ktm_unor




BMW od příštího roku jedině s ABS

V Mnichově šli trochu naproti nařízení Evropské unie, které s platností od roku 2016 ukládá povinné montování ABS do všech motorek. Bavorský výrobce tuto reguli aplikuje do svého výrobního programu už od roku 2013, kdy nepustí na trh jedinou motorku bez ABS v základní výbavě.

O významu Evropské unie i o přínosu ABS v životě motorkáře by se jistě daly vést dlouhé debaty, ale jedno je jisté: nebýt jich, neměli bychom za pár let zas o starost méně. Od roku 2016 už při výběru motorky nebude nutné řešit, zda sáhnout po verzi s ABS nebo bez něj - podle nařízení EU budou totiž brzdovým asistenčním systémem povinně vybaveny všechny motocykly.
Firma BMW se na tuto situaci připravila s předstihem a oznámila, že ABS bude standardně montovat do všech svých motocyklů už počínaje rokem 2013. Stejně průkopnicky se německá značka zachovala v roce 1988, když dala ABS do motorky jako první výrobce na světě. Elektronicky-hydraulický protiblokovací systém, který byl tehdy součástí volitelné výbavy cesťáku K100, se pochopitelně během uplynulých třiadvacet neustále vývíjel a zlepšoval, a do současných bavoráků se montuje už šestá generace ABS. BMW i ostatní výrobci motorek navíc s postupem času začali používat do jednotlivých modelů různé systémy - jinak funguje například ABS v supersportu S1000RR než v cestovním enduru R1200GS.
Hodně diskutovanou otázkou je vliv ABS na délku brzové dráhy, a často se objevují pochybnosti o přínosu tohoto asistenčního systému. Argumenty proti ABS bývají obvykle založeny na měřeních, prováděných za ideálních podmínek, kdy se (většinou) profesionální jezdec soustředí pouze na brzdný manévr. Určitě na nich bude něco pravdy, ale u moderních systémů už jednoznačně převažují výhody, konkrétně zvýšená bezpečnost. Z nedávné zkušenosti mohu nabídnout jeden příklad: špatně odhadnutá vzdálenost při předjíždění  - ostrá zatáčka se blíží rychleji, než se původně zdálo. Na zařazení se zpátky už je pozdě a najednou je třeba řešit dva problémy současně; zpomalit a zařadit se na svou stranu. Razantní snížení rychlosti dostane v podvědomí prioritu a pravačka automaticky chňapne vší silou po páčce (někdy na pomoc přispěchá ještě pravá noha). Bez pomoci ABS jde přední kolo na 99 % do smyku a je zaděláno na malér, nikoli však když nad zablokováním kola bdí elektronický hlídač. Jistě, s chladnou hlavou by průměrně zkušený jezdec určitě brzdný manévr ze stejné rychlosti bezpečně zvládnul, ale ve stresu udělá chybu každý. A když ve vzduchu visí strašák v podobě protijedoucího auta, v ledovém klidu zůstane asi málokdo. Právě v tom vidím jednu z největších výhod ABS - v krizové situaci můžete brzdit ze všech sil, a zároveň se plně soustředit na řešení ostatních problémů.
Povinnému zavedení ABS dávají za pravdu i nehodové statistiky: v roce 2010 se do kolonky vážných havárií motocyklů dostalo o 37 % méně motorek s ABS než těch ostatních. A pokud jezdci zůstane možnost volby v podobě vypínacího tlačítka, nelze proti tomuto kroku nic namítat. ABS na sportovních motorkách a závodních okruzích, to je ale zase trochu jiná story.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)
Press - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (9x):



TOPlist