Dakar 2016: Kdo usedne na Comův trůn?

Závěrečné odpočítávání do startu začalo! Už 2. ledna nás čeká 10 kilometrů dlouhý prolog a o den později první ostrá etapa 38. ročníku Rally Dakar, nejtěžšího motocyklového závodu světa. Jasné je, že skončila dlouhá éra Cyrila Desprese a Marca Comy. Co ale přinesou náročné jihoamerické etapy tentokrát?

Situace před startem je pro kategorii motocyklů skutečně unikátní: Duo Despres, Coma už není v poli jezdců, soutěž tak nemá po dlouhých letech žádného favorita a čeká nás možná nejdramatičtější ročník za několik let. Něco se však přece jen nemění: titul chce po patnácté v řadě získat rakouská značka KTM. Ano, Team Red Bull KTM Rally Factory Racing má za sebou nepřetržitou šňůru 14 dakarských vítězství v řadě a ani 38. ročník to nemá změnit. Továrna KTM postavila silný tým pěti jezdců. Na téměř 9000 kilometrů dlouhou trasu vyrazí předposlední šampion už zaniklé motokrosové třídy MX3 a letošní mistra světa vytrvalostních rallye Matthias Walkner (Rakousko), dakarský veterán Jordi Viladoms (Španělsko), rychlý a dravý Toby Price (Austrálie), několikanásobný světový šampion v enduru Antoine Meo (Francie) a také jedna žena, asi nejlepší terénní závodnice světa Laia Sanz (Španělsko). Ze sestavy vypadl talentovaný Brit Sam Sunderland, který se týden po posledním závodě MS, který vyhrál před Walknerem, vážně zranil během tréninku. Zlomenou stehenní kost už nestihl doléčit. Na úspěšném motocyklu KTM 450 Rally pojede ale také plno soukromníků, včetně výborných Slováků Štefana Svitka a Ivana Jakeše.

Továrna Husqvarna, která prakticky patří pod křídla KTM, už dlouho avizovala snahy zúčastnit se Rally Dakar a na začátku příštího roku se její sen stane realitou. Team Husqvarna Factory Racing Rally odstartuje do 1. etapy z argentinského hlavního města Buenos Aires do Villa Carlos Paz v silném složení Pablo Quintanilla, Ruben Faria a Pela Renet. Nejzkušenějším z tohoto tria jezdců je Portugalec Faria, bývalý nosič vody hvězd Marca Comy a Cyrila Desprese, který pojede už desátý Dakar. Husqvarna od něj čeká útok na Top 3 a také, že své rady bude předávat oběma méně zkušeným kolegům. V rámci přípravy získal Faria skvělé čtvrté místo na říjnové Marocké rallye.

Největším soupeřem KTM bude ale zřejmě Honda HRC. Na start se chystá hned pětice jezdců. K už zkušeným Joanu Barredovi (Španělsko) a Paulu Goncalvesovi (Portugalsko), kteří jeli ve stejném týmu už na začátku roku 2015, přibyli ještě Paolo Ceci (Itálie), Michael Metge (Francie) a Ricky Brabec (USA). Všichni osedlají stroje Honda CRF450 RALLY. Bývalý skvělý motokrosař, dvaatřicetiletý Joan Barreda, je považovaný za vůbec nejrychlejšího jezdce rallye vůbec. Potřebuje ale ještě zapracovat na vyrovnanosti a navigaci. V minulém ročníku vedl průběžnou klasifikaci Dakaru až k solným polím v Uyuni, kde několik pádů a hrozivá ztráta ukončily jeho ambice. Pokud na začátku roku 2016 nezaváhá, mohlo by být vítězství jeho.

Továrna Yamaha tentokrát pojede Rally Dakar jen se dvěma jezdci. Ke třem ladičkám se po letech vrátil Portugalec Helder Rodrigues, kterého v lednu na jihoamerických cestách necestách doplní v týmu s oficiálním názvem Yamalube Yamaha Racing Rally Team Ital Alessandro Botturi. Francouz Olivier Pain, bývalá hvězda Yamahy, se rozhodl vrátit ke kořenům a nastávající Dakar pojede v malém soukromém týmu Nomade Racing na motocyklu KTM. Jako každý rok Yamaha přislíbila omezenou tovární podporu také v Belgii narozenému nizozemskému veteránovi Fransi Verhoevenovi. Také Sherco staví tovární tým, budou v něm Španěl Joan Pedrero, který už dokázal na Dakaru vyhrát etapu, a velezkušený Francouz Alain Duclos.

