Eicma: novinky bez nádrže
Text: Petr Poduška | Foto: Jiří Jevický | Zveřejněno: 23.11.2016 | Zobrazeno: 12 484x
Motorky a skútry poháněné elektrikou jsou pro někoho pořád hudbou vzdálené budoucnosti, ale jak praví klasik: budoucnost začala už dávno. Milánská výstava opět přinesla pár novinek ze světa, kde se místo oktanů mluví o voltech a slovo výfuk tam nikdo nezná.
Kapitoly článku
Torrot
Název téhle španělské společnosti bude povědomý hlavně těm, kdo se v posledních měsících zajímali o pohnutý osud značky Gas Gas. Z existenčních problémů ji nakonec pomohl coby nový vlastník právě Torrot, který tak rozšířil svoje portfolio o úplně jiné produkty. Do té doby se totiž věnoval hlavně jednostopým vozidlům s elektrickým pohonem, včetně jízdních kol a dětských off-roadových motorek.
Jeho největší novinkou je lehký skútr Muvi, vyráběný ve dvou verzích. Slabší City dosahuje maximální rychlosti 45 km/h, svižnější se Executive pak umí rozjet až na 75 km/h. S dojezdem kolem stovky kilometrů a čtyřhodinovým nabíjecím cyklem nijak neoslní, ale zákazníky generace Y chce přilákat na jiné výhody. Muvi nabízí kromě praktického (a pro mnohé pokrokového) způsobu přepravy i vlastní konektivitu se smartphony všech operačních systémů. Díky tomu může jezdec sledovat kompletní informace o technickém stavu skútru přímo na displeji telefonu. K dispozici tak kdykoli má data o aktuálním stavu nabití baterie a zbývajícím dojezdu, s pomocí telefonu může najít na parkovišti svůj skútr nebo naopak volné místo, a v aplikaci se jistě najde spousta dalších funkcí. Pokud jde o jízdní vlastnosti a praktickou stránku věci, stojí za zmínku velká šestnáctipalcová kola, a úložný prostor na jednu jet přilbu nebo příruční nabíječku. Jestli vás elektroskútr Muvi nebo jiný produkt značky Torrot zaujal, vězte že už brzy budou k mání také na českém trhu.
Gogoro
S chytrým skútrem se do Evropy tlačí také taiwanská značka Gogoro, která před nedávnem rozběhla síť svých půjčoven v Berlíně, a chystá se do dalších velkoměst. Její vozítko sice zatím není možné koupit, ale co na tom, když si ho můžete pomalu na každém rohu půjčit? A je to snazší, než najít v cizím městě stanici metra a koupit si lístek. Jednoduše stáhnete aplikaci do mobilu, ta vás nasměruje k nejbližšímu výdejnímu místu a po zadání čísla kreditky můžete za pár minut odjet libovolným směrem. K řízení stačí béčkový řidičák a věk nejméně 21 let. A co když dojde šťáva? Smartscooter vás sám nasměruje k nejbližší výměnné stanici, kde prázdné baterky vyměníte za plné a jede se dál. Prý se to dá stihnout za šest vteřin, ale radši si nechte rezervu alespoň půl minuty. Zkoušeli jsme to.
Energica
Italská Energica není v oboru elektrobiků žádným nováčkem, ale přesto se doposud držela pouhých dvou základních modelů. Ke kapotovanému supersportu Ego a nakedu s příznačným názvem Eva teď přidala třetí model, zatím jako koncept, který se má objevit na silnicích nejpozději v roce 2018. Scrambler EsseEsse9 je pojmenovaný podle ulice, která křižuje oblast Motor Valey v Modeně, kde Energica sídlí.
Už samotné spojení retro stylu s elektrickým pohonem je poměrně odvážný nápad, ale autoři v něm vidí velký potenciál. Základ motorky vychází ze zmíněného nakedu Eva, a na konceptu EsseEsse9 se firma chce pochlubit výjimečnými technologiemi, které ve výrobě používá. Jednou z nich je speciálně chlazené pouzdro na baterii, které si Energica dokonce nechala patentovat.
Zero
Největší světový výrobce elektrobiků se po loňském představení dvou novinek letos trochu odmlčel, a zůstal jenom u vylepšování stávající modelové řady. Zprávou roku se tak stává, že výkonnější motor Z-Force bude firma od příští sezóny montovat do všech modelů. Zákazník si od této změny může slibovat nejen víc točivého momentu - až 146 Nm u SR a DSR - ale také rychlejší nabíjecí cyklus.
Zero však myslí i na jezdce, kterým pro pohyb po městě stačí mnohem slabší stroj, a třeba ani nemají řidičák na motorku. Modely Zero S a DS se proto od příštího roku začnou prodávat také ve verzi ZF6.5, která maximálním výkonem 11 kW splňuje stejné podmínky, jaké opravňují jezdit autaře na stopětadvacítkových skútrech. Dalšími benefity jsou nižší hmotnost i cena, a prostor ušetřený použitím menších baterií může posloužit k uložení jiných věcí.
Vespa Ellectrica
Potom, co se do elektromotocyklu pustil tak tradiční výrobce jako je Harley-Davidson, už asi nikoho nepřekvapí, že to samé udělala italská Vespa. Nebo snad ano? Každopádně, na parametry Vespy Elettrica si budeme muset ještě chvíli počkat. Tenhle elektroskútr se má objevit na trhu až v druhé polovině příštího roku. Od normální benzínové Vespy je však skoro k nerozeznání, že?
Informace o redaktorovi
Petr Poduška - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)