cfmoto_700mt_psi




Jawa v Česku přidá dvě varianty 350 OHC. A co další verze indické třístovky?

Když minulý týden indická Mahindra představila již třetí verzi novodobé Jawy Kejvačky, vyvstala logická otázka – bude se prodávat i v Česku? Uvidíme, prozatím je jisté jen to, že nabídku týneckého výrobce obohatí dvě lehce upravené verze café raceru Special.

Řada 350 OHC, čítající doposud tři modely, tedy roadster, Scrambler a Special, patří k týnecké Jawě od roku 2017. Není žádným tajemstvím, že jde o podvozky motocyklů čínské značky Shineray, vybavené licenčním jednoválcovým čtyřventilovým čtyřtaktem Honda o objemu 397 cm3 a výkonu 27 koní, v Jawě více či méně upravené. Poté, co původní dvoudobá 350/640 z evropského trhu odpadla kvůli emisím (a její výroba rapidně klesá dál i pro nedávná zahraniční odbytiště, která také zavádějí přísnější emisní a hlukové normy) a totéž se nedávno stalo velkým čtyřdobým 660 s jednoválcovými motory Minarelli (posledním byl Vintage), byla tahle óhácéčka vlastní jedinými stroji, které týneckou značku držely na evropském trhu, samozřejmě dominantně tom českém. A zejména ten nejdražší 350 OHC Special byl motocyklem, který jsme v redakci vždycky testovali rádi – to je velká studnice zážitků.

Nyní Jawa oznámila, že Speciala bude prodávat i v dalších dvou variantách. Ta první nemá ani žádné zvláštní jméno, půjde o polokapotovanou variantu, tedy zbavenou těch spodních kapot, které pro Jawu vyrábí Motoforza. Nachlup stejný motocykl můžete znát ze západních trhů pod značkou Mash a upřímně, prodejní očekávání nejsou kdovíjak přehnaná. Ale kdyby se někdo našel, komu se ty spodní stříbrné kapoty nelíbí a ještě by chtěl ušetřit tři tisíce korun, Jawa mu vyjde vstříc.

Mnohem zajímavější je druhý odvozený model, který stojí stejně, tedy 116 990 Kč, a jmenuje se 350 OHC Special Tourer. Pokud si myslíte, že to poslední slovíčko bude značit nějaký výjimečný komfort, tak vás zase rychle vrátíme do reality, i když trochu jiný úhel natočení clip-on řídítek prý vaše zápěstí a ramena poznají. Jinak to bude pořád hodně intenzivní svezení, neboť Tourer je vlastně nahatý Special, zcela bez kapotáže. Čistý café racer. Akorát že standardní Special je takový závodní s tou kapotou, takže pro zdůraznění silničního zaměření jej, evidentně s nemalým smyslem pro černý humor, v Jawě pojmenovali Tourer. Namísto zrcátek v řídítkách jsou tady klasická kulatá na stopkách a přední světlo je uchyceno v držácích vyráběných v Týnci.

Nové Specialy jsou již k dispozici, ovšem stejně jako všechny ostatní 350 OHC prozatím jako Euro 4. Motorek je k dispozici dost, na ministerstvu dopravy jsou nahlášeny desítky VIN čísel, nicméně nové Euro 5 určitě přijdou také a mělo by se tak stát přibližně v květnu (i když v době korony zkuste něco plánovat…). U těchto motocyklů proběhnou kromě přeladění na přísnější emisní a hlukovou normu i drobné technické úpravy, Specialu se zřejmě dotknou nejméně, roadsteru a Scrambleru více a odrazí se to i na pořizovací ceně. Ta se prozatím u euro-čtyřek nemění, Special se prodává i tento rok za 119 900 Kč, Scrambler za 109 900 Kč a roadster se stále vejde pod kilo, oficiálně 99 930 Kč.

A co indická třístovka? Ve své domovině je v nabídce již ve čtyřech verzích, u nás prozatím v jediné, coby klasická Kejvačka nazvaná jako 300 CL. O tu totiž byl a je mezi českými motorkáři největší zájem (a ještě v drtivé většině o červenou, proto se ani jiná nenabízí) a potom také o model Pérák. Ten, ač byl představen zároveň s Kejvačkou, se ale začal vyrábět až loni na podzim, a jelikož má jiný motor s větším objemem, musí projít kompletně celým homologačním procesem, a to prostě trvá. V Týnci prý dělají maximum, aby byla hotová co nejdříve, reálně však máme s Pérákem počítat spíše až v modelovém ročníku 2022.

Druhou polovinu nabídky indických Jaw tvoří moderněji laděné modely Forty Two a 42, přičemž my aspoň máme výhodu, že je dokážeme v mluveném slově rozlišit. Forty Two byl třetím z party, který byl představen v listopadu 2018 a jeho výroba již dávno běží, 42 je novinkou minulého týdne a jde o sportovnější, takovou custom verzi, jejíž produkce, jak známe Indy, stejně nezačne dříve než na podzim. Jestli se však tyhle dva modely někdy dostanou i k nám, je ve hvězdách a zatím to moc nevypadá. Jediným kritériem je totiž dostatečná poptávka a o Forty Two za celou dobu projevily zájem akorát jednotky lidí, přičemž minimální počet motocyklů, který jsou Indové do Evropy prozatím ochotni posílat, je v řádu stovek kusů od jednoho modelu. Jak to bude v případě 42, těžko soudit, ale nějaký dramatický nárůst poptávky se asi čekat nedá. Tady je obrovskou ztrátou zrušený Motosalon, kde by byla zpětná vazba od potenciálních zákazníků jasná.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Autoři článku obdrželi prémie 45 Kč od 5 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Kytí přispěla 5 Kč
RoSmi přispěl 10 Kč
Targus přispěl 10 Kč
Zdenek54 přispěl 10 Kč
strecKopca přispěl 10 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist