna z nejhezčích vyhlídek na Velký kaňon.
    Další tip je návštěva Lower Antelope Canyon u městečka Page, je to s průvodcem tak na 1 hodinu, pískovcový kaňon, vstupné tedy drahé osoba 50 dolarů, ale je to pěkné.

Kdy vyrazit

Informace o počasí a teploty

• 8.7.2019 My jeli v srpnu a teploty na západě USA byly velmi vysoké, hlavně v oblasti Mohavské a Nevadské pouště, kde jsme zažili 45 stupnů ve stínu. Teploty na východě směrem Chicagu pak byly přívětivé, něco jako u nás v létě. Lepší je asi cestovat po Route 66 červen nebo září-říjen. Teplota vody pacifiku v srpnu byla skvělá cca 28 stupňů, zatímco Michiganské jezero v Chicagu mělo jen 17-18 stupňů.

Významné svátky a události, kdy se vyplatí zemi navštívit?

• 8.7.2019 Pestrá a veselá bude noc Halloween v USA z 31.10. na 1.11.

Jak ušetřit

Peníze (měna v zemi, platby kartou, hotově)

• 8.7.2019 Pro našince je v USA obecně draho, jediné co je levnější je benzín, ten v USA v roce 2018 vycházel za 1 litr na 19-26 Kč.
    Platit můžete v hodně obchodech kreditní kartou, není třeba vyřizovat debetní kartu. Hotovost je dobré mít vždy sebou v patřičném obnosu, jsou dosud obchody, kde platíte v hotovosti. Na benzinkách všude šlo platit kreditní kartou.

Ceny potravin, ubytování

• 8.7.2019 Ceny potravin jsou obecně vysoké, jedna čerstvá houska v supermarketu v Las Vegas vyšla na 11 Kč (r.2018). A to čerstvého pečiva v ochodech moc neseženete, mají hlavně toastový chléb. Americké restaurace jsou také drahé, počítejte tam jeden oběd s pitím 300-700 Kč. Levnější jsou mexické, asijské restaurace, či bufety. Jídla do 300 Kč. Výhodně a levně se člověk nají v Mc¨Donalds, tam jsou malé hamburgery za 1 dolar a nekonečný kelímek také za 1 dolar. Příklad sýrová pizza v Chicagu v pizzerii vyšla na 23 dolarů (530 Kč). Pivo lahvové v restauraci 0,33l stojí 3 až 4 dolary, čepované pivo podobně. Větší hamburger stojí tak 10 dolarů (je na fotce), k tomu vám dají trochu hranolků. 20 smažených kuřecích křidélek s omáčkou stojí 15 dolarů, ty mají v USA velmi dobrá.

Spropitné a smlouvání

• 8.7.2019 Spropitné je v restauracích pro číšníka doporučeno 10-20% z celkové ceny. Spropitné číšník očekává, stojí u vás a když na spropitné zapomenete, tak číšník se většinou sám připomene. Dokonce na účetenkách v restauracích je 10-20% spropitné psáno. Na spropitném ušetříte, když se budete stravovat v Mc¨Donaldech, mexických bufetech, pizza sebou, tam jej neplatíte.
    Na smlouvání američané moc zvědaví nejsou, kde jsou ceny psány na cenících (obchody či restaurace), je smlouvání bez šance. Smlouvat se nechá na menších motelech za nocleh, nebo samozřejmě na tržnicích.

Praktické tipy, jak ušetřit.

• 8.7.2019 Dost ušetříte, když najdete výhodné půjčení motocyklů, nějakou menší půjčovnu, ta oficiální EagleRider je dost drahá, kor když vracíme moto v jiné pobočce. Dál ušetříte, když budete noclehy reservovat přes booking předem, stačí jen 15 minut předem, když víte kam jste přijeli. Jinak cena hotelu přímo na recepci bývá vyšší než přes booking.

Půjčení motorky a doprava do země

Možná cesta vlakem do destinace

• 8.7.2019 Nejlepší volba je půjčení motorky v USA na místě, doprava lodí je dlouhá, komplikovaná a drahá.

Půjčení motorky na místě vyjde levněji?

• 8.7.2019 Půjčení nám vyšlo levněji než transport moto do USA, doporučuji menší levné půjčovny motorek.

Vlastním autem s přívěsem

• 8.7.2019 do USA těžko

Ubytování

Kempy

• 8.7.2019 V kempu u Chicaga co jsme spali, tak zázemí bylo solidní a čisté, karavany měly přípojky. Sprchy bez dalšího placení.
    Akorát tam v noci kousali komáři, stan s moskytierou byl záchrana.

