globalmoto_listopad_slevy




Royal Enfield přidává dvě 650 a novou elektrickou značku

Indický výrobce v příštím roce rozšíří nabídku svých oblíbených dvouválcových šestsetpadesátek o další dva modely, a sice o scrambler nazvaný Bear a klasiku všech klasik nazvanou jednoduše Classic. To budou stroje pro ty, kdo se rádi dívají do minulosti. Naopak čistě do budoucnosti míří nové elektrické modely, které však Royal Enfield vypustí do světa pod vlastní značkou Flying Flea.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Od představení dvojice Interceptor/Continental GT s prvním novodobým dvouválcem od RE na podzim roku 2017 uplynula spousta vody a v prvních letech Royal Enfield tenhle koncept příliš vpřed neposouval. Nebyl důvod, dvojčata se prodávala dobře a bylo třeba se soustředit na novinky v menších objemech, jako třeba Himalayan nebo všechny ty malé třistapadesátky na platformě J. Ovšem teď již dozrál čas na rozšíření portfolia největších šestsetpadesátek, loni přišel cruiser Super Meteor 650, letos roadster Shotgun 650 a pro příští rok mají Indové připravené hned dva modely.

O nějaký ten scrambler škemrali zákazníci od chvíle, kdy přišel Interceptor (a přestaveb na toto téma vznikla spousta), a teď jejich potřeby řeší model Bear 650. Ten Royal Enfield tak trochu představil a zároveň i nepředstavil již před týdnem, kdy padlo embargo na americkém trhu, zatímco zbytek světa si musel počkat až do dnešní deváté hodiny, aby si prohlédl tu samou motorku…

Detailní informace se dočtete v tomto článku, tady jenom rychlé připomenutí. Bear 650 dostal své jméno po pouštním závodě Big Bear Run, kdy se až do roku 1960 jezdilo z LA k Velkému medvědímu jezeru (k tomu v Kalifornii, nikoli v Kanadě), a jedná se o skutečného scramblera, nejen o model Interceptor s jiným sedlem a zubatými pneumatikami, jak to některé značky taky umějí udělat. Kola se změnila na kombo 19“/17“, dopředu zavítala USD vidlice a zdvihy tlumičů se docela citelně zvýšily. Jenomže my si myslíme, že se mohly zvýšit klidně i na více než těch 130 a 115 mm a že i výfuk mohl mít když ne vedení vrchem (nepraktické, avšak krásné), tak alespoň hezčí koncovku. Ve finále je Bear spíše takový městský než venkovský scrambler.

Druhá novinka už nenechává prostor pro zklamání. Model Classic 650 je větším bráchou jednoválcové třistapadesátky a vypadá přesně tak, jak čekáte od stroje, který vás má přenést zpátky do půlky minulého století. Tady Indové nic nemuseli vymýšlet, stačilo to jenom nepokazit, a to se podle nás povedlo na jedničku. Classic je stroj pro ty, na něž je Interceptor příliš moderní. Pořádné železo, o čemž svědčí i hmotnost 243 kg včetně téměř plné 14,8litrové nádrže. U jakékoli jiné nahaté motorky se vzduchem chlazeným dvouválcem 648 cm3 se známými parametry 34,6 kW/47 k a 52,3 Nm bychom říkali, jak je těžká, ale tady je to úplně jedno. Protože tohle je prostě Classic a že váží o 27 kg víc než Bear, to jenom ukazuje na to, že tady se s železem fakt nešetřilo.

Že Classic 650 nebude žádný záprtek, o tom svědčí rozvor 1475 mm nebo výška sedla 800 mm. Třistapadesátka je kratší o výrazných 85 mm, na druhou stranu má sedlo ještě o 5 mm výš. Každopádně i vzhledem k těmto rozměrům a použitým kolům v kombinaci 19“ vpředu/18“ vzadu se dá očekávat, že půjde o spíše hřmotný stroj, který uspokojí i urostlé Evropany. Resp. my už to víme, protože zhruba před měsícem proběhlo ve Velké Británii novinářské testování (s jasně daným embargem, to k dnešnímu dni padá), kterého se zúčastnil i náš spolupracovník Alan Cathcart, takže na test Classicu 650 se můžete těšit už tuto neděli!

A teď ta budoucnost. Royal Enfield už s nějakou to elektrikou koketoval v minulosti, kromě jiného koupil podíl ve španělské značce Stark Future zabývající se elektrickými offroady a výsledkem bylo, že loni stál na stánku prototyp elektrického Himalayanu nazvaný Him-E. Ovšem to, co tam stojí dnes, je něco úplně jiného. Indové totiž zcela oddělili elektrickou divizi do samostatné značky, kterou nazvali Flying Flea, tedy Létající blecha, a kdo trochu zná historii Royal Enfieldu, ten už tohle jméno někde slyšel. Jde o slavný vojenský motocykl z roku 1940, který byl vyrobený tak, aby jej bylo možné shazovat s padákem na frontu z letadel. A víte, že ta nová elektrika původní Blechu docela i opticky připomíná? Nebyl by to samozřejmě Royal Enfield, kdyby nepřišel s výrazným retro designem, ovšem už tady vidíte i modernu. Takže takové neo-retro. Každopádně to není žádný sci-fi výtvor, ten by se k RE nehodil a ani bychom ho nechtěli. Mimochodem kdyby mi někdo řekl, že tuhle motorku dělal JT Nesbitt, který na svém kontě má četné modely značky Confederate, unikátní čtyřválec Bienville Legacy nebo nově elektrický Curtiss One, klidně bych mu uvěřil.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

První elektrické produkty Flying Flea by měly být v prodeji od jara 2026, jde tedy o poměrně předčasnou premiéru, aby se tak říkajíc připravil trh. Na začátku by měly být dva modely, klasický FF-C6 následovaný scramblerem FF-S6, přičemž my zatím známe akorát podobu prvního jmenovaného, který v Miláně stojí ve dvou exemplářích. Na těchto motorkách prý pracuje více než 200 inženýrů v Indii i Velké Británii, kde má Royal Enfield své vývojové centrum, a stroje Flying Flea budou mít vlastní motor, baterky, management i software, přičemž tyto technologie dnes kryje 28 patentů. Co na FF-C6 zaujme, je krásná podvozková technika, kdy oblý hliníkový rám obepíná žebrovaný hořčíkový kryt baterií, pod nímž se nachází motor – zadní kolo je hnané ozubeným řemenem. Nepřehlédnutelná je hliníková přední vidlice s paralelogramovým odpružením dvojicí postranních tlumičů, zadek má zavěšení cantileverové. Z technických detailů víme akorát to, že motocykly budou mít náklonové ABS a tempomat, ovšem o kapacitě baterek, výkonu motoru, hmotnosti a dalších zajímavých věcech Indové mlčí. Ještě je minimálně rok čas. Zatím nám Royal Enfield dává prostor na to, abychom jeho pojetí elektromobility vstřebali.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Vláďa Novotný - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 0 Kč od 0 uživatelů.



TOPlist