motopoint_unor_shad




Zatímco KTM má nového šéfa, MV Agusta staronového majitele

Ač KTM vesele vypouští do světa bombastická videa s novými třistadevasátkami, uvnitř firmy dál probíhá tuhý boj s finanční krizí. V rámci 90denní lhůty, kdy si má firma dohodnout reorganizační plán se svými věřiteli, se dostáváme do poslední třetiny a spolu s tím dostáváme první zprávy o konkrétních opatřeních a vlastnických rošádách.

Začněme tou novější zprávou, o které už si u nás štěbetali vrabci na střeše. Ještě před Vánoci jsme zveřejnili zprávu, že se KTM po devíti měsících od koupi většinového podílu MV Agusty italského výrobce zbavuje. Následně to KTM CEE dementovala s tím, že jde zatím o pouhou spekulaci, MV Agusta ve svém dopise zákazníkům zase psala, že se „aktuální stav akcionářské struktury se stále definuje“. Teď už se evidentně dodefinoval, podepsaly se papíry a teď už jen zbývá, aby transakci potvrdily úřady, což by mělo být v první polovině roku 2025. A kdo že je tím novým majitelem 50,1% podílu v MV Agustě? Nikdo jiný než dosavadní menšinový vlastník Art of Mobility S.A.. Pokud vám to nic neříká, tak je to firma vlastněná rodinou Sardarovových a vedená Timurem Sardarovem. Tím Sardarovem, který MV koupil v roce 2018 a povedlo se mu jí dostat z červených čísel. Nutno říct, že určitě s přispěním KTM, která prvně vstoupila do Agusty v roce 2022. V rámci téhle spolupráce měla KTM pomoct s nákupy u dodavatelů a rozšířením dealerské sítě v Severní Americe, což evidentně přineslo své ovoce. „Pokud jde o globální prodejní síť, všech 291 aktivních prodejních míst včetně 41 servisních míst bude ve stejném rozsahu nadále pokračovat, přičemž se očekává, že letos celkový počet zastoupení dosáhne 270. Součástí této distribuční sítě je 20 mimoevropských dovozců,“ zní z tiskové zprávy, kde se samozřejmě dozvíme i o dalších úspěších italského výrobce. „V roce 2024 společnost prodala 4000 motocyklů, což je proti roku 2023 nárůst o 113 %, přičemž počtu prodaných motocyklů z předchozího roku dosáhla společnost už v červnu. Rok 2024 byl také nejlepší rok v historii z hlediska náhradních dílů s 99% dostupností pro motocykly do sedmi let stáří.“ Potvrdilo se tedy očekávání ze začátku roku 2024. Už při přebírání značky rakouským koncernem jsme totiž psali, že má MV po dlouhých letech namířeno k vykázání zisku. Tenhle obchod se tedy Timurovi vyplatil, i když jak moc, to ví jen on sám, respektive jeho účetní. Částky, za které se podíly převáděly, neznáme, prodej většiny zpět do rukou Sardarova se dle tiskové zprávy Pierer Mobility pohybuje v řádu středních dvouciferných milionů, tedy cokoli mezi cca 33 a 66 miliiony euro. To se teď určitě hodí, nicméně ze záporné bilance to KTM nespasí.

Proto pojďme na další zprávy, které v souvislosti s rakouskou značkou vyšly. Čtyři dny před ohlášením prodeje MV Agusty na valné hromadě akcionáři téměr jednohlasně odsouhlasili všechny důležité návrhy pro poslední fázi 90denního restrukturalizačního procesu. Nás z toho může zajímat maximálně zvolení Stephana Zöchlinga novým předsedou dozorčí rady, který na této pozici vystřídá Josefa Blažíčka. Zda jde v jeho případě o českou stopu v KTM, se nám nepodařilo rozluštit, nicméně společnost opustil zkraje nového roku po dlouhých 17 letech, z nichž posledních 10 let strávil na pozici předsedy dozorčí rady. Nejzajímavější na tom všem ale je, že Zöchlinga do jeho nové funkce jmenoval nový CEO celé Pierer Mobility, a tím i KTM, Gottfired Neumeister. O tom jsme ale už informovali.

Stefan Pierer napříč časem a nový CEO Gottfried Neumeister

Dnes už také víme, jak se celá krize a restrukturalizace podepsala na předběžných hospodářských výsledcích za rok 2024. Pierer Mobility utržila loni 1,9 miliardy eur, což je proti roku 2023 pokles o cca 29 %. Prodej motocyklů klesl meziročně o 21 %, když v roce 2024 prodala skupina 292 497 strojů, zatímco o rok dříve 372 511. Z celého množství připadá 60 000 na indického partnera Bajaj, v Evropě prodala skupina cca 110 000 motocyklů, což je 38% podíl. Za Evropou je Severní Amerika s 24 %, Indie a Indonésie tvoří 21 % a ostatní země 17 %. Zajímavé na tom je, že dealeři prodali přibližně 268 000 strojů, což je stejné číslo jako v roce 2023. To svědčí o zmiňovaných, laicky řečeno přeplněných skladech. Omezit by to mělo snížení objemu výroby na přibližně 230 000 vyrobených strojů ročně, což je o 26 % méně než v roce 2023, a dá se říct, že se to daří. Celosvětové zásoby se snížily o cca 40 000 kusů, tedy nějakých 18 %. Výsledkem toho všeho je každopádně fakt, že představenstvo očekává výsledek EBITDA (zisk před započtením úroků, daní a odpisů) - 300 milionů euro. A k tomu tu máme skloňovanou „sekeru“ v řádu vysokých trojciferných milionů ve volném peněžním toku alias free cash flow. Definitivní výsledky pravděpodobně budeme znát až v druhé polovině dubna.

Budoucnost ale nevypadá úplně černě. V další tiskové zprávě Pierer Mobility uvádí, že obdržela několik nabídek od možných investorů. S nabízenými penězi by mohla KTM splatit věřitelům alespoň 30 % svého dluhu, což je zákonem stanovené minimum k tomu, aby mohla pokračovat v restrukturalizaci a vyhnula se úplnému krachu. V současnosti se tedy podávají nabídky a my můžeme jen hádat a spekulovat, kdo jsou ženichové a co si za svoje peníze odnesou…

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)
TZ - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 0 Kč od 0 uživatelů.



TOPlist