Šílená 1. etapa: Potrhané kombinézy, jezdci pobodaní od keřů
Text: Petr Šour | Zdroj: TZ | Foto: ORION - MRG | Zveřejněno: 4.1.2025 | Zobrazeno: 1 904x
Rychlé cesty, kamenní, keře, písek a bloudění. Účastníci letošní Dakarská rallye měli v sobotu pořádnou šichtu v první etapě. „Překvapilo nás, jak moc byli potrhaní a popíchaní od kamenů nebo keřů. Tohle jsme v takové míře ještě neviděli,“ prohlásil Ervín Krajčovič, šéf týmu ORION – Moto Racing Group.
Martin Michek se držel vpředu a do cíle dojel s penalizací šesti minut na dvanáctém místě a v průběžném pořadí je desátý. Skvělý výkon podal Milan Engel, který předvedl osmnáctý nejrychlejší čas, Martin Prokeš skončil na 73. místě. „Začátek byl opravdu drsný, nedarovali nám vůbec nic. Navigačně to byla šílenost, hodně se bloudilo a vracelo. Nejvíce pak v polovině etapy v horách, kde bylo hodně kamenitých cest, které nebyly vidět. Myslel jsem, že to na nich už nevyškrábnu. Bloudili ti nejlepší, ale také já. Vraceli jsme se,“ popsal nástrahy Michek, který měl půlhodinou ztrátu na čelo. Na trati se mu nevyhnuly problémy s tabletem a navigací. „Nešla mi moc dobře převíjet, respektive se rolovala po celých stránkách. Měl jsem s tím zádrhel,“ dodal Michek, kterému v cíli svítil speed limit a dostal šestiminutovou penalizaci. Tu však tým začal řešit a pokoušel se jí zrušit, také kvůli problémům s tabletem. „Poskytli jsme FIM veškerá data. Organizátoři si vše přehrají a během dne nám dají vyjádření,“ dodal Ervín Krajčovič.
Celý český motorkářský tým byl překvapen z toho, v jakém stavu jejich jezdci dorazili do bivaku. Závodní kombinézy byly potrhané, Michek byl pobodaný od keřů nebo kamenů. „Vypadali jako já po závodech flattracku, kde na mě od zadních kol soupeřů také létají kameny,“ dodal s úsměvem Ervín Krajčovič, který podobné pobodání u svých jezdců neviděl. „Jsem rád, že jsem v cíli. Na úvod to nebylo vůbec jednoduché, terén byl hodně podobný prologu. Dost se prášilo – když jsem někoho dojel, tak jsem jel v prachu. Trať byla hodně rychlá a navigačně těžká, zrádná. Dával jsem si na to bacha, ale v té rychlosti se navigace špatně četla. Jsem rád, že jsem neudělal větší chybu,“ prohlásil Milan Engel, který Dakar rozjel velmi solidně osmnáctým časem a v celkovém pořadí je devatenáctý. To Martin Prokeš drží 73. místo: „Startoval jsem v půlce a strašně moc se prášilo. I když jsem se snažil někoho předjíždět, tak jsem nechtěl z toho vystoupit kvůli kamení. Navíc jsem tam měl navigační problémy a ztratil jsem dvacet minut. Jsem ale v cíli, a to je hlavní,“ uvedl Prokeš.
V neděli je na programu náročná maratonská etapa, soutěžní jezdci přespí mimo své týmy pouze ve stanech. Loňská novinka Chrono48 má letos celkově kolem 1000 kilometrů, které musí závodníci překonat během dvou dnů. Budou přespávat v bivaku podle toho, kam se dostanou. „Strategie je jasná – dostat se v dobrém stavu do bivaku. Budou mít s sebou součástky, se kterými provedou základní opravu v případě potřeby. Uvidíme se s nimi pak v pondělí v Biše,“ dodal Ervín Krajčovič, šéf týmu ORION – Moto Racing Group.