Online rozhovor s Davidem Pabiškou
Text: Petr Czyž | Foto: @SP Moto MRG Team | Zveřejněno: 3.2.2014 | Zobrazeno: 4 541x
Dnes osmatřicetiletý liberecký motocyklista závodí od svých čtrnácti let a v letošním roce absolvuje již pětadvacátou sezonu jezdce enduro a cross country. David začal nejdřív s motokrosem, ale nakonec to na plné čáře vyhrálo enduro. Jeho největším snem byla účast v rallye Dakar, což se mu poprvé podařilo v roce 2007. Tehdy v pozici amatéra a na tři roky staré motorce zvládl premiérový závod dojet až do cíle, kde byl osmý nejlepší mezi nováčky. Letošní Dakar byl pro Davida jeho osmým v pořadí a sedmý v sedle motocyklu. Tentokrát byl členem Česko – Slovenského týmu SP Moto MRG a v celkovém hodnocení mu po nájezdu na cílovou rampu patřila skvělá osmnáctá příčka.
Informace o redaktorovi
Petr Czyž - (Odebírat články autora)
Otázky a odpovědi
Ahoj Davide, dotazy mám dva. 1) V čem byla KTM o tolik lepší než Yamaha, 2) Myslíš že pokud by jsi měl perfektní zázemí továrního jezdce, mohl by jsi se na Dakaru ještě zlepšit? Díky Boris W
Takže Borisku :), 1- ve všem :) podvozek, pérování, motor.
Myslím si, že mám ještě rezervy sám u sebe a pokud k 4 mesícům fyzické přípravy jako bylo letos přidám dalších 8, tak je to zaručený :)
Díky ahoj
Co se pak děje s motorkou po Dakaru? Je tak dotřískaná, že jde "do šrotu" či někam "na výstavku"? Nebo jí budeš třeba ještě nějakou dobu používat jako tréningovou motorku? Díky a gratuluju ke krásnému umístění :)
Ahoj, motorka příjde na výstavy a prezentace, poté se udělá generální oprava amůže na další závod :)
Díky ahoj
Čau Davide, prvně Ti chci pogratulovat k letošnímu úspěchu na Dakaru!
Zajímá mě jak je to se sponzoringem na tak velkou akci jakou Dakar je a jak jsou, nebo nejsou firmy u nás ochotné spolupracovat, aby podpořili dobrého jezdce? Díky Tomáš
AHoj, je to dlouholetá práce a spousty starostí, ale když se tomu věnuješ na plno a narazíš na srdcaře a dobré kluky tak ti pomůžou.
Díky ahoj
Dobrý den,
chtěl jsem se zeptat co bylo nejtěžší na letošním Dakaru?
Co Vás letos příjemně překvapilo a co naopak ne?
Jaký máte názor na chybu pořadatele ohledně uvíznutí Jana Veselého spolu s dalšími jezdci v kaňonu?
Dále by mě zajímalo jestli letošní skvělý výsledek na Dakaru nějak pozitivně ovlivní Vaše následující ročníky. Mám na mysli sponzory , zázemí a technickou podporu.
Děkuji, přeji pevné zdraví a mnoho štěstí na příštím Dakaru.
Ahoj, naprosto nejtěžší pro mě byly výšky, ve kterých jsme jezdili. Myslím si, že 4300m. je na sportovní výkon příliš. Příjemně mne překvapilo, že se dá závodit s pofesionálama a co nejmíň?NEJVÍC MĚ ZASÁHLA SMRT DAKARSKÉHO KOLEGY ERIKA PLANTEHO :-(
Vím kde se to stalo, smozřejmě jsem jel kolem, neznám podrobnosti, ale dost často se stává, že si závodník splete WPE (tzv. waipoint eclips) s WPS (tzv. waipoint securite).
Tento výsledek věřím, že mi pomůže k zdokonalení celého našeho týmu.
Díky ahoj
Ahoj Davide, také se přidávám ke gratulantům a přeji hodně úspěchů v dalších závodech.
