Suzuki V-Strom 650/A
Text: Filip Tichý | Foto: Jarda Ducháček | Zveřejněno: 26.2.2008 | Zobrazeno: 107 818x
Od našeho prvního redakčního testu tohoto modelu uplynuly již 3 roky a přestože podle vzhledu byste nic takového neřekli, v modelovém ročníku 2007 se toho poměrně dost změnilo. Hlavní změny se udály uvnitř pod taktovkou emisních norem Euro3, venkovní design zase dostal lákavé matové barvy. Na diskuzních fórech se začaly množit dotazy na snížení výkonu a na to, zda je nový ročník horší nebo lepší než první model. Takže jsme se rozhodli podívat inovacím tohoto modelu na zoubek a dojeli si do zastoupení Suzuki pro nový V-Strom 650/A, nově vybavený systémem ABS.
Kapitoly článku
V prvním testu z roku 2005 si u mě „malý V-Strom“ získal velkou úctu, protože tak všestranný stroj za tak výhodné peníze prostě u jiného výrobce ani dnes nenajdete. O rok později V-Strom potvrdil své kvality když zvítězil v srovnávacím megatestu motocyklů všech různých kategorií Alpen Masters německého časopisu Motorrad. V-Strom 650 dodnes hodně těží z toho, že jde vlastně o slabší verzi modelu V-Strom 1000, která byla postavena jako konkurence velkých cestovních endur. Díky tomu je rozměrově podstatně větší a pohodlnější než ostatní šestsetpadesátková konkurence v kategorie cestovních endur. Ale zpět k testovanému kousku! Nebudu zde znovu popisovat všechny vlastnosti popsané v minulém testu, raději se budu věnovat jen inovovaným prvkům a jejich celkovému přínosu.
Takže co je u modelu 2007 nového?
Kvůli splnění emisní normy Euro3 se hodně změnilo složení pohonné jednotky. Motor dostal 2 svíčky na válec, byl podstatně posílen katalyzátorový a výfukový systém a došlo k přeprogramování vstřikovacích map, takže křivka výkonu bohužel trochu poklesla v celém rozsahu otáček. Z podvozkových prvků dostal V-Strom o 15 mm delší zadní kyvku, takže se nepatrně zvýšil rozchod kol z 1539 mm na 1554 mm. Na přístrojové desce a v oblasti ovladačů zůstalo téměř vše při starém, změnil se jen tvar některých tlačítek, například spínače varovných světel či startéru. V podsedlovém prostoru přibylo oddělení pro elektroniku systému ABS, který je nyní nově k dispozici. Všechny tyto změny se projevily nárůstem suché hmotnosti z 190 na 194 kg, resp. 197 kg u námi testované verze s ABS.
Jak se uvedené změny projevily?
Většinu čtenářů asi bude nejvíc zajímat motor. Je to hodně znát? Vyplatí se koupit radši starší ojetinu? Pro zodpovězení těchto otázek jsem si domluvil společnou vyjížďku s majitelem 4 roky starého V-Stromu. Bohužel nedorazil, protože jeho stroj po delší pauze odmítl nastartovat - inu, taky odpověď na otázku, zda novou, nebo radši ojetinu. Vyrážím tedy sám. Po dvou hodinách sedím pěkně vyřáděný u pumpy někde v křivoklátských lesích a musím říct, že pocitově Stromík v žádném případě neztratil ze svého charakteru. Nevím, jak je to možné, ale nový model mi subjektivně připadá, že jde lépe za plynem, přestože by to podle papírových hodnot mělo být přesně opačně. Možná na okruhu by se projevila nelítostná fakta, ale na zakroucených silničkách prostě žádný úbytek výkonu ani charakteru necítím. Podobně jako u předchozího modelu to chce držet ručičku otáčkoměru spíš v druhé půlce, pod 4500 ot/min to je spíš na turistické courání než na adrenalinové svezení.
Menší šok přichází u pumpy, kdy po najetí 300 km počítám spotřebu 5,5 l/100 km. To přece není možné! Napřed 80 km po dálnici s občasným zkoušením maximálky, která je mimochodem někde kolem 180 km/h a dosahuje se jí na pětku, protože šestka je jen dálniční brumlačka. Pak jsem ze Stroma doslova ždímal co se dalo na malých silničkách a v kopcích, a to vše za pět a půl na sto? Večer brouzdám po stromáckých diskuzích (pěkné stránky www.vstrom.cz) a zjišťuji, že s prvním modelem Stromu se opravdu dá jezdit za 4 litry, přes 6 už se dostane málokdo, no a nový má spotřebu ještě o půl litru nižší... S velikostí nádrže 22 litrů tedy můžete při pohodovém dovolenkovém ježdění počítat s dojezdem 500 km, to je hodně slušné!
Jízda na V-Stromu 650A na rozbitých českých silnicích je prostě dokonalá a připomněla mi podobný zážitek s TDM vybavenou protiblokovacím systémem ABS. Řítíte se neznámou krajinou, plujete nad rozbitými vesnickými silničkami, značky oznamující zhoršený povrch vám na tomto stroji nezkazí náladu, občas nějaký ten štěrk... no a co! Doplňkové vybavení ABS se prostě projeví i při jízdě bez brzdění, kdy před zatáčkou můžete jít na brzdy o trochu později, než by bylo jinak rozumné, a díky tomu se nádherně vyřádíte. No a když vás překvapí nějaký ten štěrk (tomu se na Křivoklátsku opravdu nevyhnete) stačí zašlápnout obě brzdy a s cukajícími páčkami opatrně regulovat směr, aby se mašina moc nenatočila bokem.
Přední brzda sice vyžaduje trochu silnější stisk páčky, než jsem zvyklý z jiných strojů, ale přesto je pěkně citlivá a účinná, a ABS se aktivuje opravdu až úplně při krajním záběru brzdy. Zadek také zaslouží pochvalu, zadní ABS se naučíte používat skoro stále, a to i při jízdě ve dvou. V-Strom poskytuje zajímavý dojem z odpružení. V poklidu se přenáší přes hrboly a rozbitý asfalt, když skočíte na brzdu, předek se pořádně zhoupne dopředu a máte pocit, že jedete na „dlouhozdvihovém enduru“. V zatáčkách ale přitom motocykl dokáže působit tuhým a pevným dojmem, a to i ve vyšších rychlostech.
Takže co říci závěrem?
Inovovaný model Suzuki V-Strom 650/A zůstává dobrou volbou pro zájemce, kteří za své peníze chtějí dostat co nejvíce muziky různých žánrů. Ve své třídě jde o perfektní cesťák se spoustou místa pro jezdce i slečnu, uveze hromadu zavazadel a na nějaké vibrace spojované s termínem „enduro“ můžete zapomenout. S litými koly a plnou hmotností přes 220 kg sice můžete zapomenout i na skotačení v terénu, ale to od tohoto modelu očekává jen málokdo. Do budoucích let bych V-Stromu popřál trochu modernizace po stránce designu. Současné tvary jsou dokonale praktické a například díky obrovským světlometům vás nikdo nepřehlédne, jenže třeba vedle divokého Versyse už jim chybí trocha svěžesti.
Informace o redaktorovi
Filip Tichý (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 195 cm
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)