yamaha_zari




AJP PR5 250 Enduro

Láká vás proniknout do tajů blátivého světa, ale nechcete pořizovat ostré překoňované enduro, které vás zahodí hned za vraty a krom toho se bude každých deset motohodin hlásit o servis? Pak popřemýšlejte o portugalské mašině AJP PR5 250 Enduro. V terénu totiž leccos dokáže a jeho mírumilovný čtyřtaktní vzducháč na bázi Hondy XR 250R vám průvan v peněžence neudělá.

Kapitoly článku

Slogan „much more than power“ asi nejlépe charakterizuje tohle portugalské endurko. Zakládá si totiž na nepřekoňovaném čtyřtaktním jednoválci, který neztrestá každé zbrklé škubnutí za plynovou rukojeť a nepotrpí si na krátké servisními intervaly, jako tomu bývá u ostrých soutěžáků. Licenční motor na bázi Hondy XR 250R je však nakombinován s kvalitním podvozkem Sachs a dalšími komponenty předních výrobců, což by mělo zaručit slušné jízdní vlastnosti i v náročném terénu. 
Jestli tomu tak opravdu je, jsme měli šanci se přesvědčit během redakčního testu a musím přiznat, že jsme „ájépéčku“ nedali nic zadarmo. Portugalec musel létat vzduchem, dávat pořádně příkré výjezdy a proplétat se krkolomným terénem Gasova revíru.
AJP PR5 se tváří poměrně přísným výrazem vyzrálého offroaďáka a člověk by ho bez mrknutí oka zaškatulkoval mezi ostré soutěžáky. Je to díky vysokým zdvihům stavitelného odpružení Sachs, hezky tvarovaným plastům, povedené masce, ale i sériově montovaným bástrům, či protektoru motoru i naostřeným stupačkám. Fešácké jsou taktéž černé ráfky, zubaté kotouče, bezhrazdová řidítka Reikon, či fortelně působící hliníkový rám a mohutná výfuková koncovka. Mimochodem, ta by klidně mohla být uchycena pomocí klasické objímky místo držáku na čtveřici nýtků.
Zajímavý detailem je víčko nádrže v zadní části sedla. Je to díky praktické nádrži z transparentního plastu, která se uvelebila přímo pod sedlem a pobere 7,5 litrů benzínu. Centralizace hmoty je holt nekonečné téma a nedá chvilku spát ani portugalským inženýrům…Podobné řešení najdeme třeba u BMW G450X či Husqvarny TE449. Asi bych se opakoval, kdybych tomuto řešení vyčinil za náchylnost ke znečištění a napadání nečistot do nádrže při tankování během soutěžního klání. Na místě, kde se u většiny mašin nachází nádrž, je u PR5 vzduchový filtr a pod spoilerem na levé straně baterka. Žebrování vzduchem chlazeného jednoválce, stupačky spolujezdce či spínací skříňka s klíčkem zase prozrazují, že AJP PR5 opravdu není ostrým endurem, ba naopak, má pochopení pro každodenní použití.
Vzduchem chlazený čtyřtaktní jednoválec vychází z agregátu XR 250R, který proslul svojí spolehlivostí, životností a nenáročností na servis. Jeho přesný objem je 249 ccm, funguje se čtveřicí ventilů a přísun paliva mu zajišťuje elektronické vstřikování. Vzducháč dokáže vyprodukovat pětadvacet koní při 8500 ot./min. a jeho maximální kroutící moment 17 Nm přichází v 7000 ot./min. Startování čtyřtaktní dvěpade má pod palcem pouze elektrický startér a převodovka dává na výběr ze šestice rychlostních stupňů. Jen pro zajímavost, chlapíci ze StreetMoto.cz k tomuto modelu prodávají výfukový systém Doma Racing, který zvedne výkon zhruba o šest koní. Komu to je stále málo, má ještě šanci pořídit si závodní řídící jednotku, což PR5 opět posune blíže k racingovému nářadí
Motor je zakomponován do dvojitého hliníkového rámu. Pérování bylo svěřeno značce Sachs a předek i zadek je kompletně stavitelný. Přední USD vidlice o průměru 48 mm disponuje zdvihy 300 mm a tento údaj platí pro zadní centrál jak by smet. Přední zubatý kotouč o průměru 260 mm zakusuje dvoupístkový třmen a se zadním zubáčem o průměru 240 mm si musí poradit jednopístek. Kola a pneumatiky jsou klasických enduro rozměrů. Proto přední jednadvacítkové kolo obouvá pneumatiku rozměrů 90/90-21“ a zadní osmnáctkové pneumatiku rozměrů 120/80-18“.

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 173 cm

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (12x):
Motokatalog.cz



TOPlist