Pokračovaní: nadešel čas servisu. Moto jsem odevzdal, nahlásil jsem, že mám zájem o klasickou údržbu a že je bordel v oleji. Za nějaký čas telefon, že je opravdu bordel v oleji a že podle barvy odchází ojniční ložisko Naklusal jsem tedy do servisu a bylo mi sděleno, že u nich se oprava nevyplatí, protože cena opravy by převýšila cenu skútru a že nejlepší by bylo skútr prodat.
To pro mě byla rána. O prodeji jsem nechtěl ani slyšet. Prodávat ji (že s ní jakože nic není) bych nedokázal a prodávat ji téměř bez motoru by bylo s obrovskou finanční ztrátou a byl bych zase na začátku. Dokonce jsem kontaktoval i prodejce a ten chytře tvrdil, že jsem si motor přidřel sám neodbornou výměnou oleje. Tak jsem se svěřil co s tím tu na fóru a nakonec jsme došli k závěru, ať si zkusím klikovku (ojnice je u tohodle motoru pevně spojena s klikou) vyměnit sám, že to není nic těžkého a náhradní díly jsou.
Předem upozorňuji, že o servise či motorech jsem nevěděl nic. Funkci motoru jsem znal pouze teoreticky a nářadí jako momentový klíč nebo stahovák jsem neměl a předtím nikdy nepoužíval.
Tudiž jsem si stáhl manual a začal studovat (i na YT je hodně návodů co pomohou). Za pár dní jsem se do toho pustil a začal deplastovat. Musím říct, že vytáhnout motor nebylo zas tak obtížné jak jsem očekávál. Ten spletenec hadiček a kabelů nakonec začala i dávat smysl
No nebudu zabíhat do podrobností, stejně by to nikdo nečetl. Každopádně jsem nakonec opravdu motor rozebral a i díky konzultacím zjistil následujíci: ojniční ložisko se zdá v pořádku. Nemá vůle a axialní je v toleranci. Jako zdroj pilin jsem identifikoval matku s pružinkou, která prěnáší energii z klikovky na vodní pumpu. Vodní pumpa se otáčela težce, pružinka se dřela o matku. Pružinka a ojniční ložisko jsou snad jediné měděně vypadající věci v motoru.
Vzal jsem tedy vodní pumpu i s krytem do servisu s představou, že jí vytlačí a zalisují novou. Nakonec jsem koupil přímo nový kryt zapalování i s pumpou. Před složením jsem se ještě pokusil vyčistit píst a ventily, špatně seřídil jejich vůle a pak to vracel zpět. Jako poslední věc jsem měnil/zalisoval silentblok uložení motoru.
Vše složil, vyměnil všechny tekutiny (nezapomenout odvyzdusnit chladič) a k mému úžasu skútr jede
Na závěr bych chtěl poděkovat uživateli Akula, jednak, že mě do toho navrtal (alespoň jsem se něco naučil) a také za nekonečné konzultace a trpělivost
PS: kdyby se někdo do toho chtěl pustit stejně najivně jak já, je ideál koupit následujicí nařadí:
- rázový utahovák (bez něj ani rána, človek se s tím morduje, řeší co kde zapřít a pod. a utahovák to má hned)
- momentový klíč (koupil jsem dvě velikosti, ten silnejší úplně zbytečně)
- stahovák, koupil jsem dva. Jeden univerzální a jeden original na stahování rotoru. Ten jsem zatím nepoužil. Kdyby někdo chtěl pujčit není problém.
- měrky na spáry
- ořech 46mm na matku spojky (drahé), lze koupit ruční klíč za pár korun
Vlastník | Zerog | |
---|---|---|
Vloženo | 30.8.2023 | |
Aktualizováno | 6.9.2023 | |
Zobrazeno | 457x |