Honda konečně do Evropy přiváží GB350S a ukazuje revoluční motor V3 s kompresorem
Text: Jan Rameš | Foto: Jiří Jevický | Video: Vláďa Novotný , Honza Zajíček | Střih: Honza Zajíček | Foto: Honda | Zveřejněno: Včera | Zobrazeno: 5 290x
Jednou ze značek, která si na veletrh EICMA schovává vždycky pořádnou porci novinek, je Honda. Nejinak je tomu i letos. Spousta z nich jsou jenom drobnosti, něco nepostradatelná elektromobilita, ovšem jsou tady i vyložené pecky: naháč GB350S v klasickém designu, koncept motoru s konfigurací V3 nebo třeba bestseller PCX v novém kabátě a s lepším podvozkem.
Kapitoly článku
GB350S
Největší novinka na stánku Hondy, a přitom skoro s nejmenším objemem! Tahle krásná motorka na sebe ale dokáže strhnout pozornost. Evropští motorkáři si ji u Hondy doslova vyprosili, japonská značka tenhle model představila přesně před čtyřmi roky v Indii pod označením CB350 Hʼness a dnes už se tam prodává dokonce ve třech verzích, vedle původního modelu také jako sportovnější CB350RS anebo naopak jako ještě klasičtější CB350. Komerční úspěch třistapadesátek od Royal Enfieldu na takhle obrovském trhu prostě žádný soudný výrobce nemůže nechat bez odezvy… Každopádně do Evropy teď přichází motocykl s trochu jiným názvem, Honda tady oprášila staré známé označení a řekl bych, že udělala dobře. Protože CB tady v Evropě znamená moderní stroj s kapalinou chlazeným agregátem, zatímco nové GB350S má vzduchem chlazený jednoválec! A pokud by vás to zajímalo, tak to, co jde do Evropy, je ta sportovnější indická varianta CB350RS.
Co je tedy GB350S zač? Určitě konkurent strojů, jako je Royal Enfield Hunter 350 a případně i Benelli Imperiale 400 či Jawa 350, ovšem proti těm s výrazně sportovnějším duchem. Moc se mi líbí popis od Hondy v tiskové zprávě: „Dvě kola, řídítka, motor. Užijte si to!“ Jak na ta PR vyjádření moc nejsem, tak tohle opravdu sedí. Základem je pětikvaltový vzduchem chlazený OHC dvouventil, a jestli vám tohle ještě pořád nezní dostatečně archaicky, tak vězte, že je to jednoválec výrazně dlouhozdvihový (70 x 90,5 mm) a s nízkou kompresí 9,5:1. Výkonové parametry tomu odpovídají, 15,5 kW/21 koní při 5500 otáčkách a 29 Nm při 3000 otáčkách, a když vám ještě prozradíme, že motorka váží s plnou 15litrovou nádrží 178 kg, už vidíme ty rozhořčené komentáře o tom, jak takhle slabá a těžká strojovna je na evropských silnicích nebezpečná. Tak určitě… Jenom pro pořádek, konkurenti mají úplně stejné parametry motorů a zatímco Enfield váží jenom o něco málo víc, tak Benelli s Jawa bez problémů přidávají 20 kg a ničemu to nevadí. Tyhle motorky vůbec nejsou o adrenalinu, nýbrž o zážitcích, a Honda nebude jiná. Navíc s udávanou spotřebou 2,5 l/100 km, další typicky indický údaj… V motoru nechybí vyvažovací hřídel a velký důraz prý byl kladen na basový zvuk výfuku – inu, jak říkám, jde o zážitky. Aby se za nepříznivých okolností nezvrtly v adrenalinové, nad tím nenápadně bdí kontrola trakce a antihoppingová spojka.
Kde by Honda chtěla své konkurenty trumfnout, je podvozek, resp. jeho „dospělost“. Rozvor 1440 mm a výška sedla 800 mm naznačují, že nepůjde o úplně malou motorku, Honda však upozorňuje, že těžiště bude příjemně nízko pro dobrou ovladatelnost. Dvojitý kolébkový rám je doplněn o 41mm přední vidlici a zadní kyvku z profilů, jejíž pohyby kontrolují dva tlumiče plněné dusíkem. Dobře vypadají údaje o zdvizích, přední kolo se pohybuje po dráze 106 mm, zadní dokonce 120 mm, takže by gébéčko nemuselo být žádný drncák. Ono leccos poberou i velká kola, vepředu najdete dokonce 19palcové, vzadu je potom sedmnáctka se širokánskou 150mm pneumatikou Metzeler Tourance Next. Jo, to jsou gumy pro adventury, ale tahle motorka je původem z Indie, tak čemu se divíte… Problémy by určitě neměly být s brzdami, obě jsou kotoučové a mají průměr 310 mm vpředu a 240 mm vzadu.