Viděl jsem video, kdes trénoval fyzičku na Dakar. Sám vím, že při vytrvalostních závodech je pak často důležitější psychická odolnost a emoční vyrovnanost.
Co tebe motivuje a posouvá dál v psychice? Čím se inspiruješ? A poslední - na co myslíš (co se ti honí hlavou), když máš dlouhé přejezdy v závodě?
Předem díky za odpovědi.
AHoj, neustále a pořád mě motivuje spotrovní výkon, psychika je velni důležitá a dokáže hodně pomoct i hodně ublížit. Letos v týmu panovala srdečná a přátelská atmosféra, která umí hodně psychiku podpořit :)
Často myslím na moje děti.
Díky ahoj
Zdravím a moc gratuluji ke skvělému výsledku. Budeš mít někde besedu? Určitě bych přijel.
Ahoj, besedy reším nárazově teď v nynější době neumím řict, sleduj Facebook.
Díky ahoj
Klobouk dolú před všemi co závod absolvují,bez ohledu na výsledek. Podmínky samozřejmě vidím poze v televizi, ale i tak mi chodil mráz po zádech. Gratuluji.
Děkuji za podporu :) a věř, že realita je o něco horší :)
ahoj
Nezdá se vám, že zpravodajství z Dakaru na ČT sport, potažmo Eurosport, je hodně strohé? Například přenášená videa běžela vždy snad v tříminutové smyčce pořád dokola. Na to, jak je to slavná soutěž bych čekal větší propagaci v TV. Jinak gratuluji.
Ahoj, vše je o lidech a chuti odvézt dobrou práci.
Díky ahoj
Velká Gratulace :) Chci se zeptat zda pojedete nějaký závod v ČR a pokud ano tak kdy a kde? Taky prosím jak vypadá trénování na Dakar a co všechno člověk musí udělat aby se do něj dostal?
Děkuji za odpověď.
Ahoj, chci jet co nejvíc závodů českého crosscountry a vybraných závodů klasického endura a maximálně trénovat na moto a to je ten nejlepší trénink na Dakar.
Aby tě na Dakar vzali, mušíš absolvovat minimálně jeden navigační závod vypsaný jako Dakar serie a dalších evropských či světových podniků crosscontry rally.
Díky ahoj
Nejprve obrovská gratulace. Nyní otázky:
1. Byl dobrý krok osamostatnit se a jet ve svém týmu? Pomohlo to konečnému výsledku?
2. Jaká byla spolupráce se Štefanem Svitkem?
3. 8x jsi dokončil Dakar v řadě. Dotáhneš to na 10. ?
4. Jaký bude tvůj další program? Co budeš dělat přes léto?
Hodně štěstí.
Ahoj, vzhledem k tomu, že jsem dojel 18, nemusí příliš odpovídat na tuto otázku, zda-li to bylo přínosem či nikoli. Takže to je naprosto jasné.
Štefan je dobrý parťak a tším se na další spolupráci.
Pokud štěstí a zdraví bude na mé straně, dám jich ještě víc :)
Chci se zúčastních tuzemských i zahraničních závodů crosscountry a extrémních endur typu erzberg i závod smotný.
Díky ahoj
Gratulace k výbornýmu umístění! Počítáš s účastí na příštím Dakaru, případně na jakám stroji - bude to "apgrejt" toho letošního, nebo novota? Dík za odpověď.
Ahoj, samoržejmě počítám, a už nyní začínají přípravné týmové práce pro zlepšení menších nedostatků, které nás trápily. Motocykl zvládne jet ještě 2krát. Pokud bude přebývat nějaká ta koruna, možná bude nová. :)
Díky ahoj
Ahoj Davide.
Chtěl bych se zeptat ,zda uvažuješ o startu i v jiném dálkovém závodu?
Jaká byla letos cena startovného na Dakaru pro motorkáře?
Díky za odpověd a gratulace.
