Chcete Yamahu R1, na které jezdí Kája Hanika? YART vám ji postaví
Text: Jan Rameš | Foto: YART | Zveřejněno: Včera | Zobrazeno: 4 073x
Okruháři, pozor! Jestli patříte mezi ty, kdo se spokojí jenom s tím nejlepším, ale nebaví je vlastní tuning, máme pro vás zajímavou motorku. YART, tovární tým Yamahy ve vytrvalostním mistrovství světa, udělal limitovanou edici jejich speciálu, s nímž Kája Hanika & spol. získali loni titul vicemistrů a hlavně poprvé udělali „bednu“ při osmihodinovce v Suzuce. Na výběr je ze tří úrovní naladění, to podle vašich jezdeckých schopností i schopností vaší peněženky.
Kapitoly článku
Pokud jste si na tenhle článek klikli, určitě vás nemusíme zasvěcovat do toho, kdo je Kája Hanika a Yamalube YART Yamaha EWC Official Team. Tohle dlouholeté partnerství nese své ovoce, v roce 2023 YART šampionát EWC celkově vyhrál, loni skončil „až“ druhý, ale byla za tím spousta fantastických umístění, jako vítězství v osmihodinovce ve Spa a třetí místa ve 24hodinovkách Bol d’Or a Le Mans. A hlavně se tým vůbec poprvé prosadil na prestižní osmihodinovce v japonské Suzuce, která je pro všechny japonské výrobce domácí akcí, na které se musejí vyšvihnout, a pravidelně tady závodí i tovární jezdci z MotoGP nebo WSBK. Mezi vítěze patří třeba Valentino Rossi, Colin Edwards, Johnny Rea, Tady Okada, Carlos Checa, Johann Zarco, Toprak Razgatlioglu, Pol Espargaró a mnozí další. Suzuka 8 Hours je prostě závod závodů a druhé místo za tovární HRC Hondou bylo splněním snu zakladatele a majitele týmu YART Mandyho Kainze, který věřil, že jednou to pódium v Japonsku dopadne! A na oslavu tohoto výkonu YART ve spolupráci s Yamahou Motor Europe připravil limitovanou edici motocyklů nazvaných R1 Suzuka 8 Hours Limited Edition. Motocykly budou ve třech verzích lišících se mírou úprav a spojovat je bude stejné speciální válečné zbarvení, s nímž tým loni v Suzuce závodil.
Vy již dobře víte, že Yamaha od letošního roku prodává R1 bez silniční homologace ve verzích R1 Race a R1 GYTR. Motorky od YARTu jdou ale ve svých úpravách ještě dál. Základní model Suzuka repliky dostal jméno Base a přijíždí s motorem prakticky bez úprav, vlastně dostal akorát tovární výfukový systém Akrapovič, čili počítat můžete s výkonem lehce za hranicí 200 koní. Každý závodník ale ví, že základem je dobrý podvozek, a už Base se může pochlubit špičkovou výbavou, když Öhlins dodal přední vidlici FGK 219, zadní tlumič TTX YA468 i tlumič řízení, slicky Bridgestone V02 jsou obuty na kovaných hliníkových ráfcích Marchesini. Brzdová soustava je stejně jako u sériovky od Bremba, ovšem zde jsou použity třmeny GP4-RX s destičkami Z04 a 5,5 mm tlustými T-Drive kotouči. Za tuhle verzi zaplatíte 39 999 EUR bez daně. O pět tisíc víc, tedy 44 999 EUR, stojí prostřední varianta Evo. Ani ta nesahá do motoru, pokud nebudeme počítat vzduchový filtr BMC, ovšem nasazuje ještě lepší přední vidlici Öhlins FGR 252 a ještě lepší brzdy, konkrétně přední třmeny GP4-MS, zadní poniklovaný a přední radiální pumpu CNC PR18x19. Vše potřebné jezdec odčítá na závodní přístrojové desce I2M Crome Lite.
Chcete opravdu to nejlepší a motorku blízkou té, na které si Kája Hanika s Marvinem Fritzem a Niccoló Canepou dojeli v Japonsku pro stříbro? Ta se jmenuje Factory a budete na ni potřebovat ještě o dost víc peněz, konkrétně 59 999 EUR bez daně. Podvozek zůstává stejný jako u varianty Evo, akorát na kapotáži najdete velká aerodynamická křidélka z modelového ročníku 2025 a hlavně je to tady o motoru. Ten dostal kompletní tovární GYTR kit, takže tady máte vačky, ventilové pružiny, těsnění pod hlavou, závodní svíčky, písty, ojnice a bůhví co ještě a výsledkem je výkon 220 koní! Zní to skvěle, jen na to mít ruce… Ale to už je každého věc. Dobrou zprávou je, že když už za ty motorky dáte ty obrovské peníze, dovezou vám ji kamkoli po Evropě zdarma, a druhou dobrou zprávou, že i když YART tyhle repliky nabízí již od listopadu, pořád ještě má v dílně tři motorky, které čekají na své nové majitele.