Technika bude ale u téhle motorky v pozadí, dominantní je vzhled. A na ten dokáže GB350S určitě nalákat spoustu zákazníků, kteří mají rádi retro se vším všudy. Krásný žebrovaný motor, klasická plechová nádrž, parádní sedlo, harmoniky na vidlici, krátké sportovní blatníčky, kulatá zrcátka, to je klasika jak hrom. Závanem moderní doby jsou LED světla včetně blinkrů, která tady ale vůbec nepůsobí rušivě, nebo malý LCD displej v jediném kruhovém budíku s velkým ručičkovým tachometrem. Na našem trhu se bude nová GB350S prodávat v možná až zbytečně usedlých jednobarevných provedeních, konkrétně v černé, šedé a dosti podobné bledě modré, k dispozici bude i široká škála příslušenství zahrnující různé štítky nad světlo, brašny apod. Jsme zvědaví na cenu, Honda v poslední době ukazuje, že se nebojí v téhle oblasti konkurovat ani Číňanům, natož pak Indům.
Koncept motoru V3
Tohle je z technického hlediska největší bomba možná nejen na stánku Hondy, ale na celém veletrhu EICMA. Zatím tedy nemáme vůbec žádné informace týkající se parametrů, jenom fakt, že Honda připravuje čtyřdobý vidlicový tříválec! Kdo taky jiný by to měl udělat než právě japonská jednička, která V3 používala v závodních pětistovkách a v prodejním sportovním NS400R, ovšem to byl ještě dvoutakt. Nyní je to tříválec s úhlem rozevření válců 75° pro velkoobjemové motocykly. A že se jedná o opravdu novou generaci vysoce úsporných a zároveň výkonných spalovacích motorů, to potvrzuje i další unikátní technické řešení: jako první na světě má tenhle motor přeplňování elektrickým kompresorem!
Ten je schopný regulovat objem nasávaného vzduchu bez ohledu na otáčky motoru čili přesně podle zatížení, resp. toho, kolik potřebujete síly. Elektrický kompresor navíc poskytuje vysokou míru svobody, pokud jde o prostorové uspořádání všech komponent v omezeném prostoru, který je u motocyklu k dispozici, a zároveň efektivní centralizaci hmoty. Navíc nevyžaduje mezichladič stlačeného vzduchu. Upřímně se nemůžeme dočkat, až nám Honda řekne víc a až se na trh dostane první motocykl vybavený tímto agregátem!
PCX125
Podzimní výprodejová akce na jinak skvěle prodávaný skútr PCX, dlouholetý bestseller nejen českého trhu, dávala tušit, že se něco chystá. Po čtyřech letech už bylo skoro načase. A tak tady máme nové PCX125, a to již v páté generaci. Poznáte ho podle kompletně jiných plastů, nicméně jedním dechem dodávám, že na to musíte být dobří znalci tohoto modelu, neboť na první pohled se toho zase tolik nezměnilo. Nejlépe se orientuje podle předního světla s dlouhým průběžným pásem denního svícení. Anebo víte co, ohněte hřbet a podívejte se na zadní kolo! Co vidíte? Kotoučovou brzdu. Tak podle ní poznáte pátou generaci opravdu nejspolehlivěji. Překvapivě se však v kolonce u ABS pořád dočtete „jednokanálové“.
A ještě jednu novinku PCX125 přináší – bude dostupné ve dvou verzích! Buď jako standard, anebo jako PCX125 DX. Tato písmena s sebou přinášejí lepší podvozek, konkrétně jiné zadní tlumiče s vyrovnávacími nádržkami, které by měly na rozbitých městských silnicích fungovat ještě lépe, ovšem většina majitelů si dé-ikso určitě koupí kvůli druhému prvku, a tím je 5“ TFT displej s konektivitou.
NC750X
Mezi ty důležité novinky Hondy pro modelový rok 2025 můžeme zařadit ještě lehce inovovaný cesťák NC750X, který stejně jako PCX prošel poslední kúrou v modelovém ročníku 2021. Ovšem to byl update pořádný, takže teď je to jenom taková kosmetika. Konkrétně se bavíme o upraveném čumáku, tedy plastech před nádrží, předním světle i větrném štítku. Taky zmizely ty stříbrné plastové panely na bocích, celkově teď NC vypadá elegantněji. Mimochodem NC používá plasty z materiálu nazvaného Durabio, což je polykarbonátová pryskyřice na přírodní bázi, z něhož je nejen plexi štítek, ale i některé barevné díly.
