ktm_unor




Z druhé ruky BMW R 1100GS - 1200GS

Model GS netřeba dlouho představovat. Po celém světě má tento model spoustu fan klubů a můžete si třeba myslet, že jde o předraženou motorku, kde se platí hodně peněz za značku, ale nebude vám to nic platné. Už jen to, že tuhle motorku potkáte jak při nedělní vyjížďce s partou naháčů a sporťáků, tak na daleké expedici obloženou bagáží, hovoří za vše. Nás hlavně zajímalo, jak jsou majitelé spokojeni a pochopitelně co všechno lze zájemci o ojetý model GS prozradit.

Kapitoly článku

R 1100GS (1994 - 1999)

Klasický boxer o obsahu 1085 ccm a chlazení vzduch/olej, čtyři ventily na válec. Výkon 60 kW při 6750 ot./min a 97 Nm při 5250 ot./min. Motocykl postavený na cestování, ale i pro každodenní dojíždění do práce. Výkonu by z dnešního pohledu mohlo být víc, ale nezapomeňme, že jde o motocykl z devadesátých let. Navíc se tady hraje na kroutící moment, kterému je jedno jestli jedete sám nebo ve dvou s naloženýma kuframa. V každém případě - kdo mohl tenkrát tušit, jak moc se tyto stroje stanou oblíbené pro svoji robustní stavbu a všestranné využití. Jednoduchý design, který nestrhává obdivné pohledy při svém uvedení na trh, za to déle vydrží na scéně, kdy se nakonec stává kultem.

R 1100GS 1995 Gorowert

Mám 1100 GS z roku 95, koupil jsem ji před třemi lety, kdy měla najeto 63 tis. Nechal jsem si udělat v DD tunnig Mohleno nové sedlo za cca 5500,- Kč. Staré sedlo bylo už prosezené a navíc ho už někdo amatérsky upravoval. Zvedl jsem si nástavcem řidítka o cca 2,5 cm nahoru a 2 cm k sobě. Měřím 186 cm a je to pro mě lepší, hlavně ve stupačkách. Originál plastové kufry jsem po dvou letech vyměnil za 2 x 45 l hliníkové. Mám ještě plastovou nádrž, první majitel nešel na svolávací akci od výrobce, ale nemám s tím problém. Ze stupaček řidiče jsem sundal gumy, po projetí bahnem to klouzalo. Bez nich necítím ani žádné vibrace, takže je nepoužívám. K řiditkám jsem si dodělal zásuvku na 12 V. Na zadní plotně vozím 45 l Givi. Kryty rukojetí jsem zvedl o cca 2,5 cm, je to lepší proti dešti. Co se týká pneumatik, tak zatím jsem zkusil jedny a to TKC Twinduro, najel jsem na nich 11 tis. km a byl jsem maximálně spokojený, nikdy mě nezradily. Jezdím z 90 procent silnici a s manželkou, takže velmi klidně, řadím se mezi kochálisty, dvakrát za rok dám s klubem GS pořádný ofroudek a to mě stačí. Teď přezuji na MITAS 07 z důvodu ceny a alespoň budu mít porovnání k TKC. Dost si také hlídám tlak v pneu a měním ho podle toho, zda jedu sám, nebo s manželkou a naložený.

Jinak jsem měnil lanko od spojky, bylo už prodřené. Potom při čištění startéru mě při skládání praskla bakelitová hlava co drží uhlíky - objednal jsem si opravnou sadu z USA za 400,- Kč, kde bylo všechno pro repas. Před čtrnácti dny mě přestaly svítit dálková světla a pak i potkávací - problém byl v přepínači na řidítkách, kde byly kontakty zalepené starou vazelínou a prachem, rozebral jsem to, vyčistil lihem, prostříkl VD a je to ok. Jinak hned po koupi mě zarazilo, že vždy po projetí přes nerovnost něco zachrastilo od předního kola. Nakonec se ukázalo, že pružné podložky pod šrouby co drží přední brzdné kotouče byli vymačkané, nahradil jsem je novými, halířová záležitost. Teď jsem měnil přední desky, dával jsem tam origo Brembo. Kolik bylo najeto na původní nevím, já na nich najel 11 000 km. Loni na podzim jsem měnil ložiska v kyvce, už měly dost. Servisuji u Cyril Moto v Prostějově, kde se specializují jen na BMW motorky, kde dělám i každoroční posezónní servis. Měl jsem i problém s ABS, po startu se ne vždy chytlo. V servisu přišli na to, že původní majitel prodloužil kabel k baterce kabelem s malým průřezem a ten nevedl při startu dostatek proudu, kravina která mě stála rok starostí. Aktuální závada je vymačkaný boční stojan, kdy pevná část u rámu je po letech vymačkaná a bočák má vůli, tím se mění i náklon a hrozí převrácení, vyřeším vyvložkováním...

