Nové knihy pro milovníky italských motorek
Text: Jan Rameš | Foto: FBA Motoitaliane, BRG Multimedia | Zveřejněno: 18.2.2025 | Zobrazeno: 3 069x
Olej máte vyměněný, gumy přezuté, kombinézu vyčištěnou, Lego postavené, plastový modýlek svého oblíbeného stroje slepený a už nevíte, jak si ukrátit čekání na sezónu? Pokud máte rádi italské motocykly od Ducati nebo Moto Guzzi, máme pro vás několik tipů, jak si ukrátit čas tréninkem anglického nebo italského jazyka!
Ducati’s Secrets
Drtivou většinu zde představených knih vydává italské nakladatelství FBA Motoitaliane, jehož publikace představujeme poměrně pravidelně, ovšem u téhle knížky sami Italové říkají, že tahle je ze všech nejúchvatnější. Její autor fotograf Enrico Schiavi měl totiž dlouhé roky exkluzivní přístup do tajných oddělení značky Ducati, do archivů, kam se běžně nesmí. Výsledkem je kniha, která vám ukáže a poví příběhy spousty prototypů, stejně jako motorů, které závodily třeba ve WSBK nebo na Rally Paříž-Dakar. A najdete zde i dvoutakty, lodní motory nebo absolutní novinky, jako byly motory Ducati pro formuli 1 nebo pro Fiat 500! Kniha má 152 stran na kvalitním lesklém papíru, stojí 49 eur a zatím si ji můžete předobjednat, první vytištěné kousky z blíže nespecifikovaného limitovaného číslovaného počtu se začnou rozesílat zákazníkům až na konci března.
Special Ducatis
Tato kniha se celým jménem nazývá Special Ducatis: Made in Japan a na 142 stranách přináší pohled na to, jak se italské stroje upravují v Zemi vycházejícího slunce. A nejde o jen tak nějaké přelakované Monstery s rychlými samolepkami a laděným výfukem, nýbrž o krásné inspirativní přestavby hodné ocenění na výstavách světových významů. Stejně jako všechny ostatní knihy od FBA Motoitaliane, i tahle je dvojjazyčná, tedy italsky a anglicky, a na kvalitním papíře jsou písmena doprovázena prvotřídními fotografiemi. Zaplatíte za ni rovných 40 eur.
Moto Guzzi MGS-01
Trochu tu záplavu strojů z boloňského Borgo Panigale rozbijme klenotem z Mandella del Laria. MGS-01 je jednou z nejkrásnějších sportovních motorek vyrobených v novém miléniu a určitě jedna z nejúžasnějších, kterou kdy Moto Guzzi vyrobila. Šlo o nehomologovaný závodní speciál, jehož dvouválec o mohutném objemu 1225 cm3 dával výkon více než 120 koní a s nímž Gianfranco Guareschi dokázal zvítězit v americké Daytoně. V knížce sledujete celý vývoj a dozvíte se spoustu zajímavostí, třeba že prototyp nevznikl přímo v továrně, nýbrž u dvorního ladiče Guzzin, společnosti Ghezzi-Brian, a zkonstruoval ho Giuseppe Ghezzi. Na 152 stranách zhruba formátu ležaté A4 se jde hodně do podrobností a najdete zde i spoustu nikdy nepublikovaných fotografií. Jedinečná kniha mapující krátký život unikátního motocyklu, nechybí ani test od našeho spolupracovníka Alana Cathcarta. Zaplatíte za ni 45 eur, ale s koupí moc neotálejte, náklad je omezený na 1225 kusů. Na každý krychlový centimetr objemu jeden výtisk…
Ducati 748
I tahle kniha má celý název o dost delší a jmenuje se Ducati 748 on Road and Track. A když už jsme u Guzzi nakousli jméno Alan Cathcart, tak tuhle knihu napsal celou on, a to na základě svých četných svezení na téhle někým přehlíženého, jinými naopak ještě milovanějšího menšího klonu ikonické 916. Alan testoval jak ty dnes nejžádanější verze R nebo SP, ale měl to privilegium, že se svezl i na továrních závodních speciálech, které soutěžily v mistrovství světa supersportů v sedle s jezdci, jakými byli Stéphane Chambon, Fabrizio Pirovano, Paolo Casoli nebo Piergiorgio Bontempi. Kniha má 144 stran, omezený náklad stylově na 748 kopií a dáte za ni rovných 40 eur.
Fabio Taglioni – Designer of Ducati Legends
I za tímto titulem najdete sira Alana Cathcarta, ovšem tahle kniha už není záležitostí italského vydavatelství, nýbrž ji vydali britští BRG Multimedia a sehnat se dá na Amazonu buď za 9,54 eur pro elektronickou čtečku, nebo za 29,76 eur jako paperback. Ing. Fabio Taglioni byl přezdívaný Dr. Desmo (nebo také Dr. T) a 30 let pracoval ve funkci technického ředitele značky Ducati, která z jeho odkazu těží dodnes. S autorem knihy se znali déle než 20 let a nyní si můžete (v angličtině) přečíst na 232 stranách poutavou cestu úžasného muže, který italské značce dal spoustu motorů od malých lehkých jednoválců po mohutný V4. Navždy ale zůstane spojený s devadesátistupňovým V2 vybaveným desmodromickým ovládáním ventilů.