Honda GL1800A Gold Wing
Text: Filip Tichý | Foto: Jarda Ducháček , Filip Tichý | Zveřejněno: 13.8.2007 | Zobrazeno: 61 938x
Hele, to má větší motor než auto, airbag a zpátečku! A váží to přes čtyřista kilo, není to už spíš auto než motorka? I takové dotazy jsem slýchal od okolních příznivců jedné stopy, když jsem měl možnost brázdit týden s testovacím Golďasem české silnice. Ještě než se pustím do vlastního testu, musím všechny tazatele ujistit - motorky je v Gold Wingu zatraceně hodně a v obrovském těle se skrývá také obrovská dávka emocí a motorkářských zážitků. Kdo měl možnost si to zkusit za řídítky tohoto krále silnic aspoň na sto kilometrů, mi jistě dá za pravdu.
Kapitoly článku
![](/upload/images/cache/clanky/2007-08/4234/20100330131113-21262_jpg_resize_160x95__type_jpg_.jpg)
K hlavním úpravám patřilo postupné mírné zvyšování objemu až na GL1200 s přidáním kapotáže v roce 1981. Hlavní změna však přišla v roce 1988, kdy byl čtyřválec nahrazen šestiválcem GL1500, v té době největším vyráběným motocyklovým motorem na světě. V této konfiguraci vydržel neuvěřitelných 13 let a vydobyl si takové uznání a slávu, že příchod nového GoldWingu osmnáctistovky byl doprovázen obavami, zda si nový stroj udrží reputaci svého předchůdce. Nový GW však okamžitě slavil podobný úspěch. Původní model totiž za ta léta s doplňováním dalších funkcí a vylepšení nabral suchou hmotnost přes 370 kg, a motor již trochu zaostával. Navíc se konečně začala dotahovat první konkurence například ze strany BMW LT. Zvýšení objemu motoru na GL1800 spolu se zásadním přepracováním a moderním oblým designem proto bylo jednoznačným vylepšením, které Zlatému Křídlu opět udělilo podstatný náskok před ostatními.
Design a konstrukce
![](/upload/images/cache/clanky/2007-08/4234/20100330131113-21261_jpg_resize_160x95__type_jpg_.jpg)
Pod mohutnou kapotáží se skrývá dvojitý páteřový rám, který je narozdíl od předchozí patnáctistovky z hliníku a nový GW je proto dokonce ještě podstatně lehčí, motor je zde využit jako konstrukční prvek rámu. Dole umístěný šestiválec a nízko položené sedlo řidiče přispívají k nízkému těžišti. Hlavy válců pod koleny řidiče vystupují ven z kapotáže a spolu s decentním ochranným rámem tvoří opticky protiváhu mohutnému masivu kufrů vzadu.
![](/upload/images/cache/clanky/2007-08/4234/20100330131113-21221_jpg_resize_160x95__type_jpg_.jpg)
Honda GL1800A Gold Wing
hlavně díky šířce vzbuzuje odlišný dojem než ostatní![](/upload/images/cache/clanky/2007-08/4234/20100330131113-21228_jpg_resize_160x95__type_jpg_.jpg)
Ročník 2006 přinesl několik drobných změn, jako jsou čirá zadní sdružená světla a alternátor se zvýšeným výkonem na 1300 Wattů. Kvůli odlišným evropským předpisům je bohužel z výroby zapojená jen horní dvojice světel na kufru, z dolních svítilen se používají pouze směrovky. Zapojení světel ve spodních svítilnách naštěstí není složité a většina majitelů si je asi nechá dodatečně zapojit.
![](/upload/images/cache/clanky/2007-08/4234/20100330131113-21272_jpg_resize_160x95__type_jpg_.jpg)
Informace o redaktorovi
Filip Tichý (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 195 cm
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)