ktm_unor




Yamaha WR250X a WR250R

Pro ty, jejichž motorkářské srdce je spíše nakloněno terénním motocyklům a raději se prohánějí po šotolinových stezkách, anebo pro ty, kteří hledají určitý kompromis mezi endurem a silnicí, si pro letošní rok připravila továrna Yamaha pěknou nadílku. Duo sourozenců WR250R a WR250X představila Yamaha již v loňském roce na výstavě v Paříži, kde sklidilo patřičný úspěch především u mladých návštěvníků. Vždyť zejména pro tuto skupinu zákazníků byly tyhle dvě mašiny s velice podobným DNA vyrobeny. Nemalý jásot jsem skrýval minulý týden i já sám, když nadešel čas jednu z nich otestovat.

Kapitoly článku

Tou vyvolenou byla WR 250tka s příponou „X“. Jednoduše řečeno se jedná o „uličníka“, kterému není cizí jízda po polních cestách, ale především si pochutná na méně dostupných městských uličkách, kde se cítí jako doma. Především v kolonách a na rozbitých silničkách oceníte profesionální přístup téhle motorky. Takže pojďme si ji trochu představit. Tvrdší podvozek, černá 17ti palcová kola robustního vzhledu, částečně dvojitý kolébkový tuhý rám a výška sedla 895 mm nad zemí. To jsou lehce nastíněné charakteristiky černého bojovníka, jehož posláním je zvítězit nad smutně přihlížející konkurencí. No, on vlastně konkurenci ve své třídě právoplatných motárdů ani nemá.
Tenhle sportbike vyjel z linky s úplně novým čtyřdobým DOHC „jednobuchem“. Objem kapalinou chlazeného motoru činí ryzích 250 kubíků a skrývá v sobě necelých 23 kW výkonu při 10 000 ot./min., což ho řadí do výcvikové skupiny A ( od 18ti let a motocykl o výkonu 25 kW ). Přesto si s tímto střídmě vypadajícím supermotem užije plno zábavy i ostřílený motorkář.
Ustrojen do motokrosového oblečení s doklady a telefonem v ruce stojím před WéeRkem a marně hledám úložný prostor. Nacházím pouze nářadí, které je připevněno gumovým opaskem k podsedlové konstrukci. „To není možný!“ říkám si a vracím se zpět domů pro malou „ledvinku“. Nakopávačku u tohoto modelu nehledejte, startovací proceduru Vám usnadní pohodlný elektrický startér. Stačí otočit klíčkem v zapalování a bez plynu probudit bezmála jedenatřicet koníků. Zpěv, který se line z tříkomorové koncovky výfuku, není žádný životní výkon operní pěvkyně, ale řádně rozjetý Jirka Zonyga, vždyť utlumit tenhle vysokootáčkový motor dá značnou práci. Co teprve potom, když japonský „brus“ osadíte otevřeným laufem. Obdobně jako u YZ450F byl tomuto vysokootáčkovému motoru dopřán tzv. chladič pístu a válce, který zajišťuje větší životnost. Tuhle funkci vykonává tryska umístěna nad klikovou hřídelí, která vstřikuje olej na dno pístu a stěnu válce.
Krátký oběh společně s menším objemem chladící kapaliny má za následek rychlé ohřátí celé chladící soustavy a tak po několika málo minutách vyrážím pomalým tempem objevovat krásy Polabí. Za řidítky se cítím téměř jako na krosové motorce a chvílemi zapomínám, že tahle Yamaha obouvá silniční pneumatiky. Vše, co nezbytně potřebujete k bezpečnému ovládání motocyklu, je na správném místě. Ve zpětných zrcátkách je poměrně dobře vidět, i když se do nich přenášejí mírné vibrace. Stylová přístrojová deska je jednoduchá a ukazuje základní hodnoty. Po rozsvícení kontrolky rezervy paliva se okamžitě spustí režim počítání kilometrů, takže máte jasný přehled o tom, kolik jste na rezervu ujeli.
Než vjedu na silnici třetí třídy, testuji obratnost této mašiny v ranní koloně stojících aut. Takřka neuvěřitelný! Motorka se chovala v zácpě jako projímadlo a rázem jsem vepředu a čekám na uvolnění „svěrače“, o které se postará zelené světlo semaforu. A je odstartováno! Svižný rozjezd a během pár vteřin si maximální otáčky motoru říkají o třetí rychlostní stupeň. Paráda! Jsem mile překvapen s jakou lehkostí se „Xko“ odlepilo od země. Šestirychlostní převodovka funguje s velkou přesností a změna převodových stupňů je značně rychlá. Řadím čtyři, pět a připravuji se na pravou zatáčku do jednosměrky. Vše probíhá velmi rychle, prudké brzdění, spojka, o tři dolů, lehký drift, průjezd a plný plyn. S udivením poznávám co všechno tenhle „úderník“ snese. O dostatečný brzdný účinek se postará dvoupístková přední brzda Nissin, která se statečně zakusuje do kotouče o průměru 298 mm. Spolehnout se můžete na pneumatiky Bridgestone 110/70 R17 vpředu a 140/70 R17 vzadu. Pouze při jízdě terénem musíte být ve střehu a kontrolovat nedostatečnou přilnavost předního kola.
Průběh motoru je od samého „sklepa“ až po „půdu“ pěkně přímočarý, avšak nejlepší kondicí se může tento motocykl s ladnými a umírněnými tvary pochlubit ve středním rozmezí otáček. Je zbytečné jezdit „strop“ a s přeřazením čekat na pokyn omezovače, neboť zřetelně vycítíte úpadek výkonu i bez otáčkoměru. Jízda městem je opravdu zážitek, ještě pár semaforů a mířím si to za humna. Opouštím obec a vjíždím na dlouhou rovinku, je čas prubnout maximální rychlost. Po roztočené trojce, která pokořila hodnotu 110 km/h přichází 4ka, 5ka a poslední šestý rychlostní stupeň. Snažím se minimalizovat odpor vzduchu precizním zalehnutím - kolena u sebe, levá ruka na hrazdě a nestačím se divit kolik tohle „malé“ supermoto peláší. Digitální rychloměr ukazuje číslo 166 km/h. Na dvěpade slušná hodnota!
Podvozek posazený v dvojitém kolébkovém rámu tvoří přední vidlice firmy KYB a zadní tlumící jednotku SOQI. Mimochodem kompletní podvozek s označením SOQI je montován na Yamahu R6. Poryvy větru a místy nerovná silnice způsobila mírné vlnění při maximální rychlosti, ale vše máte dostatečně pod kontrolou. Optimální cestovní rychlost WR-Xka je podle mého názoru někde kolem 120 – 130 km/h. Při této rychlosti nemusíte příliš bojovat s větrem o závod a vysokootáčkový motor si také trochu oddychne.
Po téměř hodinové jízdě mě začíná bolet zadek a tak zastavuji u čerpací stanice a při té příležitosti dotankuji nádrž. Kapacita nádrže činí 7,6 L. Pokud se Vám rozsvítí kontrolka paliva o rezervním stavu, máte k dispozici „pouze“ 2,1 L. Po rychlé kalkulaci jsem docela překvapen. Kombinovaná spotřeba 5,5 litru/100km a to jsem tu holku nikterak nešetřil. Od čerpacího stojanu jsem však odjížděl s posmutněným výrazem, protože plnou nádrž za necelé dvě stovky si už zřejmě dlouho nekoupím.
Prožil jsem krásné čtyři dny v sedle ambiciózního supermota uhlazených tvarů a začínám se koukat na tyto motorky jiným pohledem. Ve společnosti všestranného WRka budete mít pocit, že jste pánem silnic a zaručeně prožijete nezapomenutelné zážitky jako já. Jestli se potřebujete jednou za čas ( pozn. autora: minimálně 1x / den ) odreagovat nebo vybít svého závodního ducha, pak tento motocykl je určen právě Vám.

Informace o redaktorovi

Tomáš Mikšovský (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 174 cm
Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 173 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (7x):



TOPlist