ZRX1200R by Škoda Design
Text: Ladislav Škoda | Foto: archiv autora | Zveřejněno: 7.12.2015 | Zobrazeno: 20 547x
Mým záměrem bylo postavit motorku s designem, který v sobě spojuje oldschoolového ducha 80.let s novodobou formou a současnými hi-tech komponenty.
Kapitoly článku
Základem je motor Kawasaki ZRX1200, jehož kořeny sahají k legendárním "zetkům" 70. a 80. Let. Cílem bylo dosažení co nejlepších jízdních vlastností, což v prvé řadě znamená snížení hmotnosti. Proto je stroj osazen výhradně prémiovými komponenty z ušlechtilých materiálů. Velká část dílů jsou originály vyrobené CNC obráběním ze slitin lehkých kovů, popř. racingové exkluzivní komponenty a doplňky. Kromě motoru a rámu jsou eliminovány původní komponenty, stejně jako jakékoliv díly z produkčních motorek.
Během zimních večerů na přelomu let 2012-13 jsem si při skicování ujasňoval směr, kterým bych se chtěl ubírat. Následuje klasický vývojový postup, který začíná „clay modelingem“, neboli ruční výrobou hliněného modelu, ze syntetické hlíny. Ačkoli by se mohlo zdát, že design už je dnes čistě záležitostí CAD programů, není tomu tak. Koneckonců také automobilky se i nadále spoléhají na staré dobré modely ze speciální hlíny, které jsou sice pracné, ale umožňují jednoduché korekce tvarů přidáváním i ubíráním hmoty. A co je důležité, ve skutečném měřítku.
Po čtvrt roce stráveném ve společnosti modelovacích planžet putuje výsledná kreace do firmy MCAE Systems v Kuřimi, která se specializuje na 3D technologie a prototypování. Následujícím krokem je převedení modelu optickým 3D scannerem do digitální podoby.
Jednotlivé díly kapotáže byly následně překonstruovány v CAD programech od rekonstrukce ploch až po drobné detaily a připraveny na 3D tisk prvního zkušebního prototypu ve skutečném měřítku z materiálu ABS, kvůli odladění ergonomie posazu, např. tvaru sedla, umístění řídítek, pozice přepákování a taky spasování dílů podvozku určených pro následné CNC obrábění.
Souběžně je zadán do výroby návrh kompletní výfukové soustavy z nerezi do firmy Moto Sharon a taky výroba čalounění a potahu sedla do DDT custom seats. Po úpravách některých nedostatků následuje finální 3D tisk dílů kapotáže a 5-osé obrábění obrábění vybraných dílů podvozku, jako např. brýle vidlic, držáky řídítek, brzdičů, atd. ze slitiny lehkých kovů. Na palivové nádrži se podílel zkušený výrobce z Brna, Moto Forza. Vývoj a kompletace podvozkové části probíhal ve zlínských dílnách TMS power moto zhruba dva roky.
Special Thanks :
Na projektu spolupracovala společnost MCAE Systems, která je dlouhodobě lídrem v oblasti 3D technologií a prototypování. Dále Petr Čech / spol. TMS POWER MOTO / ze Zlína, který byl zodpovědný za podvozkovou část a pohonnou jednotku. Strojírenské zpracování podvozkových komponentů zrealizoval p.Jiří Pešl. Dále patří velký dík firmě Moto Forza, DDT custom seats a Moto Sharon.