ktm_unor




Honda XL 125V Varadero

Tato nová stopětadvacítka od Hondy nás dosti příjemně překvapila. Ačkoliv se jedná o stroj dosahující maximálního výkonu 11 kW a je určen především mladým jezdcům, svými parametry a konstrukční vyzrálostí se blíží spíše velkým cestovním endurům. XL 125V se do určité míry vzhlédlo ve svém soukmenovci Varaderu XL 1000V, nejedná se však jen o menší variantu. XL 125V si razí jednoznačně svojí linii, charakteristickou vlastním osobitým designem. Díky zmiňovaným proporcím, podpořeným čtyřtaktním dvouválcem do "V" se v současné době tento nový stroj stává jednoznačně vlajkovou lodí Hondy pro třídu 125 cm3.

Kapitoly článku

Vývoj:


Cílem vývojového týmu Hondy při návrhu tohoto stroje bylo vytvořit stopětadvacítku, jež se bude značně lišit od ostatních strojů této kategorie. Důraz byl přitom kladen na konstrukční prvky a robustnost stroje, která je typická spíše pro větší motocykly. To vše samozřejmě při zachování výborné ovladatelnosti přímo úměrné úrovni jezdců v kategorii A1. Celkově vzato tedy motocykl vychází poněkud větší a vyšší, než bychom zřejmě od stroje tohoto objemu očekávali. Posazení jezdce je tedy výš, ale rozhodně to není na škodu, spíše naopak. Díky větším rozměrům se dostalo na pořad dne i větší a pohodlnější sedlo, které si díky komfortnímu posazu zaslouží pochvalu i ze strany spolujezdce. Koncepce vyššího umístění sedla zákonitě vyžaduje rozměrnější čelní kapotáž, která poskytuje účelnější ochranu proti větru a určuje typicky dravě mrštný vzhled, na který jsme u varadera zvyklí.


Design:


Bezesporu nejvýraznějším prvkem celého designu tohoto motocyklu je rozměrná palivová nádrž a přední kapotáž. Zmiňovaná nádrž v stříbrné metalíze hraje nejdůležitější roli také ve všech barevných variantách. Jako kontrast ke stříbrným a černým partiím lze podle libosti volit ze tří možností barvy podsedlových plastů a čelní kapotáže (temná modř, karamelová červeň, čerň). Přední kapotáž je u Varadera 125 oproti většímu soukmenovci více protáhlejší a zkosenější. Více zakřiveným liniím vévodí integrované blinkry, které oceníte hlavně při kličkování mezi auty v městském provozu. Zadní partie stroje jsou oblé a z velké většiny jsou tvořeny centrálně umístěným světlometem, jenž je z většiny tvořen právě ukazateli směru.
Tento prvek "malému" varaderu opravdu sluší. Podobně působí také multireflexní světlomet v přední kapotáži. Jeho svítivost zajišťuje za noční jízdy naprosto bezproblémovou viditelnost.


Propracovaně působí pro Hondu typické atraktivně tvarované stupačky z hliníkové slitiny. Samozřejmostí je u endura nepostradatelný, napevno usazený nosič s nosností 5 kg. Ten je zároveň vybaven čtyřmi háčky na větší zavazadla a logicky slouží také jako madlo pro spolujezdce. Pro nikoho určitě není tajemstvím, že pochází z XL 650V Transalp. Celý koncept je po vzoru většího soukmenovce zakončen robustní koncovkou výfuku (provedení 2-1) a rovněž hliníkovými ráfky s třemi štíhlými paprsky zde v černé barvě.


Celistvý přístrojový panel je vložen do dobře slícované kapotáže. Pod krycím sklem najdete tradiční tachometr a otáčkoměr. Kromě ostatních typických ukazatelů v horní části (blikače, N, dálková světla), je mezi oběma primárními ukazateli umístěn LCD display. Ten zobrazuje v dílcích teplotu chladící kapaliny, hodiny, počítadlo km a trip. Ostatní ovládací prvky jsou vyvedeny v provedení shodném s obdobnými modely Honda.

Motor a jízdní vlastnosti:


XL 125V Varadero je poháněno výkonným vodou chlazeným dvouválcem do "V" o zdvihovém objemu 124,7 cm3. Výkonem 11 kW (15 k) při 11000 ot/min poskytuje povolené maximum pro svoji třídu. Jeho typicky brumlavý zvuk dvouválce, podpořený na stopětadvacítku impozantními rozměry vzbuzuje vcelku oprávněnou pozornost. O eliminaci primárních vibrací se stará typické sevření válců 90° a vyvažovací hřídel. Také díky tomu může být motor napevno uchycen v dvojitém kolébkovém rámu z ocelových trubek. Celkový dojem není ničím rušen, jelikož jak vodní čerpadlo, tak olejový filtr jsou ukryty pod pravým víkem. Točivý moment 10,7 Nm při 9500 ot/min zajišťuje slušný výkon v rozsahu nízkých a středních otáček.