Ahoj, vše je řízeno financemi a možnostmi tývomého rozpočtu. Takže když zbyde :) pojedu! Startovné pro motorkáře za osobu je 14 700EUR. ¨Díky ahoj
Zdravím Davide,snad nebude vadit tykačka ,
velký respekt před každým kdo startuje na Dakaru a tobě veliká poklona a gratulace k parádnímu výsledku!Chci se jen zeptat kolik si zhubnul za 13 etap a zda jezdíš na motorce i ve volném čase popřípadě na jakém stroji?Díky Vesy
Ahoj, hodně jsem zhubnul už v přípravě před Dakarem, 6kg na Dakaru.
Druhá polovina otázky me trošku rozesmála :) když chceš jet Dakar, musíš na motorce sedět furt! :)
Letos ještě nemám určenou kubaturu, ale bude to určitě ktm, nebo husgvarna.
A co se týče úplně ježdení ve volném čase, tak jezdím na naprosto úžasném a výkonném stroji BMW GS 1200 a to je teprve pořádná pohoda :) a pokud budeš chtít využít tvůj volný čas přijeď k nám do báječné party Bezpečně na motorce s Mírou Lysím a trošku pojezdíme ;) jsem tam totiž instruktorem bezpečné jízdy.
Díky ahoj
Ahoj, Tvůj komentář k výkonu Laiy Sanz? Díky, Marek
Ahoj, naprostý profesionál, fabrická podpora, stoprocentní rozpočet a dobrý fizioterapeut :)
Díky ahoj
Zdravím,
předně gratuluji k výsledku a hlavně k návratu bez větších zranění, jelikož jak to tak vypadá Dakar stále a stále přitvrzuje.
*Měl bych dotaz k psychické přípravě, zda nějakou před závodem absolvuješ a pak tedy jakou ? :)
*Jak moc psychická odolnost jezdce figuruje v závodě. Zda stojí v průběhu na vrcholu pyramidy nebo je naopak jen základnou pro jiné vlastnosti závodníka.
*Který jsou pak ty hlavní.
*A poslední kousek :) funguje při závodu, nebo i mimo něj kolegialita i ze stran favoritů závadu jako třeba M. Comy nebo C. Desprese ?
Vřele děkuji za odpovědi a přeji hodně stěstí na dalším Dakaru. Honza
AHoj, psychyka je alfovou a omegovou dakarského závodu, která je naprosto nadřazen and fyzickou přípravou, ale i ta musí být 100%. Veškerá jistá rekněmě "labilnost", ti nedovolí se poprat s tlakem, který je na jezdce po dobu závodu vyvinuta. Před závodem jsem zatím žádnou psychickou přípravu neabsolvoval, považuje se za velkmi veselého člověka se silnou psychikou :)
Na Dakaru při zranění či havárii pomůže každý, ale pokud řešíš technický problém, pomůžou ti jezdci z druhé poloviny startovního pole.
Díky ahoj
Ahoj,
zajímalo by mě jaký je rozpočet pro účast na Dakaru? Lze to u nás financovat jen s pomocí sponzorů? Po přesunutí do jižní Ameriky je přesun bagáže a motorek asi o něco nákladnější.
Ahoj, rozpočet u motorkáře je 2,5mil. ale dá se to udělat i za 5mil. Samozřejmě, nejsem bohatý, tudíž musím mít 100% reklamních partnerů.
Díky ahoj
Ahoj Davide, blahopřeji ke skvělému výsledku... Zajímalo by mne, jestli a poku ano máš čas myslet během závodu také na něco jiného, než na jízdu. Přeci jenom je člověk celý den sám... A druhý dotaz je, jestli jsi měl někdy chuť v průběhu závodu to "zabalit" , jestli byla nějaká krizovka. Musí to být neskutečně vyčerpávající jak fyzicky, tak psychicky. Co Tě drží nad vodou? Díky a hodně zdaru nejen na Dakaru! Trejsíč
Ahoj, v erzetě nemůžeš myslet na nic jiného než na navigaci a musiš být velmi stražitý závod se stává tak velmi psychicky náročným. Mimo erzety člověk samozřejmě myslí na příjemné věci :) často myslím na moje děti.
