Brož zažívá na Dakaru nevídaná dramata, už mu i ukradli palivo
Text: Petr Šour | Zdroj: TZ | Foto: MCHphoto/Jiří Brož, dakar.com | Zveřejněno: 10.1.2025 | Zobrazeno: 1 418x
Dakar znovu ukázal, že je nevyzpytatelným závodem, který dokáže jezdcům nachystat ty nejdrsnější zkoušky. Jiří Brož, 44letý podnikatel a zkušený závodník, který v barvách týmu BAS World KTM Racing Team hájí české barvy v kategorii motocyklů, si během druhé části maratonské etapy prošel téměř neuvěřitelným příběhem plný pádů a zvratů.
Během první části maratonské dvoudenní etapy, která měřila 843 kilometrů, mu kámen shodil řetěz a urazil šroub zajištující řadící páku. Do druhé části maratonu tak Brož musel vyrazit pouze s jedním rychlostním stupněm. Handicap, který by většinu jezdců vyřadil ze hry, Brož s obrovskou vůlí přijímal jako výzvu k boji. Brzy se však situace ještě zhoršila.
„To, co jsem v té etapě zažil, předčilo i má nejsilnější očekávání o tom, jak umí Dakar překvapit a potrápit,“ prohlásil Jiří Brož, který se jen těsně vyhnul předčasnému konci. Druhý den do cíle maratonské etapy zbývalo posledních 380 kilometrů, když se začala hlásit další potíž – spojka přestávala fungovat. Na složité trati bylo obtížné jet na jeden rychlostní stupeň a bez použití spojky. Rozjezd byl skoro nemožný, a tak bylo jasné, že jakékoliv zastavení ho může vyřadit z další jízdy. Během divoké jízdy v písečné trati došlo k dalšímu pádu, při němž Brož ztratil provizorně připevněnou náhradní řadicí páku. V rámci solidarity u něj zastavovali jezdci v pořadí za ním, ale nikdo neměl potřebný náhradní díl. Zdálo se, že už je opravdu konec, pak si ale vzpomněl, že asi 2 kilometry zpět spatřil jiný odstavený motocykl, naštěstí stejné značky a stejný model. Rozhodl se proto vrátit nehostinnou pustinou pěšky a pokusit se zachránit situaci.
Na místě narazil na dalšího jezdce, Španěla Ignacia Sanchise, který se snažil odmontovat zadní kolo z odstaveného motocyklu. Jiří Brož mu pomohl s opravou, odšrouboval z odstaveného stroje řadící páku a Sanchis mu na oplátku nabídl odvoz zpět k jeho vlastnímu stroji. Tam ovšem následoval další šok – někdo mezitím z Brožova motocyklu odčerpal palivo ze zadní nádrže, sebral náhradní díly a poškodili i palivové vedení. Se stále chybějícím palivem a poškozenou zadní nádrží nezbývalo Brožovi nic jiného než znovu nabrat síly a vypravit se zpět k odstavené motorce pro benzín. Teprve poté mohl konečně opět nasednout na svůj motocykl a pokračovat. Na neutralizaci, kde se mohlo tankovat, dojel na poslední zbytky benzínu a potom čekala ještě oprava zadní palivové soustavy tak, aby mohl natankovat do zadních nádrží a měl dost benzínu na dojezd do cíle etapy. Dramatickou etapu dojížděl na jeden rychlostní stupeň, bez funkční spojky po tmě v hustém provozu mezi vozy a kamiony v měkkém písku.
„V tu chvíli už nešlo jen o výkon a techniku, ale především o mentální odolnost. Byl to obrovský test mojí fyzické i psychické kondice,“ komentuje Brož, který na trati riskoval pád pod koly závodních aut a kamionů. Navzdory všem překážkám a pádům na poslední části tratě se zapřením všech sil nakonec dorazil do bivaku krátce před desátou hodinou. „Posledních 70 kilometrů jsem jel úplně po tmě, asi čtyřikrát jsem spadl. Vybouchnul jsme si obě patrony airbagu v kombinéze a jel jsem bez nich. Brodil se feš-feš pískem a dojížděly mě kamiony a auta,“ popisuje jezdec. Pro Jiřího Brože, CEO a majitele globální firmy Montáže Brož, který má za sebou úspěchy nejen na silničních motocyklových okruzích, ale i v podnikatelské sféře, je Dakar příležitostí posouvat hranice.
Firma Montáže Brož totiž buduje skladovací techniku po celém světě a nyní i sám majitel dokládá, že houževnatost a odvaha jsou klíčové hodnoty ve sportu i byznysu. „Maratonská etapa mi jasně ukázala, proč je Dakar označován za nejtěžší rallye světa. Beru si z toho ponaučení i motivaci, abych dokázal, že člověk může uspět, když se nevzdá. Přenáší se to do mého podnikání i osobního života,“ dodává odhodlaně Brož, který maratonskou etapu dokončil na 103. místě se ztrátou více než 5 hodin. V celkovém pořadí je na 76. příčce.