Moto Guzzi Stelvio NTX 1200 ABS
Text: Matěj Oliva | Foto: Jiří Jevický | Zveřejněno: 27.7.2009 | Zobrazeno: 29 658x
Moto Guzzi Stelvio rozdělilo před rokem motocyklový svět na dvě části. Ta první obdivovala jeho design sladěný s moderní technikou. Druhá část Stelvio rovnou zavrhla jako marný pokus o konkurenci BMW. Na podzim se představila verze NTX a bylo jasné, že řady odpůrců tohoto stroje hodně prořídnou.
Kapitoly článku
Jízda
Po stisku startéru se ozve typický zvuk Moto Guzzi a se škubnutím na pravou stranu motor hladce naskočí. Velký vzducháč je třeba před jízdou trochu prohřát a můžeme vyrazit přes město. První dojem z nově nastaveného motoru je velice dobrý. Průběh výkonu jde plynule od tří tisíc otáček až k osmi, kde zasáhne omezovač. Není problém zařadit čtyřku a v nízkých otáčkách držet padesátku. O tom by si loňské Stelvio mohlo nechat jen zdát. Po opuštění obce pak stačí otočit plynem a motor se ochotně sebere a táhne daleko za legální limity.Nejlépe je motoru ale přeci jen od pěti tisíc výš, kde si jezdec užije masivní točivý moment i výkon. Po opuštění města najíždím na dálnici, abych vyzkoušel, jak se zde stroj s cestovním zaměřením bude chovat. Ještě při sto padesáti je za zvýšeným štítem naprostý klid a já jsem mohl v klidu v interkomu poslouchat rádio. Výš už začíná být hlučnost přeci jen vyšší, ale i tak je to snesitelné, Stelvio nemá tendence se vlnit a drží stopu. Rozumná je ovšem rychlost do 170ti kilometrů. Ale nejen dálnicemi je cestovatel živ a Stelvio si rozhodně troufá i na zapadlé a rozbité cesty, se kterými nemá nejmenší problém, i když je odpružení nastavené hodně tvrdě a spolujezdec občas nepříjemně nadskakuje. Vše by ale mělo vyřešit pečlivé nastavení podvozku, kterému jsme se tolik nevěnovali. Tvrdý podvozek jsem pak naopak ocenil na silnicích s kvalitním asfaltem, kde nebyl problém jet se stupačkou jen těsně nad asfaltem. Vzorně se přitom chovala i zadní úzká pneumatika, která tak jezdce na silnici i přes svůj hrubší vzorek nijak nelimituje.
Ke slovu přišel samozřejmě i test ABS. Po několika pokusech na kolejích, dlažebních kostkách, špinavé silnici, nebo štěrku mohu zodpovědně prohlásit, že ABS na Stelivu rozhodně patří k těm lepším. Nezasahuje do brzdného účinku tam, kde to není třeba a jezdec o něm neví, dokud nepřijde opravdu krizová situace, při které by mohlo úzké přední kolo dělat neplechu.
Terén
Stelvio NTX vypadá na první pohled téměř jako expediční stroj, který by měl zvládnout každou cestu. Já jsem měl možnost se svézt na prašné šotolině, ale i mokré trávě. Výsledek ale není jednoznačný. Velkým plusem je uložení předního kola před osu vidlice tak, jak je tomu třeba u endur, nebo motokrosů. To dává jezdci dokonalý přehled, co se pod ním děje a může tak včas reagovat. Pomalé jízdě v terénu naopak příliš nenapomáhá klopný moment velkého motoru a celková velká hmotnost. Stačí pak chvilka nepozornosti a kufry s padacími rámy testujete v praxi. Mně se naštěstí několik smyků zadního kola podařilo celkem s přehledem ustát. Takže jak je na tom NTX v terénu? Na výlet po Rumunsku bych s ním s chutí jel, ale na závody na Erzbergu to opravdu nebude. Každopádně se nové Stelvio v terénních schopnostech minimálně vyrovnalo svému německému rivalovi.Závěr
NTX je bezpochyby motorka pro jezdce, kteří vědí co chtějí. Určitě nepatří do rukou začátečníkům nebo pouličním závodníkům. Nabízí především úžasný požitek z jízdy na italském stroji, nezaměnitelná konstrukční řešení Moto Guzzi a v neposlední řadě jedinečnost. K tomu všemu ještě dostanete cestovní výbavu a můžete tak rovnou z prodejny odjet na dovolenou. Přesto, že má Stelvio poměrně velkou konkurenci (Varadero, GS, LC8, …), dokáže nabídnout trochu něco jiného a oslovit specifickou skupinu jezdců, k nímž se řadím i já, jediným háčkem je tedy cenovka.Informace o redaktorovi
Matěj Oliva (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 180 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)