Piaggio Medley s motorem iGet: po městě za hubičku
Text: Petr Poduška | Foto: Jiří Jevický | Zveřejněno: 18.8.2016 | Zobrazeno: 31 628x
Kterým směrem se může dál ubírat vývoj skútrů kubatury 125 ccm? Při ladění maximálního výkonu mají konstruktéři svázané ruce normou řidičáků skupiny B, a tak vymýšlí alespoň jak zlepšit ekonomiku provozu. Koneckonců, u přibližovadla pro každodenní použití se počítá každá ušetřená decka benzínu. Piaggio se od letoška chlubí novým motorem iGet, kterému prý stačí lehce přes dva litry na sto kilometrů. Jestli to nejsou jen plané řeči jsme vyzkoušeli v testu nového modelu Medley.
Kapitoly článku
Medley je ve slovníku italské značky úplnou novinkou, a tak mě v první řadě zajímalo, kde se tenhle název vlastně vzal. V tiskových dokumentech jsem žádné vysvětlení nenašel, ale anglický význam slova lecos vysvětluje. S polohovým závodem v plavání bude jméno italského skútru souviset jen těžko, zato slovo směs k němu celkem sedí. A to už na pohled. Když se na něj tak dívám, nemůžu se ubránit dojmu, že se v pohledném designu potkávají známé křivky subtilního Piaggia Liberty a jeho silnějšího, trochu robustnějšího bráchy Beverly.
Že elegantní křivky nového Medley nakreslila stejná ruka, o tom není pochyb. Kromě povědomých tvarů to potvrzuje i svislá chromovaná ozdoba uprostřed přední masky (Italové mu říkají kravata) i provedení dalších detailů, jako třeba LED denního svícení nebo přístrojové desky. Ta je na informace skutečně štědrá; na displeji může ukazovat nejen denní a celkový počet ujetých kilometrů, ale také čas, okolní teplotu, upozornění na servisní interval, stav akumulátoru či dokonce hrozící námrazu.
Kromě designu se Medley podobá luxusnímu Beverly také kvalitou zpracování. Perfektně slícované plasty, materiál tónovaného sedla i třeba taková drobnost jako jsou rukojeti s vylisovaným logem Piaggio, to všechno vypovídá o tom, že novinka je určena pro náročnou klientelu. Ovšem ne cenou - ta je na úrovni střední třídy. Kompaktními rozměry (alespoň na pohled) se Medley naopak víc blíží drobnému a obratnému Liberty. O to překvapivější je velikost "interiéru", kam jsem se i přes počáteční obavy pohodlně vešel i se svými 186 centimetry. Schodovité dvousedlo nedává příliš možností posunout se směrem vzad, ale tady to ani není potřeba. V přirozeném posezu se symbolickou opěrkou za zadkem zbývá vepředu pořád rezerva pro volný pohyb kolen při zastavení nebo vystupování.
Umístění a šířka řídítek jsou typicky skútrovské, ale mezi ovládacími prvky se objevuje poměrně neobvyklý prvek. Tlačítka pro elektrické odemykání podsedlového prostoru nebo přepínání údajů na displeji nejsou u skútrů Piaggio žádnou novinkou (přestože obecně zdaleka nepatří ke standardu) zato přepínač systému Start & Stop tu vidím poprvé. Tahle ekologická, a snad i ekonomická fičura sotva stihla zdomácnět ve světě osobních aut, ve výbavě skútrů se ale zabydluje pomaleji. Poprvé jí nabídla před pár lety Honda u modelu PCX, a Piaggio jí teď posílá na trh společně s novým motorem iGet. Princip je stejný; po zastavení na semaforu, před závorami nebo kdekoli jinde se za několik vteřin motor sám vypne. Když se chcete rozjet, stačí otočit plyn, motor opět naskočí a v okamžiku můžete vyrazit zas dál. Celé tohle zařízení se dá kdykoli jednoduše vypnout či zapnout přepínačem na řídítkách. Během testu jsem funkci Start & Stop nevypnul ani jednou, ale znám pár lidí, které v autě či na skútru otravuje. Je to věc názoru - i když se nepovažuju za žádného ekoteroristu, připadá mi pohodlnější si při povinných zastávkách na moment odpočinout od vibrací a hluku motoru.
