Strojem pro letošní celosezónní test se stává....
Text: Honza Zajíček | Foto: Jiří Jevický | Video: Honza Zajíček | Střih: Honza Zajíček | Zveřejněno: 27.3.2025 | Zobrazeno: 10 410x
Po roční pauze jsme se opět rozhodli vzít si nějaký stroj na celosezónní test. Volba nakonec padla na produkt skupiny Piaggio, kam patří značky Aprilia, Moto Guzzi, Piaggio a Vespa. Tak co myslíte, bude to zabijácká Aprilia V4, třeba nové Tuono, co už je u dealera na Ořechu k vidění, terénní Tuareg, stylová či cestovní Guzzi, nějaký „dělňas" od Piaggia nebo budeme dělat parádu na Vespě?
Kapitoly článku
Nastražte uši, tramtadadá! Celou sezónu 2025 budeme testovat Vespu GTS 310 SuperSport a jejím správcem budu já - Zajoch. Leckdo si teď asi klepe na čelo a říká si, že jsme se zbláznili a proč jsme si z těch všech šťavnatých a zajímavých motorek vybrali zrovna Vespu? A my na to máme hned několik odpovědí.
- Jak mnozí z vás ví, v létě si blbě zlámal ruku a tenhle lehký ale svižný skútr je prostě ideální prostředek na rozježdění, rozkoukání a nabrání nějaké jezdecké formy. Už jsem jel po Praze na na naší Hondě Monkey 125, o něco těžší a větší Vespa je další level, ze kterého pak zase můžu pokročit na větší motorky.
- Redakce sídlí v Praze, většina kmenových členů žije v Praze včetně mě, většina denního ježdění včetně vyzvedávání a vracení motorek se odehrává v témže městě, a tohle je skútr, čili stroj primárně vymyšlený k ježdění po městě. Vhodnější druh motorky na podobné užití nenajdete. Z tohohle pohledu je to pro nás prostě nejužitečnější a nejracionálnější varianta, navíc skoro nic nežere. Mimochodem, všichni, kdo chcete dlouhodobý test na 50 000 km, spočítali jste si, kolik to stojí jenom v benzínu? Zpět ale k naší Vespě, která díky svému většímu objemu, stejně jako nám Pražákům, skvěle poslouží i kolegům ze vzdálenějších měst, protože na ní nebude takový problém dojet i k nim domů.
- Ač se to nezdá, třistadesítka je výrazná novinka značky. Zvenku je to sice pořád stará dobrá Vespa ale pod kapotou jí bije úplně nové srdce. Motor hpe s objemem 310 cm3 sice vychází z předchozí dvěstěsedmdesátky, 70 % jeho dílů je ale úplně nových. Vyšší objem znamená vyšší výkon (25 koní) a motor je se skoro 29 newtonmetry o 3 newtonmetry silnější. Tohle by mohlo bavit i zkušené motorkáře a jak už bylo řečeno, nepasuje to Vespičku jen do role městského dělníka. Měla by bez problémů zvládnout i větší výlety. Mimo to má také o něco méně žrát a být celkově kultivovanější. No a protože je to motor nový, vyplatí se si na něj posvítit v delším horizontu.
- Vespu prostě milujeme. Je nádherná, každý se na ní rád podívá a sveze se. Už teď je mi jasný, že utratím zbytečně moc peněz za kafe. Cestou do práce si to trochu protáhnout, postavit ji před kavárnou na sluníčko a pokochat se… To je sice hezký, na druhou stranu je ale Vespa taky na míle vzdálená mé ideální představě o skútru jako praktickém pracantovi, co má mít hlavně obří prostor pod sedlem, ochránit v zimě, být mega pohodlný a odolný. Víc od skútru nepotřebuju. Jak se ale v každodenním boji osvědčí tahle kráska, o které ve spoustě ohledů vzhled předchází funkci? Dokáže mě přesvědčit o tom, že je to fakt dobrý skútr a obhájí si přitom svou cenovku? Nebo to bude fajn na koukání a svezení, ale stejně bych nakonec radši ušetřil nějakou kačku a koupil si levnějšího japonského dříče?
Otazníků a věcí ke zkoumání bude nakonec dost. Abychom se do všeho zmíněného mohli pustit co nejdřív a v co nejlepší parádě, dostali jsme naší Vespu od importéra navíc řádně nazbrojenou. Přepravní kapacitu ještě rozšiřuje zadní topcase, k němu patří nezbytný nosič a z jeho přítomnosti díky opěrce budou profitovat také spolujezdci a spolujezdkyně. Další doplňky proti tomu rozšiřují možnost použití skútru i do velmi nemotorkářského počasí. Otazníkem je, jak moc pomůže bojovat s větrem a deštěm minimalistický přední štítek. Naopak léty ověřenou záležitostí jsou vyhřívané rukojeti a skútrová deka přes nohy. S tímhle „winterpacketem“ by nás nemělo zastavit žádné počasí.
Jenže každá sranda něco stojí a u Vespy, jakožto prémiové stylovky, sranda stojí dost. Základní Vespa GTS 310 ve třech lesklých metalických barvách stojí 188 900,-. GTS 310 Super se proti tomu liší výraznějšími barvami a hezčím sedlem s linkou, stojí ale také o 10 000,- víc. No a náš testovaný SuperSport je prozatímní král nabídky. Má specifickou grafiku, přední „kravatu“ v karbonovém vzhledu, chromové doplňky jsou vyvedené v černém lesku a k tomu je na výběr z pěti barev, tří matných a dvou lesklých. Mně přijde naprosto skvělá „aviácká“ modrá Blu Eclettico, nicméně naše kráska je vyvedená v kombinaci Grigrio Travolgente Matt, tedy takové antracitové matné. Jako třešinka na dortu je ještě hezčí prošívané sedlo z lepších materiálů. Takhle vyvedený SuperSport stojí 199 900,-, ale to není vše, jak by řekl Horst Fuchs. Když k tomu přičteme všechny doplňky, dostaneme se na finálních 235 000,-. Uffff. Už jsem ale říkal, že je krásná? :)
Tohle je tedy náš první stroj na celosezónní test. Samozřejmě se můžete těšit na samostatný test novinky, Vespičku uvidíte v nějakém tom srovnáváku a dění kolem ní můžete sledovat také v našem redakčním deníku. Já teď už ale najíždím první zajížděcí kilometry a zvrhle doufám, že se jarní počasí ještě na chviličku pokazí a teploty padly někam k nule. Jak jinak totiž otestuju naši zimní výbavu? No a taky jsem samozřejmě zvědavý, jak to s námi Vespička ustojí, co na ní po sezóně řeknu a jak se mi s ní bude na konci sezóny loučit. Co myslíte, bude to láska na celý život, nebo jenom krátký milostný úlet?
Informace o redaktorovi
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)