ktm_unor




Rekordní prodeje motocyklů 2022

Automobilový trh se stále potýká s nedostatkem čipů i emisními normami a podle statistik registrací vozidel prodeje o pár procent klesly, ale u motocyklů je to naopak. Trh zaznamenal nárůst o 16 procent! V roce 2021 se prodalo 22 tisíc vozidel kategorie L, vloni, tedy 2022, to bylo celých 25 561 vozidel, tedy nárůst o 3542 kusů a návrat téměř na úroveň rekordního roku 2008. Statistiky ale ukázaly celou řadu dalších zajímavých čísel a trendů!

Motocyklový trh vloni zareagoval na změnu přístupu zákazníků, kteří během covidových let částečně změnili životní priority. Aktivnější dovolené, víc důrazu na relax a volný čas - to všechno ze světa automobilů pomalu mizí a motocykly toho pořád umí nabídnout plnou náruč. Navíc provoz je stále hustší a motocykly a skútry jsou ve městech stále lákavější volbou. Dalším faktorem zvýšené poptávky byl určitě i přebytek hotovostních rezerv a hrozba inflace, která uspíšila nákupní rozhodnutí pro ty, kteří na vysněný motocykl zrovna šetřili. A nakonec je tu i vliv silné populační vlny tzv. „Husákových dětí“ ze sedmdesátých let. Ve společnosti je najednou větší podíl lidí v aktivním věku, kterým v těchto letech právě děti vyletěly z hnízda a oni mají najednou víc času u prostředků a času na lákavé koníčky, jež dříve odkládali na později.

Prodeje podle značek

Ale konec úvah o příčinách, pojďme se podívat na jednotlivé značky a nejzajímavější kategorie. První místo v celkových registracích nových vozidel kategorie L opět suverénně obsadila značka Honda s celkem 4873 registrovanými motocykly a podílem na trhu 19,06 %. Jak se to Hondě podařilo? To nám spolu s nejprodávanějšími modely popsal Petr Kříbala z českého zastupení značky Honda: „I přes problémy s dodávkami se nám podařilo poprvé v historii Hondy ČR překročit 5000 prodaných kusů, v oficiálních statistikách za rok 2022 jsme pak dosáhli rovněž rekordního počtu 4712 registrovaných vozidel. Největšímu nárůstu se těší kategorie skútrů, kde již tradičně vedl model PCX s 1500 prodanými kusy, velmi úspěšný je i model Forza 125 s 420 prodanými kusy a na pomyslné třetí příčce mezi modely Honda se umístil ekonomický Vision s vice než 3 stovkami prodaných kusů. Za zmínku určitě stojí i žhavá novinka loňského roku ADV350 s vice než dvěma stovkami prodaných kusů, přičemž téměř další dvě stovky zákazníků si již tento model objednalo pro sezónu 2023! V kategorii velkých motocyklů dominovaly především motocykly s oblíbeným dvouválcem o objemu 1100 cm3, který bije v Africe Twin s více než dvěma stovkami prodaných kusů, následuje Rebel 1100 a cestovní novinka NT1100 s prodeji víc než 160 ks od každého modelu. V sezóně 2023 se můžeme těšit u Hondy především na představení dlouho očekávaných novinek s dvouválcovým motorem 750 cm3, kterými jsou Hornet a Transalp, dále rozšíření oblíbené modelové řady 500 cm3 o Scrambler CL500, a nezapomínáme ani na aktualizaci skútrové modelové řady v podobě inovovaných modelů Forza125/350.“