Naše barvy budou reprezentovat Ondřej Klymčiw, David Pabiška, Milan Engel, Jan Veselý a Rudolf Lhotský. Čtyřiadvacetiletý Engel obsadil letos při svém premiérovém startu na Rallye Dakar 30. místo, v nadcházejícím ročníku slavné soutěže by si rád polepšil. Má za sebou kvalitnější přípravu a pojede na vylepšeném motocyklu v barvách týmu Moto racing group společně s Janem Veselým. Engel si uvědomuje, že se musí v průběhu rallye vyvarovat vážných problémů. "V minulém ročníku jsme měl největší problém s tím, že jsem se na začátku rozjížděl. Nevěděl jsem, do čeho jdu a jak se pořádně pracuje s navigací. Sedlo si to po čtyřech pěti etapách a pak jsem se posouval dopředu. Myslím, že teď bych mohl jet už od začátku," uvedl Engel.

V barvách nového týmu, ale s cílem umístit se opět v elitní dvacítce se postaví na start velkého lednového dobrodružství David Pabiška. Čtyřicetiletý závodník letos přestoupil do týmu Barth Racing a věří, že v devátém startu na slavné soutěži zúročí zkušenosti a uspěje. "Dostal jsem seriózní nabídku od manažera a majitele týmu Barth Michala Burkoně. Je to potřeba brát jako klasický přestup mezi kluby, jako ze Slavie do Sparty. Chci, aby vše nějak směřovalo a moje kariéra měla vzestupnou tendenci," řekl Pabiška. Hned ale doplnil, že i v předešlém týmu MRG byl spokojený. "Michal má ale nejen velkou finanční sílu, ale hlavně chuť propagovat sport v České republice. To mě těší," podotkl Pabiška. Díky týmové změně se mohl v létě více věnovat i závodům a absolvoval řadu vytrvalostních rallye. "Jsem hrozně spokojený, že mám za sebou řeckou nebo albánskou rallye. To je obrovská změna v přípravě. Bohužel přišlo i zranění, které mě trochu přibrzdilo. Už jsem ale v pořádku," uvedl liberecký motocyklista, jenž měl problémy s poraněným kolenem. Pabišku doplní v týmu nováček na Dakaru Rudolf Lhotský.

 Třicetiletý Ondřej Klymčiw byl nejlepší český motorkář na minulém Dakaru, skončil celkově dvacátý (8. mezi amatéry) a dostal cenu jako 2. nejlepší nováček závodu. Letos si myslí na lepší umístění, například i díky startovnímu číslu 31, které mu umožní startovat z lepší pozice do etapy. Především se však bude moci opřít o podporu továrního týmu Husqvarna. Letos se mu povedlo zvítězit na řecké Serres Rallye, obsadil 8. místo na marocké Merzouga Rallye, na závodě mistrovství světa na Sardinii skončil dvacátý.

„Ve své přípravě jsem letos nic nezanedbal. Na závodech po celý rok jsem se hlavně setkával s tvrdou konkurencí, protože to je pro závodníka nejdůležitější. A poznal jsem, že na souboj se světovou špičkou mám. A přestože je každá rallye úplně jiná, tak právě možnost projet řecké hory, marocké písečné duny a všechno to bahno a kamení, je skvělou příležitostí natrénovat a nasbírat zkušenosti na tak náročný závod, jakým Dakar je. Mám natrénováno, připravoval jsem se především doma, zejména v Posázaví, a mám za sebou rovněž tříměsíční výživný trénink v Řecku,“ řekl Ondřej Klymčiw.

38. ročník Dakaru začíná 2. ledna v argentinském Buenos Aires krátkým prologem, jež se pojede hlavně pro potěchu tisícovek fanoušků, kteří se přijdou na pestrobarevný konvoj podívat. Soutěž skončí po 13 etapách a 8500 kilometrech v argentinském Rosariu. Jediný volný den bude tentokrát v Saltě.

Rozpis ostrých etap:
03/01: Buenos Aires - Villa Carlos Paz
04/01: Villa Carlos Paz - Termas de Río Hondo
05/01: Termas de Río Hondo - Jujuy
06/01: Jujuy - Jujuy
07/01: Jujuy - Uyuni
08/01: Uyuni - Uyuni
09/01: Uyuni - Salta
10/01: Den odpočinku
11/01: Salta - Belén
12/01: Belén - Belén
13/01: Belén - La Rioja
14/01: La Rioja - San Juan
15/01: San Juan - Villa Carlos Paz                                                                                                   16/01: Villa Carlos Paz - Rosario

Náš tip

Tipovačka Rally Dakar: Tipujte s námi pořadí jezdců Rally Dakar a vyhrajte jednu ze zajímavých cen.

Informace o redaktorovi

Petr Šour - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (7x):



TOPlist