Odolná pětistupňová převodovka je dimenzována pro začátečníky, ale i pro pokročilé a její plynulost v kombinaci s lehce ovladatelnou spojkou je potěšující. Ačkoliv je motor dobře dimenzován pro svoji třídu, nelze od něho samozřejmě čekat výkony jako od objemnějších strojů, ale to je asi přirozené. I přes tuto skutečnost jsme od počátku testu k motorce přistupovali jako k velkému motocyklu ve všech směrech. Samozřejmě jsme neodolali a vyrazili jsme do hor, abychom se přesvědčili, co si lze dovolit v kopcovitém terénu. Stroj s obutím "Bridgestone Trialwin" bez problému zvládá jízdu na silnici i průjezd lehčím terénem. S jistotou mohu říci, že se svými 149 kg a snadnou ovladatelností má proti větším bratrům jednoznačně navrch. Pro jízdu v terénu bych vám vřele doporučil montáž krytu motoru, jenž ochrání motor od odletujících kamínků a většího množství bahna (na testovaném motocyklu nebyl).


V průjezdech horských stoupání vás určitě nemine častější řazení. Zde se bohužel projevuje nedostatek výkonu a akcelerace ve vyšších otáčkách u motoru tohoto objemu. Za to však nemůže ani tak varadero, jako spíše naše dobře stavěná redakce, což je určitě pro střízlíky z řady začínajících jezdců potěšující okolnost. Na "stopětadvácách" je bohužel každé kilo hrozně znát. Co však ztrácí varadero v kopcovitém terénu, stonásobně nahradí v městských aglomeracích. Nutno říci, že to je asi také prostředí, kde se cítí jako doma. Pro kola o rozměrech 130/80-17 vzadu a 100/90-18 vpředu opravdu není menší výmol, obrubník, či kličkování dopravou žádný problém. Rozhodně ne tak velký, jakým byl nekompromisní strážce zákona s bločkem v ruce, který nedokázal ocenit v rytmu náležité zvukové kulisy brilantní podmagistrální průjezd podchodem. Dodnes nevím čím to bylo, ale od udělení pokuty mě neminulo ani to, že jsem strážníka ujistil, že emise splňují Euro-1 a že hladina zvuku je také v homologované úrovni. O bezpečné odpružení předního kola se stará tuhá přední vidlice o ¤ 35mm a zdvihu 150 mm. Řekl bych, že její odtlumení je neutrální a přejíždění přejezdů, či jízda na silnicích s kostkami je spíše příjemným zpestřením.


Zadní kyvná vidlice ocelové konstrukce je dutá a spolu se zadním kolem je odpružena teleskopickým tlumičem o zdvihu 150 mm (celkově 7 poloh nastavení). Motocykl je díky nízké hmotnosti skutečně velmi dobře ovladatelný a dostat stroj na bočního "policajta" nečiní větší problém ani střízlíkům (centrální stojan lze dostat za příplatek). Ačkoliv se motocykl rozjede "pouze" na maximální rychlost tak kolem 115 km/h, jeho brzdy jsou dostatečně dimenzovány. V předu je to kotoučová brzda s odlehčeným kotoučem o ¤ 276 mm a dvoupístkovým třmenem. Vzadu je kolo bržděno také kotoučovou brzdou, ale s menším kotoučem o ¤ 220 mm a jedním pístkem. Ačkoliv jsme v testu vyzkoušeli snad kromě jízdy hlubokou vodou a pískem všechna možná prostředí a terény, dostali jsme se aspoň podle našeho odhadu na velmi příjemnou spotřebu 4 l/100 km.


Závěr:


Pokud jste motocyklový začátečník, máte rádi cestovní enduro nebo prostě potřebujete hbitý motocykl do menšího terénu a do města, je pro vás XL 125V Varadero tím pravým strojem. Vyzrálejší jezdce může na druhou stranu potěšit příznivá spotřeba, lehká ovladatelnost, či výraz dospělého stroje s pěknou tváří. Cena testovaného modelu činí 149 000 Kč.

Informace o redaktorovi

Lukáš Růžička (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 182 cm

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (18x):
Motokatalog.cz



TOPlist