Derbi Terra 125
Text: Jakub Janata | Foto: Jakub Janata , Jiří Jevický | Zveřejněno: 18.9.2009 | Zobrazeno: 69 049x
Jako první v ČR jsme měli možnost vyzkoušet a proklepnout model Terra 125 od nového výhradního dovozce firmy Meteorsport s.r.o.. Sice jsme ji převzali úplně syrovou s 300 km na tachometru, ale to vůbec nevadilo, protože své kvality i tak prokázala. Derbi Terra je hezký název, který v Italštině znamená Země (planeta). „Jít si vlastní cestou“ to je hlavní heslo této motorky – poznávat nové kraje, nové země………a myslím, že na to Terra má.
Kapitoly článku
Design
Derbi Terra 125 rozvířila stojaté vody s nabídkou Off-Road motocyklů o objemu 125 cm, která se u nás v ČR točí jen kolem Hondy Varadero a nové Blaty. A přitom už v roce 2006 vyhrál motocykl Derbi Terra cenu Design Award za svůj vzhled. Konečně tak přišel i do ČR, kde si jistě najde své majitele.Vzhledově mi připomíná slavnou řadu Bigů, od kterých si vypůjčila blatník „zobáček“. Nechybí tu ani druhý blatníček, tesně nad kolem, který zachytí první spršku vody a bláta. Zobáček přechází plynule na masku se světlem, štítkem a bočním plasty kryjící chladič, které zachytí první šrámy při pádu motocyklu. Motocykl celkově budí pocit velké motorky o to více právě s rozevřenou tlamou, kde se skrývá chladič. Na to celé navazuje nádrž s objemem 12 litrů, která je plastová a zamezuje tak použití standardních magnetických tankvaků.
Sedlo je ideálně široké a pod sedlem se nachází prostor kam se vejde jen stěží povinná výbava a „ranní tisk“. Jen ten zámek od sedla je nešťastně nakloněn a chvíli tam šmátráte než se trefíte a odemknete. Při vracení sedla, šel pak ztuha zaklapnout zámek a musel jsem se více opřít. Na konci najdeme v základu nosič, na který určitě doporučuji přikoupit topcase. Zvýšíte si úložný prostor kam třeba schováte helmu a vzhledu to neubere. Pod nosičem se ukrývá zadní světlo, ve kterém v horní části svítí obrysovka a pod obrysovkou se rozsvěcuje brzdové světlo. Světlo je tak rozdělené a řidič za Vámi nemůže přehlédnout, že brzdíte. Jako další výbavu tu máme ochranný kryt pod motorem, sice z plastu, ale zachycující první nečistoty a případné menší rány.
Terru si můžete vybrat v tmavě modré metalíze, kterou jsme měli v testu nebo červené případně módní bílé.
Přístroje, ergonomie
Palubka „budíky“ mi vzhledově připomínají výrobek od firmy Koso. Jsou přehledné, v přímém slunci čitelné a v noci s červeným podsvícením. Najdeme tu všechny důležité údaje, otáčkoměr, volbu rychlosti mezi Km a Mph, jeden trip, hodiny, kontrolku teploty, hladiny oleje, neutrál, rezervu paliva, dálková světla a blinkry. Největší překvapení je při každém zapnutí zapalování. Budíky Vás upozorňují na servisní interval, tedy kolik zbývá do výměny oleje a kontroly motocyklu. Naprosto dokonalá věc, za kterou dávám palec nahoru. Palec dolu musím dát za tlačítka, která nefungovala na normální stisk a vymazání údajů po večerním dešti, kdy jsem musel nastavovat znovu hodiny a vymazal se trip.Mezi ovladači na řidítkách mi chyběl chcípák, světelná houkačka a občas jsem si i zatroubil, když jsem chtěl zapnout dálková světla.
Zrcátka jsou klasická kulatá, v kterých máte naprosto úplný přehled, co se děje za Vámi. Mají ještě takovou zvláštnost – zvětšují. Poprvé když jsem zastavil na křižovatce v Praze, úplně jsem se lekl, když jsem v zrcátku měl detail obličeje řidiče od dodávky, který stál za mnou.
Spojka jde naprosto úžasně zlehka stisknout a to pouze jedním prstem. V katalogu doplňků sice nabízí Derbi hydraulickou spojku, ale ta se mi zdá naprosto zbytečná. Páčka brzdy ani spojky není nastavitelná, přesto jsou v ideální vzdálenosti a nijak neomezují v ovládání. Páčka spojky má v sobě dvě drážky a v případě pádu jí nezlomíte celou a dojedete domu.
Motorka je lehoučká a manipulace na místě přináší úsměv na rtech. Prostě si připadáte, že máte motokolo. Posunout jí z místa A na místo B bez motoru je hračka. Poloha za řidítky je optimální a neměl jsem co vytknout. Řidítka jsou akorát široká a nabízejí oporu i při jízdě ve stupačkách. Enduro stupačky mají gumový nástavec a kdo to myslí v terénu opravdu vážně může mít v ten moment čistě kovové stupačky, z kterých mu noha určitě nesklouzne.
Kapota a větrný štítek je kapitola sama o sobě a nabízí maximální ochranu před větrem i při maximální rychlosti. Nic na Vás nefouká a jen tak si tam sedíte na ideálně tuhém sedle a ukrajujete kilometry z Vašeho maximálního dojezdu, který činí cca 300 km.
