Vespa: legenda pokračuje
Text: Jan Krajíček | Zdroj: piaggiogroup.com, V. Boni - Vespa (2007) | Foto: piaggiogroup.com | Zveřejněno: 24.1.2013 | Zobrazeno: 29 904x
V prvním článku o historii Vespy jsme sledovali její počátky i to, jak se během pár desítek let stala celosvětovým fenoménem. Nyní je čas se podívat, jak si Vespa vedla v éře po odchodu svého zakladatele Enrica Piaggia, jaké modely v průběhu těch let vyráběla a jaký ohlas Vespy sklízely.
Piaggio pod křídly Fiatu
Když na podzim 1965 Enrico Piaggio zemřel, zanechal po sobě Vespu v té nejlepší formě. Připomeňme jen, že už začátkem šedesátých let oslavilo Piaggio 2 miliony vyrobených skútrů, další dva miliony byly vyrobeny do roku 1970 a desetimilionová hranice byla překročena v roce 1988. Nešlo však jen o obchodní čísla – cílem Piaggia bylo vždy vyrábět ty nejmodernější, nejlepší a samozřejmě nejhezčí skútry. Nabídka Vespy se neustále rozšiřovala, vznikaly skútry nových kubartur i zaměření, od malých městských padesátek až po výkonné cestovní verze.![](/upload/images/cache/clanky/2013-01/23806/20130123143740-agnelli0808_jpg_resize_73x99__type_jpg_.jpg)
Koncem osmdesátých let však už i (především asijská) konkurence dokázala čím dál lépe oslovovat zákazníky na skútrovém t
![](/upload/images/cache/clanky/2013-01/23806/20130123144215-GiovanniAlbertoAgnelli_jpg_resize_63x99__type_jpg_.jpg)
Nová prosperita
I v takové situaci se ale stále našlo dost uchazečů o slavnou značku. Roberto Colaninno (*1943), italský byznysmen a majitel společnosti Immsi SpA podnikající na trhu s nemovitostmi, neváhal v říjnu 2003 zaplatit 100 mil. euro za třetinový podíl v Piaggiu a za právo na vedení společnosti, jíž se stal prezidentem. Piaggio a s ním i Vespa tak vstoupilo do další fáze své existence. Rychlý prodej novému majiteli vyvolal u zaměstnanců Piaggio obavy z dalšího útlumu výroby, propouštění a krachu společnosti. Colaninno ale naopak vlil dalšími investicemi Piaggio krev do žil. Všem zaměstnancům ponechal jejich pozice a nejprve přebudoval továrnu v Pontedeře podle japonských výrobních zásad, takže výroba všech skútrů probíhá kompletně na specializovaných výrobních linkách. Na konci roku 2004 se znovu prosperující Piaggio Group rozrostlo o Aprilii a Moto Guzzi. Piaggio Group je tak největším evropským motocyklovým výrobcem a v globálním měřítku mu patří třetí pozice za Hondou a Yamahou. Samotná Vespa dokázala během sedmi let pod novým vedením svou produkci téměř ztrojnásobit, takže jen v Pontedeře během roku 2011 opustilo linky přes 150 tisíc skútrů.![](/upload/images/cache/clanky/2013-01/23806/20130123123440-031_Vespa_Thailand_1965_jpg_resize_78x99__type_jpg_.jpg)
Informace o redaktorovi
Jak se Vám líbil tento článek?
Motokatalog.cz
- Vespa 125
- Vespa 150
- Vespa 200
- Vespa 50
- Vespa 946
- Vespa ACMA 125
- Vespa ET 4
- Vespa ET2 50
- Vespa ET4 125
- Vespa ET4 50
- Vespa Granturismo 125 L
- Vespa Granturismo 200 L
- Vespa GT 200 L
- Vespa GTS 125
- Vespa GTS 250
- Vespa GTS Super 300
- Vespa GTV 250i.e.
- Vespa GTV 300
- Vespa GTV Vie della Moda
- Vespa LX 125
- Vespa LX 150
- Vespa LX 151
- Vespa LX 50
- Vespa LXV 125
- Vespa LXV 50
- Vespa PX 125
- Vespa PX 150
- Vespa PX 200
- Vespa S 125
- Vespa S 150
- Vespa S 50
- Vespa Super Sport