Na hlavu je tady spousta věcí.
V prvé řadě já, že jsem si tenhle žebřiňák vůbec pořídil
Pak taky ten tatar, co vymyslel, že hlava u tohohle keplu bude přišroubovaná skrz uložení vaček u rozvodů, tedy v hlavním mazacím kanále celého vršku (uložení vaček jsou mazána skrz duté vačkové hřídele). Na papíře je to geniální řešení, ale šedivá je teorie a zelený strom života. Zvlášť pokud otvory pro ty šrouby, aby jima neutíkal olej, ucpete dvěma volně vloženýma válečkama, osazenýma vždy po jednom pofidérním o-kroužku, který se časem seschne, protože je to "buna", ne FPM (bylo by to o pár eurohalířů dražší, nedejbože kdyby tam těch kroužků bylo víc).
Celkově mazací systém u tohohle motoru je hodně funky, pokud je to i uvnitř tak jak to zvenku vypadá (oil flow chart v manuále také marně hledám). Ve vaně je kombinovaná pumpa, olejová i vodní (obvykle bývá část s vodní pumpou zvenku motoru, tady je oboje ve vaně, díky čemuž je motor velmi kompaktní a odsouzený k okamžité záhubě v případě problému na vodní pumpě).
Z pumpy milý olej pod tlakem cestuje skrz chladič oleje, umístěný pod chladičem vodním na cca 30cm tlakových hadicích. Jelikož má olejový chladič oba vývody nahoře (vskutku geniální), je třeba jej při výměně oleje demontovat a vše z něj důkladně vylít - v manuále uvádějí cca 0.5l, dle mé zkušenosti je to tak deci - olej asi stéká po vypnutí motoru zpátky do vany, neb to nemá žádný zpětný ventil.
Z chladiče olej putuje do prostoru filtru, který se také vyznačuje jistou zvláštností - osazením pro těsnění na těle filtru. Toto osazení má ostrou hranu a průměr otvoru pro filtr je větší, než průměr filtru samotného (logicky, kudy by se tam jinak dostal ten olej, že). Zjistil jsem, že je téměř nemožné filtr správně nasadit hned na první dobrou, pokud motocykl stojí na bočním stojánku, a jen velmi obtížné pokud stojí na zadním stojanu - jakýkoli boční či předozadní náklon motorky prostě nedovoluje se tou kartridží balancující na křivé pružince položené na deklíku položeném na dlani ruky trefit přesně do toho osazení, které má jak už jsem psal ostrou hranu a pokud se filtr usadí na ní, nemusí správně sklouznout dovnitř a olej si vesele běhá okolo okroužku na těle filtru. Téhle záludnosti jsem si všiml při první výměně oleje, podle vytlačené hrany na tom těsnění na filtru.
Zda a případně která z těchto věcí měla za následek celou tuhle patálii netuším, ani netuším jestli byly dřív přetažený/nedotažený šrouby kvůli zadřenýmu vydřenýmu uložení, nebo to vydřený uložení bylo až následek. Každopádně je na místě opatrnost, i při tak banální operaci jakou je výměna olejového filtru.
(Oficiální postup dle manuálu je vkládat filtr do motoru otočeného vanou nahoru nebo pro jeho vložení demontovat vanu, které ovšem zavazí výfukové svody... )
A jelikož je po nalití oleje prázdný prostor pro olejový filtr a prázdný olejový chladič, je v manuále předepsáno vyškubnout pojistku pro čerpadlo a motor několikrát naprázdno protočit startérem, aby motor neběžel nasucho (a paněvadž pan bývalý zaměstnanec autorizovaného servisu neměl potuchy o tom, že se co 12k má dělat servis zadního náboje, celkem pochybuju že si něčím z tohohle lámal hlavu).
Blbý taky je, že i mazací kanály, hadice, chladič, prostory mezi ucpávkama těch dvou šroubů hlavy mají nějaký objem, a stejně tak i duté vačkové hřídele, a tento objem není malý - vychází mi to tak, že olejové čerpadlo musí přečerpat cca dva litry oleje (ze tří), než se olej dostane na poslední uložení vaček... Jako, za běhu motoru je to asi fofr, ale při startu nebo točení motorem přes startér to asi chvilku potrvá, čili vršek motoru při studených startech asi dost trpí.
Krom dodržování předepsanýho postupu s tím asi nic udělat nemůžu, s výjimkou těch ucpávek - poškemral jsem u jednoho zdejšího člena (kterému tímto děkuju a jako výraz díků neřeknu kdo to je, pač byste po něm taky furt něco chtěli ) a vystřelil mi tam další drážku, kterou jsem stejně jako tu původní osadil kroužkem z FPM (vitón pyčo). Ani kapka oleje nazmar.
Vlastník | FiZzeR | |
---|---|---|
Vloženo | 7.7.2018 | |
Aktualizováno | 22.6.2022 | |
Zobrazeno | 6 293x |