Spaní u místních nebo venku

• 8.7.2019 Spaní u místních lze operativně domluvit, člověk musí být přátelský a hlavně mluvit dobře anglicky. A musíte mít v angličtině dobrou výslovnost, jak cizinci dobře nerozumí, pak jsou nejistí a těžko vás nechají přespat. Když člověk mluví perfektně anglicky má dveře otevřené. Za nocleh jsme místním koupili balení piv, spokojenost.
    Spaní venku je také možné a dost se tím ušetří, lepší je spát jen na karimatce a ve spacáku hned vedle motorek, nestavět stan. Lepší je spát dál od silnice, aby v noci motorky nebyly vidět ve světlech projíždějích aut, být nenápadný. Nechodit spát daleko od motorek, pak si člověka mohou plést s bezdomovcem, jak vás vidí u motorek je jim jasné, že jste projíždějící, bivakující motorkáři. Pokud někdo na bivakování bude mít narážky, tak být slušný, řici že jste byli unaveni a už nesehnali motel. Většinou byli američené vstřícní.

Hotely, penziony

• 8.7.2019 Kolem Route 66 je množství motelů a hotelů, jsou včetně klimatice, televize, pěkně upravené. Kam večer dojedete, tam si přes booking některý zarezervujete třeba jen 10 minut předem. Cenově vychází 400-1100 Kč za noc/osobu. Například dvoulůžkový pokoj pro dvě osoby za 60 USD včetně snídaně, to byla častá cena v roce 2018.

Jídlo a gastronomie

Co ochutnat, co je dobré z místní kuchyně

• 8.7.2019 Určitě uchutnejte hamburgery a cheesburgery, jste přeci v USA. Dál mě chutnala smažená kuřecí křidélka se sýrovou omáčkou. A z časté mexické kuchyně bylo skvělé burito, nepříklad s fazolemi a sýrem (to vyjde kolem 7 dolarů).

Ceny jídel a pití (přehled cen v dané a naší měně)

• 8.7.2019 Ceny za které jsme nakupovali v létě 2018.
    - jedna čerstvá houska(bulka) v supermarketu v Las Vegas 11 Kč
    - steak s hramolkami v texaském americkém steakhouse 550-700 Kč.
    - burito s fazolemi a sýrem v mexickém bufetu 160 Kč
    - v Mc¨Donalds malý hamburger za 23 Kč a nekonečný kelímek také 23 Kč, větší hamburger 180 Kč.
    - sýrová pizza v Chicagu v pizzerii 530 Kč.
    - Jägermeister lahev 0,75 litru v supermarketu v Las Vegas vyšla na 550 Kč.
    - Captain Morgan lahev rumu 1,75 litru v supermarketu v Las Vegas vyšla na 575 Kč.
    - pivo sudové v restauraci 0,33l stojí 70-90 Kč, lahvové v restauraci pivo stejně.
    - pivo v supermarketu, plechovka 0,5 litru stojí 35-60 Kč. Americká piva nám obecně nechutnala.
    - větší hamburger je v restauraci kolem 230 Kč
    - 20 smažených kuřecích křidélek s omáčkou stojí v restauraci 340 korun

Policie a přestupky

Jak jsou řešeny přestupky a jaká je výše pokut, jde smlouvat?

• 8.7.2019 Na route 66 jsme občas potkávali policejní auta-hlídky, které si náhodně předjedou, zastaví a zkontrolují dotyčného. Neviděli jsme stát policisty s plácačkou a zastavovat. My jme přímo kontrolováni nebyli. Ani jsme policii nikde neviděli měřit rychlost a následná pokuta za překročení rychlosti nám v obálce domů také nepřišla. Pokud vás v USA policie zastaví je třeba mít ruce na volantu či na řidítkách motorky a vyčkat pokynů policisty. Řidič může mít v za jízdy v krvi alkohol až max. 0,8 promile, což je více než v Německu (max.0,5 promile).

Jaké vybavení se hodí

Nutná navigace (seznam možných s mapami?)

• 8.7.2019 Navigace nebo chytrý telefon s navigací je podle mě do USA nutnost. Křižovatky velkých měst jsou velké, nepřehledné.

Stačí papírová mapa

• 8.7.2019 Projíždět Route 66 s papírovou mapou nejspíš také lze, ale je to zdlouhavé. V terénu je R66 značena sporadicky. Je to o sjíždění z dálnice na asfaltové silnice do městeček a zase zpět na dálnici. Je třeba mít itenerář průběhu cesty a navigaci, šetří vám to hodně času a starostí.

Oblečení, které nejvíce na cestě využijete?

• 8.7.2019 V létě jen lehké textilní oblečení. Kožené motorkářské oblečení bych vezl jen na jaře či na podzim.

Na co si dát pozor

Kriminalita

• 8.7.2019 Peníze a doklady si samozřejmě hlídat. Kriminalita je podle mě v periferiích velkých měst, tam bych se i o motorku do rána bál.

Ošetření v nemocnici (zdraví)

• 8.7.2019 naštěstí jsme nepotřebovali

Kontakty na ambasádu

• 8.7.2019 nepotřebovali jsme ambasádu, ESTA se vyřídí přes web a do dvou dnů máte odpověď.
Články
  • Přejezd USA po

Přejezd USA po Pacific Coast Highway, od Mexika po Kanadu

Cestopis vypráví o tom, jak dva kamarádi ze Šumavy odletěli na 22 dní do USA, půjčili si v Las Vegas motorky HD a přejeli USA, od Mexika po Kanadu pobřežím Pacifiku, v do...