Papíry mám od 17 let, k motorkám jsem se vrátil v jednatřiceti, rok jsem si od kamaráda půjčoval Transalpa, pak koupil BMW, přemýšlel jsem prvně nad Afrikou, pak Varadero, nakonec láska na první pohled a srdeční záležitost BMW. Na to, že když jsem začínal s BMW jsem měl najeto cca 2000 km na Transalpu, je BMW neuvěřitelně hodná na nezkušeného jezdce, absolutně nezáludná. Jsem s ní maximálně spokojený a znamená pro mě hlavně dlouhé výlety plně naložený s manželkou. Jediný problém je v tom, než si člověk zvykne na váhu a jak parkovat, aby se vymotal z parkoviště. Nikdy mě nezklamala, je to podle mě opravdu držák. Brezovar na ni objel svět, co dodat, zkuste to dnes na novém 1200 :) Důvod proč jsem koupil model 1100 a ne 1150 je, že v ceně byl rozdíl cca 35 tisíc a to už bylo na mě aktuálně moc. Jako plus bych hodnotil i to, že je na ni pořád mnoho náhradních dílů a doplňků. Jinak mi vadí original štít, který je na mě krátký, takže budu kupovat od MRA Vario Screen, který je o 16 cm delší a celkově lepší. S 1100 GS se dá jet jak po silnici tak i opravdu neuvěřitelný terén, kdo neviděl neuvěří, velkou předností je určitě i airbox, kde se zachytí voda po brutálnějším projetí vody a ochrání tak motor. Je to legenda, poctivý držák a odveze vás všude.

Tak a teď zas řeč suchých čísel. Servisní intervaly jsou po 10 000 km. Spotřeba paliva se pohybuje v závislosti na stylu jízdy, ale v průměru krásných 5,5l/100 km a není problém se dostat i na 5 litrů. Tahle motorka už od začátku ukazuje, jak moc Němci chtěli, aby se povedla. Emoce jdou trochu stranou a cíl udělat nejlepší cestovní motorku byl jasný. Kupodivu necítíte žádné nepříjemné vibrace od motoru a na svoji váhu a mohutnost jde boxer lehce vytočit až do 7 000 otáček. Při stále rychlosti 130 km/h točí motor krásných 4 500 otáček a vytáčet jej do omezovače nemá smysl, protože největší porce kroutícího momentu je o 2 000 otáček níž.

R 1100GS 1998
Tomassino

Kladná stránka je kvanta jetých dílů za pár korun, potom také jednoduchá konstrukce a super nízké provozní náklady. Gumy teď zkouším nové Karoo 3. Na Metzeler Tourance se dá ujet i 15000 km, když člověk nejezdí jako čuně. Špunty jsem nějaký otestoval, podrobnosti mám v profilu, jejich výdrž tak do 8 tisíc km. Servis vcelku žádný složitosti, destičky jezdím sintrovaný Bremba, olej dávám Total 20W50 (automobilovej – litr za cca 100 Kč, JASO specifikace jsou podle mě zbytečně vyhozený peníze), filtr dávám Hiflo a utahovat vážně jen rukou, je komplet utopenej v motoru a blbě se dostává ven.

Závady jsem měl praskající žárovky v zadním světle a náhon tachometru. Obyčejný baterky vydrží tak 1,5-2 sezóny (jen pokud ji člověk po sezóně vyndá a dolije krajní články), po startu se díky tomu pak blbě nahazuje ABS, občas se ulomí magnety ve statoru startéru a dost náchylnej je i držák uhlíků. Brzdová pumpa na řidítkách dost často sákne, zestárne krycí manžeta a dostane se voda s bordelem až ke gumičkám na pracovním pístku. A u těchhle staroušů to chce taky vyměnit brzdový hadice, nic nevydrží věčně.

Starší modely s převodovkama M94 mívaly trošku problémy (řekl bych konstrukční) kdy je použitý válečkový ložisko (samozřejmě dost atypický) za hřídelí, která disponuje i šikmým ozubením a válečkový ložisko si s axiálním tlakem moc neví rady. Pokud začne klouzat spojka, tak je třeba dost ubrat na plynu a řešit to dřív než se teplem z prokluzu zkroutí přítlačáky. Dají se koupit za rozumnej peníz v Německu, vyjdou tam asi tak na polovinu toho, co za ně chce ELIT. Pro dlouhodobý nasazení v terénu, by jednička mohla bejt o chlup kratší, pak by spojka nedostávala takový kule.

Občas se překlesají někde nějaký drátky (vyhřívání rukojetí, při neopatrný montáži kola i vedení k přednímu čidlu ABS, ale pájka řeší problémy, a jetejch dílů je v Německu mraky). Poslední dobou jsem na pár kusech řešil Hallovy snímače na klikovce, bez kterejch to nejede. Problém je v tom že dlouhodobě sákne přední simering na klice a olejem a teplem spuchří a popraská vedení k nim. Indukujou se tam poloviční signály s kterýma si jednotka neví rady a nejede to vůbec, nebo jen někdy. míň šťourání, tím víc ježdění, dodržovat výměny olejů, při častějším projíždění brodů vyměnit olej v kardanu dřív než pozdě. Originální tlumiče jsou u většiny kusů už zralý na repasi, nestojí to tolik a jsou šikovný lidi co to umějí, i s výměnou zadního péra za progresi. Korozi to nezná, pokud nejsou ožvejkaný šrouby. Jinak je to mazlík co hodně snese a odpustí.

Informace o redaktorovi

Tomáš Procházka - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (42x):



TOPlist