Na druhém místě registrací kategorie L je čínská značka CFMoto s celkem 2389 vozidly. Když odečteme všechny stroje ATV, dostaneme sice nižší číslo, ale i tak velmi úctyhodnou hodnotu 734 prodaných motocyklů, a přitom všechny nad 125 cm3! I tady jsme se zeptali zástupce CFMoto pro český trh Eduarda Šlampy na nejúspěšnější modely i na recept, který za takovým nárůstem prodejů stojí: „Nejprodávanějším modelem je bezkonkurenčně model 800MT, kde převažovala verze Touring i s celou sadou kufrů. Celkem se v ČR prodalo 321 kusů této novinky (pozn: kterou i naše redakce právě zkouší v dvouletém redakčním testu). Druhý nejprodávanější model je pak stálice, cesťák 650MT, a třetí oblíbený naháč 300NK. Očekávání byla rozumná, ale realita výrazně předčila tuto „rozumnou“ představu. Je vidět, že motorky CFMoto se dostávají do povědomí opravdu rychle a stejně tak CFMoto velmi rychle dodává další zajímavé stroje ve všech důležitých kategoriích. Rok 2022 byl rokem úspěšným, přijímáme však vše s pokorou a s vědomím, že je třeba stále nabízet nadstandardní servis, služby a záruky. A samozřejmostí je dostatek strojů, a ten máme. Ke konci roku nám přišly zásoby na rok 2023 včetně novinky 700CL-X Adventure, MY23 osmistovky 800MT a za pár dní dorazí i další novinka 450SR."

Jak jsou na tom další značky v celkovém pořadí za kategorii L? Třetí místo v celkových registracích obsadila Yamaha s 1702 prodanými stroji, za ní následuje Piaggio a jeho 1394 kusů. Další značka v pořadí je BMW s nárůstem na 1133 motocyklů a skútrů, následuje KTM s 1012 motocykly. Z ryze motocyklových značek pak hodně zabodovala Aprilia, která pro letošek nabídla i lákavé skútry a stopětadvacítky a vyšvihla se do Top 5 s celkem 855 prodanými stroji. Následuje Kawasaki a jejích 710 motocyklů, díky nasazení nových modelů z Číny se na přední místa statistik vrací i Jawa, která vloni prodala 701 strojů (a to dokonce bez RVM, která je ve statistikách zvlášť, se 169 registracemi).
Dalším pěkným číslem 518 prodaných kusů se může pochlubit Harley-Davidson (pro porovnání, 2021 to bylo jen 386 motocyklů). Pak tu máme další tradičně „velkoobjemovou“ značku Triumph s 483 motocykly a podobně zaměřenou Ducati a jejích 454 registrovaných nových strojů, tedy o 88 ks více než 2021. A zajímá vás, jak je na tom poslední značka z bývalé „velké japonské čtyřky“? Suzuki se bohužel vloni tolik nedařilo a její prodeje dál klesly na 307 registrovaných motocyklů. V raketovém růstu naopak pokračuje Royal Enfield, který meziročně poskočil o polovinu na 366 registrovaných nových motorek. Než budu pokračovat dál, rád bych se na tomto místě omluvil za případné nepřesnosti, část údajů je i nadále v kategoriích jako Jiné či Nezařazeno a někdy zhoršují přehled a výsledky.

Registrace motocyklů nad 125 cm3

Jak dopadnou čísla prodejů, když si s tabulkami trochu pohrajeme a odečteme všechny čtyřkolky a stopětadvacítky (a tedy i většinu skútrů pro držitele řidičáků B)? Takto vypadají čísla pro větší motocykly, na které je třeba áčkový řidičák. I tady je dominance Hondy zjevná, ale náskok nad Yamahou už není tak drtivý, následuje BMW a KTM. Celkové druhá značka CFMoto je mezi většími motocykly na pátém místě.

Registrace strojů do 125 cm3 aneb malé skútry

Abychom ale úplně nezanedbávali skútry 125 cm3, které jsou populární díky možnosti řízení i pouze s řidičákem na automobil, v dalším grafu jsou právě stroje L do 125 cm3. Jednoznačným vítězem je Honda, především kvůli 1500 prodaným skútrům PCX125. Ale druhé místo ve stopětadvacítkách patří značce Piaggio, pod kterou v loňských statistikách spadají i Vespy. A jak to vlastně vypadá, kdybychom se podívali souhrnně na všechny značky z koncernu Piaggio? To nám upřesnil Adam Žert za oficiální zastoupení koncernu Piaggio v ČR: „Při shrnutí Piaggio Group jako celku, tedy Piaggio, Vespa, Aprilia a Moto Guzzi, jsme s prodeji přes 2400 kusů v součtu již dvojkou na trhu. V českých statistikách je dohromady Piaggio a Vespa, což může být malinko matoucí, protože právě prodeje Vespy jsou jedním z velkých úspěchů uplynulého roku, naopak pro bestseller posledních let Piaggio Medley jsme nedostali z výroby tolik vozidel, abychom uspokojili poptávku. Celkově je příměstská mobilita teď v kurzu a poptávka po kvalitních skútrech roste. Hlavními tahouny roku 2022 byly nové skútry od Aprilie SR GT, které jsou pro českého uživatele jak na míru střižené, stále rostoupcí popularita Vespy a modelové inovace motocyklů.“

Skútry a motocykly 125-499 cm3

V dalším grafu jsme sečetli všechny jednostopé stroje středního objemu, tedy nad 125 cm3 a méně než 500 cm3. Tedy větší skútry a motocykly pro mladé a začínající jezdce. I tady dominuje Honda, hlavně díky popularitě všech verzí CB500. A z čísel v tomto objemovém rozmezí je vidět také popularita čínské Jawy 350 a indické Jawy 300 na našem trhu. Třetí místo drží KTM, protože právě sem spadá většina ostrých endur!

Velké motorky 500-800 cm3

V této třídě se díky úspěchu sedmičkové řady vede nejlépe Yamaze, za kterou těsně následuje CFMoto a Honda je zde až třetí, protože její hodně prodávané menší modely řady CB500 jsou těsně pod 500 cm3. Takže se zeptáme zástupce Yamahy pro český trh, jak vidí loňský rok motocyklová dvojka na trhu? To nám za Yamahu ČR prozradil Martin Tománek: „Rok 2022 byl z hlediska prodejů úspěšný. A to i navzdory faktu, že jsme po celou sezonu de facto neměli skladem jediný skútr o objemu 125 cm3. Nejprodávanějším motocyklem byla opět suverénní Yamaha Ténéré 700, následována evergreenem MT-07 a sportovním skútrem XMAX 300. Největší zájem jsme u našich dealerů evidovali v tradičně nejsilnějších měsících, tedy v dubnu, květnu a červnu - čili v měsících, kdy se jsme se potýkali s horší skladovou dostupností u většiny modelů. Stejně jako ostatní výrobci jsme museli měnit spoustu dodavatelských a logistických procesů. Nyní je již situace stabilní, dostupnost strojů na dealerství je bezproblémová. A na co se v Yamaze těšíme? Už v dubnu asi překvapíme spoustu z vás: na trh totiž uvedeme kvalitní e-biky Yamaha osazené našimi vlastními agregáty a vyvíjené přímo v R&D Yamaha. Po prvních testech můžeme konstatovat, že nejde o žádné přejmenované „skládačky“, jež můžeme vidět u jiných motocyklových výrobců, ale o velmi pečlivě zpracovaná a cenově dostupná kola vyvíjená motorkáři pro motorkáře.“

Top 10 nejsilnějších motocyklů nad 800 cm3

Tady patří prvenství značce BMW, která vloni z menších strojů prodala 132 maxiskútrů a zbytek jsou logicky velké mašiny nad 800 kubíků. Skoro tisícovka německých motocyklů, jedenáctistovky od Hondy v počtu přes šest set kusů na druhém místě, třetí téměř pět set amerických H-D a následuje vyrovnaný souboj čtveřice Kawasaki, Ducati, Triumph a Yamaha.

Nejprodávanější velký motocykl? Samozřejmě...

