yamaha_zari




Byli jsme na představení BMW R 1300 GS Adventure v Ga-Pa

Letošní BMW Motorrad Days se vrátily do nádherného prostředí Garmisch-Partenkirchenu  na úpatí Alp a jako třešničku na dortu si výrobce připravil slavnostní odhalení nového modelu BMW R 1300 GS Adventure. A novinka je pořádný tank s výrazným designem a celou řadou inovací jako volitelné automatické řazení, asistenční elektronika a protikolizní systémy. Jenže pohled do technických vlastností odhalí pár problematických údajů.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Tak tohle je pořádnej „TANK“, proběhlo nám hlavou, když se na pódiu v Garmisch-Partenkirchenu rozplynul kouř a objevila se dvojice velkých GS Adventure. Jestli vám nová třináctistovka připadala až moc subtilní (jako mně během prvního podzimního svezení), pak by vám mohla verze Adventure s obří třicetilitrovou nádrží doplněnou odvážným designem rovných bočních stran spravit chuť. A musím rovnou přiznat, že jak mi nová třináctistovka nepadla do oka, tak mě verze Adventure svou robustní hranatostí docela přitahuje. Každopádně klobouk dolů designérům za odvahu, stěžejní modely mají mít výrazný design a mají se buď hodně líbit, i za cenu, že se budou jiným hodně nelíbit!

Palivová nádrž modelů GSA byla až doteď pokaždé tvarovaná podobně jako u modelu GS a svůj objem spíš skrývala. A teď designéři udělali zásadní obrat a důkladně přiznali šířku celé mašiny, modely GA a GSA teď odliší každý na první pohled. A to i zepředu podle světlometů, protože Adventure má po stranách přídavná boční světla. Nový design mohutné nádrže BMW R 1300 GS Adventure ale navíc umožňuje hodně variabilní využití a výrobce rovnou nabízí boční brašny a příslušenství na nádrži a přední části motorky. Boky tak můžou mít hliníkové kryty nebo gumové plochy s oky na uchycení nejrůznějších tašek.

Teď se musím opravit, pro zjednodušení jsem Adventure označil jako jinou verzi R 1300 GS, jenže Advík vždy byl úplně samostatný model s homologací a byl také samostatně počítaný ve všech statistikách prodejů. Jenže ono to svádí, protože rám, motor a naprostá většina dalších konstrukčních prvků jsou shodné s R 1300 GS. A identické je i naladění nového boxeru, který z objemu 1300 kubíků dává výkon 107 kW (145 k) při 7750 ot/min. Maximální točivý moment je 149 Nm při 6500 ot/min. Jenže GSA se od GS liší dál za motorem, konkrétně v převodovce.

Jako první model totiž dostává volitelný Automatický asistent řazení (ASA) pro plně automatické ovládání spojky s manuálním nebo automatickým řazením. V souladu s mottem „Simplify your ride“ slibuje jednodušší ovládání, ale se zachováním všech emocí. V režimu „M“ lze totiž stále řadit nožní řadičkou, elektronika ale stejně jako u quiskshifteru zajistí dokonalé přeřazení a u podřazování navíc výrobce slibuje eliminaci rázů a škubnutí, takže spolujezdec nebude cvakat plexištítem do přilby řidiče. Rozjezd je automatický a navíc lze přepnout na úplný automat. V režimu „D“ změny rychlostních stupňů automaticky volí řídicí jednotka motoru. Systém také zohledňuje nastavený jízdní režim a upraví charakter svezení.

Modely GSA jsou už tradičně orientované víc do terénu, i u letošní novinky jsou proto zvýšené zdvihy odpružení o 20 mm oproti GS, nově je tedy vepředu 210 a vzadu 220 mm dráhy. Tím se také nepatrně prodloužil rozvor motocyklu o 16 milimetrů na celkových 1 534 mm. Také výška nastavitelného sedadla vystoupala o 2 cm, výsledná hodnota je 870 až 890 mm. A pro zákazníky nižších postav je tu nabídka semiaktivního odpružení BMW DSA, které se umí při nižší rychlosti snížit o 30 mm a s příplatkovou variantou regulace výšky vozidla lze podvozek dokonce snížit o dalších 20 milimetrů.