To mi připomíná, že Medley je vůbec prvním modelem značky Piaggio, do kterého se montuje zbrusu nový motor. Předchozí kapalinou chlazený čtyřtaktní jednoválec prošel důslednou modernizací s cílem omezit spotřebu paliva na minimum. Pod názvem iGet tak přichází spousta technologických novinek, které společně vedou ke snížení vnitřního tření a lepší efektivitě spalování směsi. V hlavě válce se místo tří ventilů objevují čtyři, spalovací prostor má nový tvar, jiná je i konstrukce kliky, k níž je napřímo připojen bezpřevodový startér. Bez něj by se totiž neobešel zmíněný systém Start & Go. Zajímavým prvkem je chladič vestavěný do bloku motoru, jehož ochranné mřížky za pravou stupačkou spolujezdce si nelze nevšimnout. Nový motor pochopitelně splňuje normu Euro 4, přičemž výrobcem deklarovaná spotřeba činí pouhých 2,2 litru na 100 km.
Za ideálních podmínek se na taková čísla možná dá dosáhnout, ale v běžném provozu je motor o něco hladovější. Po dvou dnech ježdění převážně v pražských ulicích jsem napočítal průměr 2,5 litru. Je však třeba připomenout, že šlo o fungl nový skútr s několika desítkami kilometrů na tachometru, u kterého si spotřeba ještě sedne. A ve srovnání s konvenčními stopětadvacítkami je pořád o půl litru menší. Na jízdní dynamice se úspora paliva přitom nijak neprojevila - udávaný výkon 12 koní dává skútru dostatek síly jak při akceleraci z místa, tak na městském okruhu s maximální povolenou rychlostí 80 km/h. Právě tam jsem se při přejíždění z pruhu do pruhu často dostal do situace, kdy bylo třeba na chvíli trochu překročit limit, a Medley vždycky pohotově zareagoval. Maximální rychlost se podle tachometru nachází někde na pomezí dvou- a tříciferných hodnot, což je pro přesuny po městě vcelku dostatečná hodnota, a otevírá i možnosti k dojíždění obyvatelům přilehlých satelitů.
Sedmilitrovou nádrž bude podle mých propočtů nutné znovu doplňovat nejpozději po 250 ujetých kilometrech, tedy jednou až dvakrát týdně. Na trhu by se jistě našly i skútry s delším dojezdem, ale Medley nabízí díky umístění nádrže pod podlahou jinou výhodu - velký prostor pod sedlem. V téhle cenové kategorii se obvykle musíte spokojit s místem na jednu přilbu, do Piaggia se vejdou hned dvě, z toho jedna může být integrální. K tomu si připočtěte ještě přední schránku na drobnosti, do které je vyvedený USB konektor na dobíjení mobilu nebo jeho připojení na příplatkovou multimediální platformu PMP, a obligátní výklopný háček na pověšení dalšího zavazadla.
Místa pod sedlem je nebývale mnoho i vzhledem k velikosti zadního kola. Medley jezdí na osvědčené kombinaci ráfků 16" vpředu a 14" vzadu, která pomáhá podvozku s filtrováním nerovností a zlepšuje jízdní stabilitu. V náklonu tak rozhodně není limitujícím faktorem ani odpružení ani přilnavost pneumatik Maxxis Extramaxx, ale stojan. A že by mi nějaký hlubší kanál chtěl vyrazit řídítka z ruky, to se také nestalo.
Dvě kotoučové brzdy Nissin dostávají ve fabrice automaticky na cestu do Evropy ABS, takže když zrovna potřebujete 132kilový skútr nutně zastavit, nemusíte se bát vzít pořádně za obě páčky. Přední dvoupístkový třmen od Nissinu by se na suchu patrně nezablokoval ani kdyby ho nehlídalo čidlo, ale jeho účinek řeší naprostou většinu situací s rezervou.
Medley s cenou 84 990 Kč (nyní v akci za 79 990) vyplňuje v nabídce stopětadvacítek značky Piaggio prostor mezi nejlevnější Liberty a vyšším modelem X10. Svým designem, výbavou a kvalitou zpracování se klidně může řadit do luxusnější poloviny spektra, zatímco výkonem a kompaktními rozměry je dobrým skútrem pro městské pojížďky a kratší trasy. U mě boduje hlavně moderním úsporným motorem, velkým úložným prostorem a pohodlným podvozkem.
Informace o redaktorovi
Petr Poduška (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 186 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Klady a zápory
+ úsporný motor
+ kvalita zpracování
+ velikost podsedlového prostoru
- nevzhledný kryt chladiče