Suzuki V-Strom 650 ABS - první dojmy
Text: Petr Poduška | Foto: Jiří Jevický | Zveřejněno: 19.8.2011 | Zobrazeno: 42 361x
V polovině letošní sezóny Suzuki představila dlouho očekávanou novou generaci V-Stromu s modelovým rokem 2012, a než jsme se nadáli, už z redakční schránky vypadla pozvánka na jeho krátké otestování. Přestože se největší změny na populárním cesťáku dotkly hlavně vzhledu, byli jsme stejně zvědaví na to, co udělá s posezem vyšší umístění sedla, jak funguje nový plexištít, nebo jestli se při jízdě výrazně projeví úspora hmotnosti. A tak jsme včera zajeli novinku poprvé vyzkoušet.
Kapitoly článku
Před spodní stanicí lanovky stály připraveny dva testovací kousky v provedeních bílá perleť a černý lesk - z kompletní barevné nabídky tedy chyběla pouze oranžová metalíza Fox. Jestliže někdy pozitivní dojem z katalogových fotografií zkazí první kontakt s realitou, pak to rozhodně není případ nového V-Stromu. Ten naopak mnohem lépe vypadá ve skutečnosti, než na fotkách.
Kromě toho že oproti předchozímu modelu vzhledově omládl, jeho zaoblené křivky navíc prozrazují zvýšený důraz na komfort posádky. Velký podíl na lepší ochraně před větrem má nový plexištít s možností výškového nastavení ve třech polohách. Stejný záměr sledují také upravené přední kapoty, za něž se díky jejich tvarování dají lépe schovat kolena, a svým dílem k tomuto posunu přispívá také nový tvar nádrže. Ta má, jak už bylo avizováno v předchozím článku, o dva litry menší kapacitu než tomu bylo u předchozího modelu, což výrobce slibuje vykompenzovat nižší spotřebou.
Komfort a eleganci v sobě spojuje stupňovité dvojsedlo, jehož výška během modernizace mírně narostla na současnou hodnotu 835 mm. Jezdci nižších postav se ale mohou posadit klidně o dva centimetry níž - stačí si objednat v nabídce originálního příslušenství snížené sedlo. Dlouháni si naopak mohou přikoupit sedlo o stejný kousek zvýšené. Se 186 centimetry výšky bych osobně bral originál, ze kterého jsem pohodlně došlápl na zem i v situacích, kdy V-Strom zrovna nestál v ideálně rovném terénu. Místo určené pro řidiče je v přední části po vzoru nádrže zúžené, což usnadňuje manipulaci s motorkou, stejně jako šestikilová redukce hmotnosti. Do délky se jezdci naopak nabízí nadstandardně velký prostor, který ocení každý, kdo v sedle tráví delší čas.
Spolujezdec se na širokém křesle může držet nových bočních madel, integrovaných do zadního nosiče. O tom, že v Suzuki vybrali pro madla správný tvar i umístění, se měl možnost přesvědčit náš fotograf. Z pohledu řidiče je hlavní výhodou, že ani při prudkém brzdění necítí druhou polovinu posádky na svých zádech.
Když už je řeč o zadních partiích nového V-Stroma, nesmíme zapomenout na vylepšený tvar výfukové koncovky, která nyní lépe zařezává s podsedlovým plastem. Se změnou tvaru výfuku souvisí drobné úpravy zadního blatníku a umístění SPZ, z uživatelského hlediska je třeba pochválit dobře přístupný zámek sedla. Schránka pod sedlem nabízí víc prostoru, než zabere aktuální povinná výbava motocyklu, ale třeba nepromok už byste asi zkoušeli pod sedlo nacpat marně.
Vraťme se ještě krátce k přední části, kde čeká na slovo zbrusu nová přístrojovka, vybavená pěkným moderním designem, a hlavně novými ukazateli. Displej zobrazující zařazenou rychlost se objevuje v základních výbavách čím dál běžněji, a Suzuki jde v tomoto směru s dobou. Ani venkovní teploměr není úplná zbytečnost, i když jezdec na motorce má stejný typ informací k dispozici takříkajíc z první ruky. V extrémně chladném počasí ale může přijít vhod varování teploměru o hrozící námraze, kterému dodává na naléhavosti ještě speciální kontrolka.
Motor zůstal na pohled stejný jako u stávajícího V-Stroma, ale v jeho útrobách se odehrály celkem podstatné změny. Elkový dvouválec dostal nové písty, kroužky i válce, zvětšil se průměr všech ventilů, a upravený tvar mají vačky. Všechna uvedená vylepšení v kombinaci s modernizovaným vstřikováním paliva přinesla zvýšení maximálního výkonu na 67 koní, a zmíněnou lepší ekonomiku provozu. Nárůst výkonu je z pohledu uživatele skoro zanedbatelný, ale čeho si nejde nevšimnout, je úžasně plynulý a klidný zátah už od velmi nízkých otáček. Žádné cukání při rozjezdu nebo pomalé jízdě - motor reaguje na přidání plynu ochotně a citlivě, ale zároveň předvídatelně. S ohledem na cílovou skupinu, ve které se najde určitě celá řada motocyklových začátečníků a svátečních jezdců, tady Suzuki uhodila hřebík na hlavičku. Kladný vliv určitě má i snížený kompresní poměr, se kterým souvisí také slabší brzdný efekt motoru. Kultivovanější chod neznamená v žádném případě horší akceleraci - novinka se dostává do tempa velmi svižně, a trojmístný údaj se na digitálním tachometru objeví velice záhy. Šestistupňová převodovka s příjemně krátkým odstupňováním pracuje přesně a bezhlučně.
Podvozek nedoznal v podstatě žádných změn, a stále vychází z osvědčeného hliníkového rámu, osazeného stejnými vidlicemi s nastavitelným předpětím, a zadním centrálním tlumičem, na kterém se předpětí pružiny reguluje ještě snadněji. Patnácticentimetrové zdvihy pohodlně tlumí nerovnosti i na silnicích okresního formátu, a tuhý rám nejeví žádné známky nervozity. Dvoupístkové Nissiny na páru předních kotoučů, podporované zezadu jednopístkovkým třmenem, odvádí poctivou práci. Stejně jako u odezvy na plyn, ani v případě brzdové páčky není důvod k obavám z příliš ostré reakce. Naopak příjemně překvapí malá náklonost předních vidlic k potápění. Na prodejnách už byste marně sháněli nový V-Strom, který by nebyl standardně vybaven ABS. To by samo o sobě zas tak moc velký malér nebyl - méně zkušení a sváteční jezdci se na brzdového asistenta rádi spolehnou. Škoda ale je, že pro chvíle strávené na povrchu s nižší přilnavostí nejde ABS snadno vypnout. Ne že by se V-Strom stával po redukci váhy žhavým adeptem na krále terénu, ale permanentní antiblokovací systém mu ubírá na šotolině zbytečně další body.
Jinak si nového Stroma dokážu představit v mnoha rolích - jako spolehlivého dělníka pro každodenní jízdy za výdělkem, parťáka na občasné víkendové toulky po venkově, nebo dálkového turistu, který nikam moc nespěchá.
Úroveň dlouhodobého komfortu, stejně jako průměrnou spotřebu paliva, funkci plexištítu ve vyšší rychlosti a další jízdní dojmy, které jsme nestihli zaznamenaz během prvního seznámení, budeme zjišťovat v rámci standardního testu, naplánovaného na termín ještě před začátkem podzimu.
Informace o redaktorovi
Petr Poduška (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 186 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)