Nejprodávanějším velkým motocyklem na českém trhu bylo vloni jednoznačně géeso od BMW. Celkem se prodalo 423 kusů, resp 237 motocyklů ve verzi BMW R 1250 GS Adventure a 186 motocyklů ve verzi BMW R 1250 GS. Co k takovému úspěchu i k celkovému růstu prodejů velkých motocyklů BMW říká Petr Krajča za české zastoupení BMW? „I přes přetrvávající logistické problémy z doby covidu, které se vloni ještě výrazně prohloubily v důsledku války na Ukrajině, jsme v České republice v roce 2022 prodali historicky nejvíce nových motocyklu BMW. Ve druhé polovině roku se výrobnímu závodu podařilo zajistit alternativní dodavatele komponentů a tím stabilizovat dodávky nových motocyklu. Nyní jsou naši dealeři dostatečné zásobeni a připraveni na novou sezónu.“

Elektrické motocykly a skútry

V této oblasti jsou statistiky poměrně jednoduché. Kromě stovek různých elektrických koloběžek a pojíždědel, které na český trh chrlí různé supermarkety a hobby řetězce (například 817 registrovaných vozidel L značky Hecht), se vloni registrovalo jen pár desítek elektrických skútrů a motocyklů renomovaných značek. Díky statistikám tak víme, že se vloni prodalo 13 nových elektrických skútrů BMW, 12 skútrů Piaggio/Vespa, deset elektrických endur KTM a také 3 elektrické skútry Yamaha. Z velkých motocyklů to pak bylo 2x Zero a 1x Harley-Davidson.

Ojeté stroje

Vloni bylo poprvé zaregistrováno 17 868 ojetých motocyklů a podíly jednotlivých značek zde jsou podobné jako u registrací nových motocyklů. Ale i tady jsou výrazné výjimky! Opravdu velké motocykly se u nás stále ještě více dovážejí ojeté, než kupují nové, o tom svědčí třeba 1881 dovezených BMW oproti 1133 prodaným novým motocyklům nebo 307 nových Suzuki, na které připadá 1332 dovezených ojetých Suzuki.
Na situaci se ale podepisují i dovozy veteránů, třeba na výše uvedeném příkladu BMW bylo celých 740 registrovaných ojetých motocyklů starších 15 let. Ještě markantnější je to u Jawy, která pod svojí značkou prodala 701 nových motocyklů, ale současně bylo vloni registrováno 1678 ojetých motocyklů Jawa starších než 15 let. Češi evidentně rádi vrací domů svoji historii, proto bylo v roce 2022 nově registrováno třeba i 428 ojetých motocyklů značky ČZ. Pohled do loňských registrací ojetých motocyklů ale odhalí třeba i 41 Nortonů, 52 BSA, 24 Velorexů, 47 motocyklů Dněpr...

Další perličky

Letos jsou statistické výpisy o maličko podrobnější, díky tomu se dá vyčíst třeba údaj, že značka Piaggio v ČR vloni prodala 84 tříkolových skútrů MP3 a podobně se dařilo i značce Peugeot s celkem 80 zaregistrovanými tříkolovými stroji. Co dalšího tabulky sledují? Třeba to, že motocyklů v registrech mohutně přibývá a jen málo se vyřazuje. Vloni bylo z registru vyřazeno 4806 strojů kategorie L, z toho bylo 722 vyvezených a 4084 registrací bylo zrušeno. Další zajímavostí ze statistik je, že přes třetina motocyklů slouží k výkonu podnikatelské činnosti a je tzv. „psaných na firmu“. Přesná čísla jsou 8199 pro firemní stroje a 17 362 soukromě zakoupených vozidel kategorie L.

Informace o redaktorovi

Filip Tichý - (Odebírat články autora)
TZ - (Odebírat články autora)

Autoři článku obdrželi prémie 15 Kč od 1 uživatele.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Dan66 přispěl 15 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist