Otázky pro zkoušku z
OVLÁDÁNÍ A ÚDRŽBY MOTOCYKLU
Popište úkony kontroly motocyklu před jízdou
Kontrola provozních náplní
hladina motorového oleje – kontrolujeme u čtyřdobých motorů a u moderních dvoudobých motorů se samostatnou nádrží na olej
hladina převodového oleje – u strojů s dvoudobým motorem nebo u čtyřtaktu, jehož pře vodovka nemá společnou náplň s motorem
hladina paliva – kontrola na palivoměru nebo pohledem do nádrže
hladina chladicí kapaliny – hladinu kontrolujeme pohledem, motocykl má být v kolmé poloze
hladina brzdové kapaliny u hydraulických brzd – v kolmé poloze pohledem na kontr. okénko
Kontrola tlaku v pneumatikách
Kontrola osvětlení, zjevné poškození, únik kapalin, funkčnost brzd, spojky a plynu.
Popište kontrolu tlaku vzduchu v pneumatikách a hloubku drážek dezénu penumatiky
tlak v pneumatikách měříme u studených pneumatik pneuměřičem, předepsaný tlak udává výrobce
hloubku drážek dezénu min. 1,6 mm
Jakým způsobem se kontroluje stopa motocyklu a co může být příčinou nepřesného vedení?
Stopa motocyklu se kontroluje přiložením latě podélně ke kolům tak, aby se stejnoměrně dotýkala obou ráfků ve všech čtyřech bodech. Kontrolu provádíme vždy po napnutí sekundárního řetězu a po těžkém pádu stroje, jinak namátkově.
Příčina nepřesného vedení – pád motocyklu, vůle v ložiscích kol, řízení zadní vidlice (deformace rámu).
Popište napnutí sekundárního hnacího řetězu
Obvykle uvolníme matici hřídele zadního kola a seřizovacími matkami nebo šrouby na obou stranách kyvné vidlice otáčíme tak dlouho, dokud nedosáhneme správného prověšení řetězu, potom utáhneme matici hřídele zadního kola předepsaným momentem.
Popište, jak se provádí kontrola vůle řízení a vůle ložisek v kolech
Kontrola vyžaduje postavení motocyklu na stojan a pomocníka. Pomocník odlehčí přední kolo, řidítka se musí lehce a bez odporu otáčet z jedné krajní polohy do druhé. Oběma rukama uchopíme teleskopické vidlice řízení na spodním konci a silou jimi pohybujeme vpřed a vzad, přičemž nesmí mít žádnou vůli. Ani ložiska v kolech nesmějí mít žádnou vůli. Příslušné kolo odlehčíme, uchopíme oběma rukama pneumatiku na protilehlých stranách a snažíme se jí pohybovat do stran. Kola musí pevně a bez jakékoli vůle sedět ve své ose.
Popište seřízení mechanické brzdy předního kola a její ošetřování
Kontrolu a seřízení páčky mechanické brzdy předního kola provádíme, je-li stroj na stojanu. Krok páčky přední brzdy by měl být 1 až 2 cm, po uvolnění páčky se musí kolo volně otáčet. Krok brzdové páčky seřizujeme upravením délky lanovodu nebo seřizovací maticí na páce klíče přední brzdy.
Popište seřízení mechanické brzdy zadního kola a její ošetřování
Kontrolu a seřízení pedálu mechanické brzdy zadního kola rovněž provádíme na motocyklu na stojanu. Sešlápneme pedál zadní brzdy, měl by jeho krok být 1 až 3 cm, po uvolnění páky se musí kolo volně otáčet. Krok pedálu zadní brzdy upravujeme pomocí seřizovací matice u páky klíče zadní brzdy.
Popište rozdíl mezi kotoučovou a bubnovou (čelisťovou) brzdou, jejich výhody a nevýhody
Kotoučová – destičky tlačí z obou stran na kotouč – jsou účinnější – náchylnější na vniknutí nečistot
Bubnové – brzdový váleček roztahuje čelisti (pakny) v bubnu – nenáročné na údržbu
Popište způsob kontroly množství brzdové kapaliny u kapalinových brzd, popište jejich ošetřování
Nádržka kapaliny přední brzdy je na přední straně řidítek, při kontrole musí stát motocykl kolmo. Pohledem na kontrolní okénko zjistíme, zda hladina kapaliny není pod spodní značkou. Kontrolujeme, zda kapalina nikde neuniká a zda hadice a upínací prvky nejsou poškozené, popraskané apod.
Popište rozdíl v mazání dvoudobého a čtyřdobého motoru motocyklu
U většiny čtyřdobých motorů je mazání řešeno stálou oelejovou náplní v klikové skříni, u některých strojů může být tato olejová náplň společná i pro mazání převedovky, existují i čtyřtakty se samostatnou olejovou nádobkou mimo motor ( viz návod k obsluze).
U dvoudobých motorů se olej přilévá přímo do paliva.
Popište jakým způsobem se provádí výměna žárovek vnějšího osvětlení
Jak se k žárovce dostat. Lze najít v návodu k obsluze stroje. Samotné žárovky jsou opatřeny bajonetovým závitem a zajištěny pérovou pojistkou. Sejmeme konektor s vodiči, uvolníme pojistku, pootočíme žárovkou a vyjmeme ji. Nasadíme novou žárovku, pootočením utáhneme a zajistíme pérovou pojistku. Pozor u halogenové žárovky nesmíme sáhnout na sklo.
Popište způsob ošetřování vzduchového a kapalinového chlazení motoru motocyklu
Kapalinové chlazení – péče spočívá v kontrole a doplňování náplně do uzavřeného chladicícho systému, množství se musí pohybovat mezi ryskami expanzní nádobky. Nejvhodnější je směs destilované vody s kapalinou s přísadami bránící korozi (druh, který předepisuje výrobce). Čistý chladič, funkční ventilátor.
Vzduchové chlazení – je nenáročné, dbáme jen na to, že povrch motoru a chladicí žebra musí být čistá, aby odvod tepla byl účinný.
Popište způsob kontroly olejových náplní motocyklu
Při kontrole olejových náplní musí stát kolmo a na pevném a vodorovném podkladu. Kontrolujeme vždy před jízdou olejovou měrku (hladina mezi ryskami). Moderní stroje bývají pro kontrolu oleje vybaveny olejoznakem (okénkem), stav oleje zjistíme pohledem na olejoznak. U moderních dvoudobých motorů stačí dbát jen an to, aby vždy byl v olejové nádržce dostatek oleje předepsaného výrobcem, u starších dvoudobých motorů se olej přidává přímo do paliva (poměr obvykle 1:30 až 1:50). Nakonec zkontrolujeme, zda olej někde neuniká.
Kontrola olejové náplně převodovky připadá v úvahu u strojů s dvoudobým motorem nebo u čtyřtaktu, jehož převodovka nemá společnou náplň s motorem. Ke kontrole slouží kontrolní otvor (šroub) na hraně převodovky, hladina musí dosahovat k jeho dolní hraně.
Popište postup při ošetřování akumulátoru motocyklu a faktory ovlivňující jeho životnost
O životnosti a správné funkci akumulátoru rozhoduje především způsob zacházení. Z našeho pohledu je důležité, že moderní motoycykly bývají vybaveny bezúdržovými akumulátory – je potřeba jen občas zkontrolovat jejich upevnění, připojení a čistotu svorek. U ostatních akumulátorů je navíc třeba kontrolovat hladinu elektrolytu v článcích a v případě potřeby je dolít destilovanou vodou, tak aby hladina dosahovala nad desky článků.
Akumulátoru nejvíce škodí zkraty a záměna polarity při neodborné manipulaci, nedostatek elektrolytu, vybití na hranici možnosti a ponechání akumulátoru v tomto stavu delší dobu, dlouhodobé vybíjení vysokými startovacími proudy a mráz, není-li akumulátor dostatečně nabit.
Vyjmenujte povinné vybavení motocyklu
jedna náhradní pojistka
motolékárnička (kromě mopedu)
Určitě se vyplatí s sebou vozit ještě sadu či sprej pro opravu pneumatik, pneuměřič, základní nářadí, na delší cesty také sprej na mazání řetězu, pevnou textilní pásku.
2 reakcí na tento příspěvek otázky z techniky pro autoškolu
Mimochodem,jaká by ta náhradní pojistka měla být????Pokud nebude od každý používaný jedna,tak je to celkem alibismus.
1 reakcí na tento příspěvek otázky z techniky pro autoškolu
verybusy>Jdu vrátit noty!!!
Mimochodem,jaká by ta náhradní pojistka měla být????Pokud nebude od každý používaný jedna,tak je to celkem alibismus.
To už tam nikde napsaný není, ještě si pamatuju jak sem se o tom bavil s autoškolákem a ten mě říkal že pojistku musím vozit i na fichtlu kterej žádný pojistky nemá.
Dr.Houba>U mě ještě u otázky "Popište rozdíl v mazání dvoudobého a čtyřdobého motoru motocyklu" chtěl vědět u dvoutaktu oilmastera, jinak by mě asi vyhodil..
Hm, tak to snad vi vetsina lidi, ale je fakt, ze je to celkem specialni pripad.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) otázky z techniky pro autoškolu
verybusy>Jdu vrátit noty!!!
Mimochodem,jaká by ta náhradní pojistka měla být????Pokud nebude od každý používaný jedna,tak je to celkem alibismus.
zákon nespecifikuje, tak stále můžeš vozit tu porcelánovou z baráku
1 reakcí na tento příspěvek otázky z techniky pro autoškolu
Že na starejch mašinách byly obě pneu stejný je normálka, ale pochybuju, že bych latí docílil na gumách 120 vepředu a 180 vzadu všech 4 dotykovejch bodů
...leda že by ta lať byla jak paragraf
P.S. Jinak já sem popisoval rozdíl mezi kotoučovkou a bubnovkou
Naposledy editováno 25.05.2010 17:37:43
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) otázky z techniky pro autoškolu
sharkis>mě by zajímalo jak se kontroluje ta stopa v dnešní době
Že na starejch mašinách byly obě pneu stejný je normálka, ale pochybuju, že bych latí docílil na gumách 120 vepředu a 180 vzadu všech 4 dotykovejch bodů
...leda že by ta lať byla jak paragraf
P.S. Jinak já sem popisoval rozdíl mezi kotoučovkou a bubnovkou
projeď kaluž a pak to veď rovně po suchým asfaltu
1 reakcí na tento příspěvek otázky z techniky pro autoškolu
Popište, jak se provádí kontrola vůle řízení a vůle ložisek v kolech
ne ze bych to nevedel, ale kdyz jsem mu to predvadel v mistnosti (bez motorky) tak ne me cucel jak z jara :D