Letos se mi nestalo, že bych to chtěl zabalit, psychicky jsem byl v naprosté pohodě a pokuď přišla krize, nikdy nebyla tak velká, že bych chtěl zkončit.
Nad vodou mě drží chuť po sportovním úspěchu :)
Dík ahoj
byla v KM tymova rezie ze proste musis dojet a s tim spojene dojezdy etap kolem 30-50mista,a letos sam svym panem a dojezdy 20-30...diky
Žádná taková režie nikdy nebyla, jen v novém týmu SP Moto MRG jsou profesionálně řešeny potřeby pro motorkáře, dobře zvolený motocykl, strategie, vynikajicí parta pod profesionálním vedením managera Ervína Krajčoviče a problémy řešené s usměvem :)
Je potřeba si uvědomit, že v minulosti jsem dost často řešil přímo na trati velké technické problémy, které tě vždy posunou někam k té 50 a nikdy, nikdo neřešil, jestli výkonostně by to bylo jinak.
Díky ahoj
Ahoj Davide,
každopádně ohromná gratulace tobě, ale i týmu samozřejmě. Každý den jsi nám dělal velkou radost.
První otázka: můžeš vysvětlit (nejlip jak malému dítěti) navigaci na Dakaru? co dostaneš od pořadatele, jak vypadá roadbook, jak najdeš průjezdný bod atd atd. NIkdy jsem žádný enduro závod nejel, takže si to vůbec neumim představit.
Druhá: Cítíš ještě rezervy na kterých by jsi mohl zapracovat pro příští Dakar? Ted nemyslím tovární tým apod., ale jestli víš o něčem co zlepšit, nebo to bylo maximum a záleží už jen na štěstí a jaké budou etapy atd.
Třetí: bude pořádané nějaké setkání s tebou, nebo i dalšími z Dakaru na Liberecku?
Díky moc a doufám, že příští dakar nevynecháš.
Ahoj, pokud bych ti tady měl vysvětlova systém navigace ztrávíme tu příliš mnoho času :) v základu je potřeba si uvědomit, že spousta lidí si myslí, že navigace vede pouští stejně tak, jako je běžná navigace v automobilu a to je ten největší omyl! Jezdí se na papírový roadbook, který určuje tripmaster jako měřič km, ve spolupráci s repetitem (ukazatel azimutu) učí se to minimálně 4 roky a je to sakra složitý :)
Rezervy jsou vždycky, vše záleží na financích, které ti umožní porfesionálnější přípravu, která tě vždy postrčí o něco dopředu.
Zatím na Liberecku nic nepřipravujeme, vždy se jedná o akce na pozvání. Jinak je to otázka na managera :)
Děkuju za podporu, ahoj
Ahoj Davide, předně gratuluji k tvému i teamovému skvělému výsledku. Rád bych se zeptal právě na ten team, jak se ti jelo se Števem a jestli probíhala nějaká bližší spolupráce jak na trati, tak v bivaku? O teamové režii na trati asi mluvit nemůžeš, ale přece jen - existovala nějaká? Díky a přeju ti, ať jsou i další ročníky "ty nej". Jakub
Ahoj, spolupráce je nastavena na tři roky, kdy v dalších letech bych měl dělat pro Štefana rychlou asistenci, letos jsme si zkusili řešit menší problémy, v závodě jsem nebyl příliš daleko od Štefana a prípadné řešení problémů by tak mělo závodní smysl. Je to dobrý parťák a závodník a teším se na další závod. Týmová režie nastane v budoucnu, ve prospěch lepšího. Díky, ahoj
je velky rozdil mezi yamahou a ktm,nebo si to nejak nepocitil
Rozdíl je obrovský, ktm je továrně přípravený stroj a yamaha byla vždy připravovaná jen v amatérských podmínkách bez fabrické podpory, ktrerou nepřetlačíš.