Pro majitele budou ale určitě důležitější jiné dvě novinky. Zaprvé, i NC dostává barevný 5“ TFT displej s konektivitou, který byl v téhle řadě doposud vyhrazený dražší Forze a X-ADV, a zadruhé konečně tenhle model bude pořádně brzdit i při zatížení dvěma osobami, protože na předním kole najdeme druhý brzdový kotouč! Mimochodem nové jsou i ráfky, které ušetřily 1,8 kg, což vykompenzovalo ten hmotnostní nárůst spojený s nabujelou brzdovou soustavou. Klasikou u NC750X je možnost výběru mezi klasickým řazením a dvouspojkovým automatem DCT, který je pro rok 2025 vylepšený a měl by poskytovat hladší rozjezdy z klidu a lepší kontrolu nad strojem při velmi pomalé jízdě.
Drobné úpravy u motocyklů i skútrů
Kromě výše jmenovaných strojů ukazuje Honda v Miláně ještě sedm dalších benzínových novinek, ale jsou to veskrze kosmetické záležitosti. Obě dvouválcové sedmsetpadesátky, tedy naháč CB750 Hornet a adventura XL750 Transalp, dostávají nová přední světla, která pozměňují tvář obou strojů, a za ně inovovaný 5“ TFT displej. Změnilo se v obou případech i nastavení tlumičů, Transalp přidává ještě jinak tvarovaný větrný štítek z Durabio materiálu.
Jiné přední světlo dostane městský skútr SH350i, naopak TFT displej je novinkou u dobrodružného maxiskútru ADV350, jenž se může pochlubit také lepšími zadními tlumiči s vyrovnávacími nádržkami a nastavitelným předpětím pružin, oba skútry nabídnou premiérově ještě osvětlení podsedlového prostoru.
Pojďme do terénu, začneme ale velice zlehka městským scramblerem CL500. Ten nabídne více komfortu díky jinému polstrování sedla a přemístěným stupačkám (ačkoli podle fotek se jejich pozice změnila možná v řádu milimetrů), displej zase poskytne lepší čitelnost na přímém slunci. Lehce se pracovalo i na dvojici malých enduro CRF300, u obou se řešil lepší odvod tepla prostřednictvím jinak umístěného větráku na chladiči a přepracovaných plastů a zatímco lehčí verze L dostala úplně nový čumák s LED osvětlením, kapotovaná verze Rally obdržela LED blinkry a jinak nastavené tlumiče.
Elektromobilita: nový skútr a dva koncepty
Honda samozřejmě nemůže opomenout elektromobilitu, však v téhle oblasti už zveřejnila své ambiciózní plány. Zajímavě vypadá dvojice konceptů EV Fun a EV Urban, tedy elektrický motocykl a elektrický skútr. Jeden model je jenom takový zkušební, ztělesnění představy, a druhý by měl jít do výroby již příští rok a je to úplně naopak, než byste si možná mysleli – skútr je akorát takové „cvičení“, zatímco motocykl EV Fun má být sériovka a první elektrický sportovní model od Hondy. Bude mít zabudovanou baterii (výměnné by tady nedávaly smysl) a má jít o stroj srovnatelný s motocyklem se spalovacím motorem střední objemové kategorie. Z technických záležitostí Honda prozradila akorát kompatibilitu s rychlonabíječkou CCS2 (stejný standard jako u automobilů) a dojezd přes 100 km, což by pro městské použití mělo být dostatečné.
Do města míří i třetí elektrický model, a to skútr CUV e:. To už je sériovka, druhý elektrický jednostopý stroj od Hondy nabízený na evropském trhu po maličkém EM1 e:. Tohle už by mělo trochu svištět, motor o maximálním výkonu 6 kW, uložený na boku a nikoli v zadním 12“ kole, dává skútru o hmotnosti 120 kg maximálku převyšující 80 km/h. Šťávu dodává dvojice výměnných 1,3kWh akumulátorů a měla by vám stačit na dojezd přes 70 km. Určitě to ale nebude na nejsportovnější ze tří motorových režimů… Skútr bude k dostání ve dvou verzích, ta dražší bude vybavena větším 7“ displejem a službou RoadSync Duo, která nabídne průběžné aktualizace a navigaci, která hlídá, aby zbývající kapacita akumulátoru postačovala k dosažení cílového místa, a pokud je cesta možná, zajistí vedení po optimální trase.
Informace o redaktorovi
Jan Rameš - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Vláďa Novotný - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)