Motor, převodovka a jízda
Je tu plnohodnotný off-road bike co nabízí motor s maximálním povoleným výkonem 11 kw pro skupinu A1. Motor působí čistě a jednoduše bez zbytečné elektroniky. Jen ho přemluvit, aby naskočil, vyžaduje trpělivost zvlášť když motorka stojí více jak den (nectnost karburátoru?). Pokud jsem ale někde na chvíli zastavil, pak hned naskočil a problém nebyl. Kontrolka oleje se nachází vlevo na víčku pro dolití oleje a je ve formě měrky. Motor je malého objemu a musí se točit, aby jste dosáhli přijatelné akcelerace vůči okolí. K tomu přispívá šesti rychlostní převodovka s krátkými převody. Jízda ve dvou nebyla vůbec žádným utrpením a dokonce i v prudkých kopcích se měl motor čile k světu a neuvadal, jediná podmínka byla, držet ho v otáčkách u jeho největšího kroutícího momentu kolem 8 tis.. Spotřeba se přesto za celý test nevyšplhala v průměru přes 3,6 l/km a kontrolka paliva se s pravidelnosti rozsvěcovala při zůstatku necelých 4 litrů paliva v nádrži. Vibrace nejsou cítit skoro žádné a motor má kultivovaný projev. Zvuk z výfuku na místě je tichý a při jízdě vydává klasický jednoválcový dusot, odpovídající objemu motoru.Maximální rychlost Terry se vyhoupla na 125 km/h při 10 tis. otáčkách, ovšem s lehce kmitajícími řidítky. Při jízdě na dálnici se mi osvědčilo jedno pravidlo pro udržení maximální rychlosti. Pokud nedržíte plyn na doraz, motor se roztočí a je schopen se roztočit i na vyšší rychlost. Naopak při držení dorazu plynu má motor tendenci se unavovat a povolovat z maximální rychlosti. Převodovka mi dvakrát vyhodila druhý kvalt ze záběru do neutrálu a stalo se to vždy při brždění motorem z kopce. Neutrál byl také občas problém najít a trefit ho. V hodně případech svítil, ale byla tam pořád zařazená rychlost. Nakonec se mi osvědčila technika hrubého zacházení s kvalty, kdy jsem to tam kopal „pod tlakem“ a rázem bylo po problémech.
Celkové odpružení motorky bylo hodně tvrdé a na silnicích III. třídy jsem cítil každý hrbol. Na tento druh motorky bych čekal měkčí odpružení (komfortnější), tak jak jsem zvyklý u větších objemů stejného zaměření, kdy vám off-road motocykly "vyžehlí" silnici. Přední vidlice Paioli je bez štelování a zadní pružící jednotka má pouze nastavitelné předpětí, tedy standardní výbava. Přední brzda s opletenou brzdovou hadicí byla excelentní, zvládala ubrzdit váhu i ve dvou a neuvadala při opakovaném brždění. Zadní brzda jen sekundovala a při plně naložené motorce už nezvládala. Bohužel tady nepomohla ani opletená brzdová hadice, která je v základní výbavě.
Pneumatiky Vee Rubber, které jsou obuty v sérii na pletených ráfcích, příjemně překvapily na silnici s dobrou přilnavostí, která dovolovala jít na maximální náklon v zatáčkách. V terénu na nezpevněném povrchu už to bylo horší, ale přesto odváděly dobrou práci.
Shrnutí
Kamkoliv jsem přijel s Terrou všude jsem budil pozornost a to nejen mezi náctiletými, kterým sotva zaschlo razítko na řidičáku, ale se zájmem se zastavovali i starší páni a ptali se jaký je v tom motor. Aby taky ne, Terra opravdu vzhledově připomíná dospělou motorku, lehce ovladatelnou, lehoučkou, plně vybavenou a jednoduchou po technické stránce. Komu přesto nebude stačit originální výbava, může si ji doladit z originálních doplňků, kde najdeme například i zvýšení objemu motoru na 150 cm nebo laděný výfuk.Šestnáctiletí tak mají na výběr další kvalitní bike na získávání zkušeností při řízení jednostopých vozidel a starší páni motorku, která je odveze na ryby, do lesa nebo za kamarádem vedle do vesnice. Jen ta cena necelých 110 tis. Kč je přeci jenom vyšší a pro spousty začínajících je bez přispění rodičů nedosažitelná.
Derbi Terra se nabízí i ve verzi Adventure, která má max. výbavu, jako vyšší plexi, silnější přední tlumiče Kayaba Ø 41mm, plechový kryt motoru, přední 21 palcový ráfek, s větším kotoučem Ø 300 mm, vyšším zdvihem atd. a je myšlena do hrubšího terénu a zdolávání větších dálek. Motocykl je ve slušivé bílé barvě, ale chybí jí ten hezký zobáček.
No a cena? Ta je tu samozřejmě vyšší, přesně 115 900 Kč.
Jaký model Terry si nakonec vyberete je jen a jen na Vás........
Informace o redaktorovi
Jakub Janata - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Klady a zápory
+ Budík upozorňující na servisní interval
+ Tichý a pružný motor s nízkým apetitem
+ Lehounce jdoucí spojka
+ Osvětlení vozovky v noci
+ Výbava v základu
+ Boční plasty co zachytí pád
- Neklidná řidítka při vyšší rychlosti
- Falešný neutrál
- Občas vyskakující druhý kvalt
- Nelogicky nakloněný zámek pod sedlem
- Vymazané údaje po dešti v budíku