K dlouhému výčtu elektronických pomocníků, které známe už z R 1300 GS, přibyly ještě další radarové pomůcky. Je tu tedy adaptivní tempomat ACC s možností aktivace brzd, k tomu přibylo upozornění na čelní srážku (FCW), upozornění na změnu jízdního pruhu a systém varování před nárazem zezadu (RECW). Zadní radar umí také rychlým rozblikáním směrovek signalizovat vozidlům jedoucím za motocyklem, že mají nebezpečně malý odstup a hrozí kolize. Zadní radar bude od modelového roku 2025 k dispozici také jako volitelná výbava pro model GS. Z předchozího GS si pak GSA přebírá volitelný elektronický podvozek Dynamic Suspension Adjustment (DSA) s dynamickým přizpůsobením tlumení a pružení a také s vyrovnáváním zatížení. Všechny charakteristiky jsou nyní schované do čtyř jízdních režimů.  Jízdní režimy „Rain“ a „Road“ upravují chování motorky na na silnici. S jízdním režimem „Eco“ je možné dosáhnout maximálního dojezdu, režim „Enduro“ je určený do terénu a vylepší jízdní zážitky mimo zpevněné cesty.

V základní verzi má R 1300 GS Adventure v pastelově červenou barvu Racing Red s kombinací stříbrné nádrže, černo-červeného sedla a černých ráfků. V provedení Triple Black v odstínech černé barvy s hliníkovou palivovou nádrží jsou tu další černé prvky, jako je standardně dodávaný ochranný rám motoru se stříbrnými doplňky, řídítka a ráfky kol v kombinaci s šedými nástavci chráničů rukou, velkými hliníkovými kryty chladiče a černo-šedým vyhřívaným sedlem.

Model GS Trophy je designově posunutý do sportovní oblasti. Modrý metalický lak Racing Blue doplňují pruhy v pastelové bílé Light White a pastelové červené Racing Red. Červená a černá sedla spolu s červenými nástavci chráničů rukou tvoří v kombinaci s ochranným rámem motoru z nerezové oceli a černými vyplétanými koly docela atraktivní barevné schéma.

A nakonec Option 719 Karakorum představuje model R 1300 GS Adventure v exkluzivním matném zeleném metalickém laku Aurelius Green, který doplňují zlaté linky a paket frézovaných dílů Shadow, stejně jako nápis „Opt. 719“ na víčku nádrže.

A kolik to celé vlastně váží? To je právě trošku ožehavá záležitost, pohotovostní hmotnost je nemalých 269 kg (tovární údaje pro základní výbavu s 90% objemem nádrže), tedy o 32 kilo více než klasické GS. Více nám potom řekne naše redakční váha. Navíc do maximální povolené hmotnosti GSA zbývá pouhých 216 kg. Když se sečte sada tří kufrů a cestovní výbava, pak by dvoučlenná posádka měla patřit spíš do kategorie střízlíků nebo hubeňourů, jenže tenhle typ mašiny si vybírá přesně opačná sorta zákazníků. Tak vysoká váha navíc úplně neladí s terénním zaměřením modelu, s mašinou naloženou na maximální povolenou váhu 485 kg asi nemá smysl uvažovat radši ani o šotolině? Jenže GSA si svoje zákazníky stejně najde, protože i na víkendový výlet na Šumavu se dá jet se snem o africké poušti nebo Himalájích v srdci. Cenově začíná model GSA zhruba o padesát tisíc výše než GS se základní cenou 527 500 korun. Pokud si ovšem v konfigurátoru naklikáte úplně všechny výše zmíněné asistenty a možnosti, počítejte s cenovkou zhruba 750 tisíc korun.

 

Informace o redaktorovi

Filip Tichý - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):
Motokatalog.cz



TOPlist