globalmoto_listopad_slevy




Bezpečnější svodidla konečně také u nás

Mluví se o tom už hodně dlouho. Běžná svodidla, jakých jsou v naší republice tisíce kilometrů, motorkářům při pádu obvykle víc uškodí než pomůžou. Hlavní problém je v umístění plechového pásu, jehož výška je sice správně dimenzovaná na odražení nárazu osobního auta, ale nepočítá s tím, že havarující motorkář se většinou přiblíží ke krajnici už v poloze ležmo na asfaltu. Co se stane, když přitom trefí některý z ostrých ocelových sloupků, si každý jistě umí představit.

Fatální následky kontaktu motorkáře se svodidly pochopitelně nejsou ryze českým problémem. V cizině - tedy v té na západ od našich hranic - už ale dávno našli řešení. A není zas tak komplikované, i když cesta k němu nevedla úplně přímo. Zkoušely se různé metody, jako například obalovat sloupky bandážemi, ale žádná z nich nepřinesla požadovaný efekt. Teprve po přidání další pásnice, která vyplní prostor mezi svodidlem "pro auta" a zemí, se následky úrazů při dopravních nehodách výrazně zmírnily.
Ochrana proti podjetí je zatím jedinou známou možností, jak kilometry svodidel změnit ze zabijáka motorkářů na ochránce jejich životů a zdraví. V takovém případě by víc než kdy jindy měla platit legendární hláška, že když je někdo jedinej, kdo to může udělat, tak musí. V sousedním Německu si jí vzali k srdci, protože za posledních několik let stihli nainstalovat bezpečná svodidla do 2 500 (!) zatáček. Velkou zásluhu na takovém úspěchu má tamní asociace MehrSi, která už 10 let lobbuje za větší bezpečí motorkářů, ale nakonec jsou to samotní provozovatelé silnic, kdo rozhoduje o takových investicích.
Asi nemá smysl rozebírat důvody, proč to tak hladce nejde u nás, když i tady mají nebezpečná svodidla na svědomí pěknou řádku usmrcených nebo zmrzačených kamarádů. Alespoň trochu pozitivní zprávou je, že svodidla s ochranou proti podjetí motorkářem byla před pár týdny namontována na první úsek v ČR, a dokonce pochází z tuzemské produkce. Vyvinula je ostravská firma ArcelorMital, která pro svůj výrobek navíc zajistila i všechny potřebné atestační náležitosti, a její svodidla se díky tomu mohou brzy objevit i na dalších rizikových místech. Tím prvním, kde se s nimi můžete setkat, je úsek na silnici II/379 mezi Blanskem a Šebrovem. Ten byl vytipován Policií ČR na základě statistik dopravních nehod, a podobná svodidla v něm byla zkušebně namontována už před dvěma lety.
Pilotní úsek schválených motosvodidel dala "do placu" sama firma ArcelorMittal. Pokud patříte mezi letošní účastníky akce Nežij vteřinou, tak jste se na jejich pořízení vlastně sami podíleli - podmínkou realizace totiž byla účast minimálně tří stovek motorkářů, a limit byl nakonec téměř dvojnásobně překročen. Ostravský ocelářský gigant pak splnil svůj slib, v rekordně krátkém čase zvládnul absolvovat schvalovací proces, a do půl roku se sloupky nových svodidel mohly sázet do země. Pokud by vám připadalo jednodušší namontovat spodní pásnici na stávající svodidla pak věřte, že složitější postup není lišáckým pokusem dodavatele o zvýšení odbytu materiálu. Motosvodidla jsou schválená jako celek, takže jejich instalace je možná pouze výměnou za stávající, případně osazením na úseku, kde dosud žádná svodidla nejsou.
Když se na to podíváme z té lepší stránky, je to pořád o dost lepší než nic. Po úspěšném rozjezdu ale pravděpodobně nastane tvrdá realita. Správcům silnic - jak známo - nezbývají finance ani na pořádnou údržbu, tudíž se dá těžko očekávat, že nová svodidla porostou kolem českých silnic jako houby po dešti. Bude hodně záležet na nás samotných, jestli si svojí bezpečnost dokážeme vybojovat.
Jak nová svodidla fungují v praxi se můžete podívat na instruktážním videu Centra dopravního výzkumu. Samotný crash test hledejte v závěrečné části klipu.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)
TZ - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (51x):



TOPlist