Podívejte se na neoficiální fotky nové Jawy 1000
Text: Petr Poduška , Jan Krajíček | Foto: Motorkáři.cz | Zveřejněno: 29.1.2015 | Zobrazeno: 504 822x
Máme pro vás první neoficiální snímky prototypu nové Jawy 1000. Blíží se snad doba, kdy "bájný litr" spatří po letech příprav a testování skutečně světlo světa? Spolehlivých informací je málo, oficiální zdroje mlčí, ale fandové značky mají jistě co diskutovat...

Testování prototypu s českým motorem tak začalo v roce 2010, přičemž s náběhem sériové výroby se tehdy počítalo na rok 2013. Mezitím jsme mohli z Jawy slyšet slova o tom, že "nová Jawa je od začátku konstruovaná jako vlajková loď a luxusní záležitost, která by měla tradiční českou značku vrátit zpět na světové trhy", přičemž spekulace hovořily už i o ceně okolo 300 tisíc. JIž v roce 2011 však bylo potvrzeno, že novinka se do sériové výroby dostane zřejmě až v roce 2014 nebo později.
V uplynulých pár letech pak informace o litrové Jawě poněkud utichly. Společnost se soustředila na sériovou výrobu modelů 660 Sportard (2011) a Adenuim (2012); ohlášena byla tehdy i retro-verze 660. Californian, na níž však stále čekáme. Kdy se litrové Jawy dočkají zákazníci, to je po mnoha odkladech a několikaletém zpoždění za původním plánem skutečně ve hvězdách. Jawa však mezitím dokázala sympaticky oživit legendární 350 - to prostřednictvím přestaveb nejmladšího modelu 350/640. Oblíbená třinda se tak v uplynulých letech představila ve verzích Californian, Four nebo MIlitary. Nejznámějším stavitelem těchto modelů je přitom Mates Moto Servis, který jsme nedávno navštívili.
Nakonec připomeňme, že už během přípravy litru zahájila Jawa další projekt - z dokumentů MPO se dočteme, že v letech 2012-2014 čerpala týnecká značka celkem 17,5 mil. Kč na vývoj "univerzálního cestovně terénního motocyklu JAWA 1200, který po roce 2016 postupně doplní nosný program splečnosti - cestovní řadu motocyklů JAWA 1000 a univerzální řadu motocyklu JAWA 660". Hlavním cílem projektu přitom bylo "připravit robusní spolehlivý a atraktivní motocykl s víceválcovým čtyřtaktním motorem o obsahu 1200 ccm". O dvanáctistovce však máme k dispozici ještě méně údajů než o litru. Konkrétní a jasné informace o produkci Jawy by přitom uvítalo obrovské množství tuzemských motorkářů. Jenže místo toho, aby se situace vyjasňovala, jsou věrní fandové značky odkázání jen na spekulace, dohady a další čekání...
Informace o redaktorovi
Petr Poduška - (Odebírat články autora)
Jan Krajíček - (Odebírat články autora)
Motorkáři.cz - (Odebírat články autora)