husqvarna_enduro_te_150




Yamaha R6 napřesrok jenom ve verzi Race

Jste okruháři a vždycky vás iritovalo, že si kupujete motorku s techničákem, který vám je k ničemu, protože se váš stroj stejně nikdy na silnici nepodívá a vlastně platíte zbytečnost navíc? Oč lepší by pro vás byl levnější motocykl bez silniční homologace. To přesně dostanete napřesrok u Yamahy. Ovšem závodní speciál rozhodně nečekejte.

Kapitoly článku

Zároveň se zbrusu novým sportovně cestovním modelem Tracer 9, jeho vybavenějším sourozencem Tracer 9 GT a menším modelem ve vybavenější variantě Tracer 7 GT včera večer Yamaha představila ještě model R6 Race. Když už v centrále byli u toho zkracování názvů (z 900 je 9, ze 700 zase 7), v tichosti ze všech supersportů vypustili to YZF na začátku, které jsme znali ještě z počátku 90. let od YZF750. Nemůžu se ale zbavit dojmu, že méně by bylo více i v další oblasti – že téhle R6 Race mohli věnovat jednu větičku v tiskové zprávě o ostatních modelech 2021 a plánech na postupný přechod na normu Euro 5, namísto aby o ní vznikla tisková zpráva samostatná, v níž se člověk dozví – vlastně jen to, že R6 není Euro 5, tudíž nejde přihlásit. Ale prodávat se bude dál.

Pokud jste se totiž vrhli na tenhle článek a čekali jste, jak bude teda ta verze Race upravena na závody, jestli ji dostanete s lamináty a bez ABS a kvůli tomu že bude levnější, tak dopadnete stejně jako já, když jsem otevřel onu tiskovou zprávu. Letošní R6 a verze R6 Race pro rok 2021 jsou totiž evidentně úplně stejné motocykly. V technických údajích není jediná odlišnost. Dostali jsme velkou mediální masáž o tom, jak je R6 výjimečný sportovní motocykl oplývající mnoha světovými i národními tituly, jaké jsou jeho přednosti, což jsou všechno věci, s nimiž se nedá než souhlasit – ale kde je teda informace o tom, čím se bude R6 Race lišit od homologované verze? Našel jsem jednu jedinou změnu: „ovládání ride-by-wire s Yamaha racing čipem pro maximální odezvu.“ A klíčový je tento odstaveček: „Homologovaný model R6 se pro příští rok neplánuje, protože Yamaha přesouvá svůj fokus na poskytnutí dokonalého okruhového stroje a proto je i standardní R6 RACE nyní k dispozici za cenu cílenou na účastníky okruhových dnů a na závodní jezdce ve třídě Supersport. Zákazníci se mohou sami rozhodnout, jak moc chtějí svůj motocykl upravit, aby i nadále zlepšovali své výkony na trati.“ Zkrátka chcete-li er-šestku, prodáme vám ji. Úplně stejnou jako letos, se světly, originál plasty i tím velkým výfukem. Jestli bude bez zrcátek, blinkrů a držáku RZ jako na obrázcích, nebo vám přijdou s motorkou, protože už tam byly namontovány dříve, čert ví. Při vší úctě k Yamaze totiž nevěřím tomu, že by tohle vyráběli v Japonsku jako nové stroje. Spíš mi to přijde jako plný sklad a nejrozumnější řešení, co s ním.

Pro zákazníky je to ale vlastně skvělá zpráva. Tahle motorka mohla bez náhrady skončit a cílové skupině okruhářů by zbyly jen oči pro pláč. Ale zůstává v prodeji i nadále. Že nemá silniční homologaci? Těžko to někomu bude vadit. Er-šestku si na silniční jezdění dneska už nekupuje nikdo, ze 100 prodaných jich na okruzích skončilo 98. Spolehlivá japonská šestistovka, ikona své třídy. Kdyby zmizela, už by bylo na výběr jenom z litrových superbiků, které jsou často vítězstvím ega nad jezdeckými schopnostmi, a vlastně ničím, protože jak MV Agusta F3, tak Kawasaki ZX-6R Ninja jsou euro-čtyřky.

Hodně zvědavi jsme na to, co znamená ta cena cílená na okruháře. Letos stála R6 rovných 345 000 Kč, za kolik bude Race? Za 320, za 300? To se můžeme jenom dohadovat. Jisté ale je, že na tom Yamaha prodělá kalhoty, protože ona uspoří akorát tak za vytisknutý TP. A možná za ta zrcátka, blinkry a držák RZ, pokud je k motorce nedostanete. Protože všechno, co navyšuje cenu z oholené okruhové motorky na homologovanou, tedy světla, katalyzátor, plasty a především sama ta homologace, to už bylo dávno provedeno a v té motorce to je. Vás jako výrobce motorka najednou nebude stát o desítky tisíc méně jenom kvůli tomu, že zákazníkovi nevytisknete techničák.

Co to tedy vlastně bude R6 Race? Dobrý základ. Buď si ho koupíte a poladíte sami, jak jste zvyklí, anebo se rozvášníte a pořídíte si příslušenství přímo od Yamahy, její program GYTR (Genuine Yamaha Technology Racing) je už dostatečně profláklý. Pro R6 Race vznikne přímo kit na přestavbu na okruhový speciál, který přijde v lednu a je vlastně přesně tím, co jsme od R6 Race čekali tak nějak od začátku. Najdete v něm závodní kapoty, výfuk Akrapovič, programovatelnou řídicí jednotku s jednodušším kabelovým svazkem a potřebnými zástrčkami, vychytávku na vyřazení ABS, opletené brzdové hadice, závodní přepákování stupaček s volitelnou sadou pro obrácené řazení, jiné převody (14-45 na řetěz 520), kryt páčky přední brzdy, rolny na stojan i samotný paddockový stojan. Na er-šestku toho Yamaha samozřejmě má mnohem, mnohem víc, ale tenhle kit je takový pěkný okruhový základ. Pak už je jen na vás, jestli utratíte další peníze za Öhlinsy a kouzelné množírny koní do motoru, nebo je radši dáte za benzín, gumy a poplatky agenturám…

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 9 Kč od 3 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
kubas_zn přispěl 3 Kč
Zdenek54 přispěl 3 Kč
Kytí přispěla 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist