Česká Tourist Trophy 2013
Text: Veronika Hankocyová | Foto: Milan Zajíc | Zveřejněno: 17.6.2013 | Zobrazeno: 11 349x
Česká Tourist Trophy, která se uskutečnila tři týdny po 300 Zatáčkách Gustava Havla, byla tak trochu v jiném kabátě. Dvaadvacátý ročník ČTT v Hořicích totiž nebyl tentokrát vyhlášen jako JPHZM, tedy jízda pravidelnosti jako v minulých letech.
Kapitoly článku
Do závodu na „pravidelnost“ byla zařazena pouze třída Sidecar, kde jsou v našich končinách vcelku velké věkové a výkonové rozdíly mezi jednotlivými stroji. Na kráse to ale této třídě rozhodně neubírá, protože se těší velké divácké oblibě.
Historické motocykly ale na ČTT rozhodně nesměly chybět. Vypsány byly třídy Klasik 175,250,350,500 a 750 jako rychlostní závody. K nim se jako třešnička na dortu premiérově zařadily ještě moderní třídy SP125, spojený závod Supermono a Supertwin, a druhý spojený závod Open 600 a Open 1000.
Hořičtí pořadatelé měli tentorkát velké štěstí, protože se jim podařilo objednat krásné počasí jak na 300 ZGH, tak i po deštivých týdnech na ČTT.
Třída SP 125 opět nezklamala svojí obsazeností, protože do první kvalifikace zasáhlo celkem čtyřicet jezdců, což znamenalo, že ne všichni se budou moci do závodu kvůli propustnosti trati dostat. Mezi „dakšnaři“ bylo ale znát, že jeden z nich chybí a už navždy chybět bude. Martin Turna alias Mates #9 bohužel svůj největší závod v životě prohrál, ale parta „dvoutaktářů“ a nejen ti na něj nikdy nezapomenou. První trénink byl jasně v rukou Radka Lamicha s časem 2:40,9. Zkušený Miroslav Sedlo měl o necelé tři sekundy více, a třetí příčku držel Petr Kolář se ztrátou téměř čtyři vteřiny na nejrychlejšího. Ve druhém měřeném tréninku si Radek svůj čas nevylepšil, ale i tak mu pořád patřila první příčta na startovním roštu. Petr Kolář naopak zrychlil, a podařilo se mu tak překonat čas Míry Sedla, který se na startovní rošt postavil do první řady jako třetí. Na startu je pak doplnil v předních pozicích ještě Michal Savinkov.
Třída Klasik 350 byla s téměř třicítkou jezdců také slibně obsazená. Vítězslav Hatan s přehledem vyhrál první trénink s časem 2:45,2 a zůstal polemanem i přes to, že v druhém tréninku nefiguroval. Kyjovský Lukáš Bělič si pak s konečnou ztrátou dva a půl vteřiny po druhém tréninku, ve kterém se ovšem zlepšil, dojel pro druhou pozici na startovním roštu. První lajnu pak obsadil ještě Jiří Švihnos a švýcarský vicemistr světa GP 50ccm Rolf Blatter.
Ve spojeném tréninku třídy Klasik 500 a 750 se naopak Rolf Blatter radoval z prvního místa a to jak ve své třídě do 500ccm, tak i celkově s časem 2:49,9. Petr Kunz na své Hondě CB 750 byl na startovním roštu jako druhý, přičemž byl ve vedení třídy Klasik 750. Startovní rošt pak v první řadě doplnil ještě Johann Fuerboeck a Jiří Lefan, oba se „sedmpade“. Sedmé místo na startovním roštu, ale druhé ve třídě Klasik do 500, obsadil Eberhard Laible, a třetí „pětistovkař“ byl Paul De Donker.
Další trénink byl opět spojený, protože na trať najely motocykly Supermono a Supertwin. Bohužel chyběl Johannes Kehrer, který by určitě obsadil jednu z prvních pozic. První trénink byl zastaven kvůli oleji na dráze, na kterém boužel upadl Jiří Lefan, a tak musel být trénink restartován. Celkově nejrychlejší byl po první i druhé kvalifikaci Michal Indi Dokoupil s časem 2:32,7, který se jen tři dny před ČTT vrátil z „opravdové“ TT na ostrově Man. Druhý nejlepší čas po první jízdě měl zkušený Karel Kalina na Supermonu a třetí příčku držel překvapivě Marek Němeček na svém Supertwinu. Do druhé kvalifikace už samozřejmě více promluvil i tradiční „monař“ Libor Kamenický, kterému se v tréninku podařilo zavěsit za Michala Dokoupila a zajet druhý nejlepší čas 2:35,1. Karel Kalina zůstal jen v těsném závěsu na třetím místě a startovní rošt pak měl v první řadě ještě výborně jedoucího Marka Němečka na Supertwinu.
Třída Klasik 250 byla také téměř plně obsazená a svým časem 2:49,9 se po druhém tréninku vyšvihl na první pozici Marek Koudelka. Druhý Petr Krsek přeskočil původně vedoucího Lukáše Korotvičku a čtvrtý Jiří Švihnos jen těsně vytlačil z první řady Milana Banga.
Spojením tříd šestek a litrů si museli někteří jezdci vybrat, na kterém motocyklu pojedou. Většina z nich ale mají spíše šestistovky, proto bylo v tréninku z děvětadvaceti strojů pouze osm litrových. Nebylo tak překvapením, že po prvním tréninku vedl s motocyklem Yamaha R1 Kamil Holan, který si svoji pozici ve druhém tréninku s časem 2:19,2 upevnil. V prvním tréninku mu ovšem dýchal na záda Aleš Nechvátal na litru, za kterým byl jen s velmi malým odstupem Marek Červený na šestce a s větším odstupem Miroslav Pažitný opět na litru. Po druhé kvalifikaci se ale přece jen uspořádání na startovní rošt trochu přeskládalo, a tak se na druhé místo jen velmi těsně protlačil Marek Červený před Aleše Nechvátala, a Mirka Pažitného překonal také na litru jedoucí Leoš Hlaváček. Druhou nejlepší šestkou byl na startovním roštu na sedmé pozici Petr Bičiště a třetí Petr Homola na pozici osmé. Ve startovní listině zapsaný Michal Dokoupil do šestek nakonec nenastoupil, protože po TT Isle Of Man nebyla jeho R6 ve správné kondici.
Sobotní tréninky zakončily Sidecary, které jsou opravdu zajímavou podívanou i díky svým posádkám. Na startovní rošt se díky svým časům postavili do první lajny Achim Kindermann/Stephan Kokkot a Klaus De Monte/Michael Woerner, do druhé pak Charly Suter/Rene Linder a Jiří Huml/Tomáš Huml.
Moderní třídy měli možnost ještě najezdit pár kol v ranních warm upech a po slavnostním zahájení byl na řadě první závod třídy Klasik 175 na šest kol. Ten byl pro mnoho jezdců smolný, protože polovina z nich cíl vůbec neviděla. Antonín Plevák tak nakonec zaslouženě zvítězil před Milošem Thérem a Jaromírem Tázlerem.
Do dalšího závodu už se mezitím řadili jezdci třídy SportProduction 125. Na startovním roštu bylo místo polemana vyhrazeno pro kytičku a startovní číslo 9 Martina Turny, jako tichá vzpomínka a uznání velmi dobrého závodníka i člověka. V samotném závodu s přehledem vyhrál Miroslav Sedlo před Petrem Kolářem. Na třetí místo se probojoval Marek Zima jen těsně před Michalem Savinkovem.
Ve třídě Klasik 350 se oproti tréninku v pořadí nic nezměnilo, a s velkým náskokem vyhrál Víťa Hatan před Lukášem Běličem a Jiřím Švihnosem.
Sajdy tentokrát přenechaly finále šestkám a litrům, a proto se zařadily hned po třídě Klasik 250. Na pravidelnost si nejlépe vedla nizozemská posádka Hendrik Jonker s Clarou Spoorenberg. Na bedně je pak doplnily posádky z Německa, stříbrní Achim Kindermann a Stephan Kokkot, a bronzoví Klaus De Monte a Michael Woerner. Kdo zná jízdu pravidelnosti, ví, že jezdci stejně na pravidelnost nejezdí, a snaží se být první v cíli. Nejrychlejší posádkou a první v cíli byli Jirka Virág a Martin Vajdl. Druzí Achim Kindermann a Stephan Kokkot, třetí pak Charly Suter a Rene Linder.
Třídu Klasik 500 vyhrál belgický závodník Paul De Donker na Hondě před Radkem Josefíkem a Vladimírem Svobodou. Velkou smůlu měl Rolf Blatter, kterému přímo na poleposition zhasl motocykl a odmítl nastartovat. Musel se tak uklidit do boxové uličky a závod odstartoval bez něj. Určitou naději mu dala červená vlajka, když byl závod zastaven. Bohužel ani do restartu závodu se nepodařilo jeho motocyklu mechanikům domluvit.
Petr Kunz ve třídě Klasik 750 svoje prvenství z tréninků ve vítězství neproměnil, když jej v závodě překonal František Loučka na svém Triumphu a Albert Manz na Nortonu. I tak se spolu s nimi mohl radovat na stupních vítězů ze třetího místa.
Hned od startu závodu tříd Supertwin a Supermono diktoval tempo Michal Dokoupil, který měl na svojí Kawasaki ER6 už ve druhém kole náskok osmi vteřin na Libora Kamenického. Bohužel původě jasný vítěz závodu musel ve třetím kole odstoupit pro závadu na elektrice, a tak se ve třídě Supertwin po velkém souboji z prvního místa radoval slovenský David Hanzalík, který překonal druhého Marka Němečka a třetí místo obsadil německý Niklas Pfeiffer. Ve třídě Supermono zvítězil Libor Kamenický, stříbro patřilo Karlu Kalinovi a pro bronz si s odstupem dojel Vítězslav Hatan.
Třída Klasik 250 byla v režii Marka Koudelky, který také s půlminutovým náskokem vyhrál. Smůlu měl Lukáš Korotvička, který závod nedokončil. Na bednu tak vedle Marka vystoupal Milan Bango a Jiří Švihnos.
Vrcholem víkendu měl být spojený závod šestistovek a litrů. Někteří jezdci, a to nejen z té pomyslné špičky road racingu, kterou vídáme při „Zatáčkách“, chyběli úplně, takže do popředí i na bednu se měly možnost dostat „nové tváře“, i když o první místo byly karty v podstatě rozdané. Závod byl ovšem hned dvakrát poznamenán červenou vlajkou a restartem. První vlajku zapříčinil pád Míry Pažitného, takže na restart se postavilo už pouze sedm litrových strojů. Druhou vlajku pak způsobil střet Zděnka Sedláka se Zdeňkem Sedláčkem. Závod byl tak nakonec zkrácen na pouhých pět kol. Ve třídě Open 1000 si první pozici udržel Kamil Holan před druhým Alešem Nechvátalem. Bronz pak těsně uhájil Leoš Hlaváček. Ve třídě Open 600 se oproti tréninku také první pozice nezměnila, a první místo patřilo Markovi Červenému. Petr Bičiště sice neuhájil svoje druhé místo z kvalifikace před Petrem Homolou, ale na bedně přece jen zůstal.
Až na poslední závod se víkend obešel bez časových skluzů. O komentář se skvěle postaral Karel Březina a Joska Kubíček stejně jako při 300 Zatáčkách Gustava Havla. Traťoví komisaři s organizátory se snažili odvést tu nejlepší práci, tak snad příští rok zase na viděnou v hojnějším počtu!
Historické motocykly ale na ČTT rozhodně nesměly chybět. Vypsány byly třídy Klasik 175,250,350,500 a 750 jako rychlostní závody. K nim se jako třešnička na dortu premiérově zařadily ještě moderní třídy SP125, spojený závod Supermono a Supertwin, a druhý spojený závod Open 600 a Open 1000.
Hořičtí pořadatelé měli tentorkát velké štěstí, protože se jim podařilo objednat krásné počasí jak na 300 ZGH, tak i po deštivých týdnech na ČTT.
SOBOTNÍ TRÉNINKY
Už v pátek večer bylo depo opět plně obsazené, i když poklidnější atmosféra oproti „Zatáčkám“ byla samozřejmě znát. V sobotu ráno pak v depu zaznělo první volání jezdců do měřeného tréninku třídy Klasik 175. Do kvalifikace nastoupilo patnáct jezdců, z nichž nejlépe se vedlo Antonínu Plevákovi s časem 3:07,2. S odstupem tří vteřin se pak umístil Miloš Thér, který byl jen o setinu sekundy lepší než třetí Jiří Obtulowicz. V odpoledním tréninku se pořadí již nezměnilo a Antonín Plevák si upevnil své místo vylepšeným časem 3:06,0. Do první řady nedělního závodu se pak na čtvrtém místě kvalifikoval Karel Kalina.Třída SP 125 opět nezklamala svojí obsazeností, protože do první kvalifikace zasáhlo celkem čtyřicet jezdců, což znamenalo, že ne všichni se budou moci do závodu kvůli propustnosti trati dostat. Mezi „dakšnaři“ bylo ale znát, že jeden z nich chybí a už navždy chybět bude. Martin Turna alias Mates #9 bohužel svůj největší závod v životě prohrál, ale parta „dvoutaktářů“ a nejen ti na něj nikdy nezapomenou. První trénink byl jasně v rukou Radka Lamicha s časem 2:40,9. Zkušený Miroslav Sedlo měl o necelé tři sekundy více, a třetí příčku držel Petr Kolář se ztrátou téměř čtyři vteřiny na nejrychlejšího. Ve druhém měřeném tréninku si Radek svůj čas nevylepšil, ale i tak mu pořád patřila první příčta na startovním roštu. Petr Kolář naopak zrychlil, a podařilo se mu tak překonat čas Míry Sedla, který se na startovní rošt postavil do první řady jako třetí. Na startu je pak doplnil v předních pozicích ještě Michal Savinkov.
Třída Klasik 350 byla s téměř třicítkou jezdců také slibně obsazená. Vítězslav Hatan s přehledem vyhrál první trénink s časem 2:45,2 a zůstal polemanem i přes to, že v druhém tréninku nefiguroval. Kyjovský Lukáš Bělič si pak s konečnou ztrátou dva a půl vteřiny po druhém tréninku, ve kterém se ovšem zlepšil, dojel pro druhou pozici na startovním roštu. První lajnu pak obsadil ještě Jiří Švihnos a švýcarský vicemistr světa GP 50ccm Rolf Blatter.
Ve spojeném tréninku třídy Klasik 500 a 750 se naopak Rolf Blatter radoval z prvního místa a to jak ve své třídě do 500ccm, tak i celkově s časem 2:49,9. Petr Kunz na své Hondě CB 750 byl na startovním roštu jako druhý, přičemž byl ve vedení třídy Klasik 750. Startovní rošt pak v první řadě doplnil ještě Johann Fuerboeck a Jiří Lefan, oba se „sedmpade“. Sedmé místo na startovním roštu, ale druhé ve třídě Klasik do 500, obsadil Eberhard Laible, a třetí „pětistovkař“ byl Paul De Donker.
Další trénink byl opět spojený, protože na trať najely motocykly Supermono a Supertwin. Bohužel chyběl Johannes Kehrer, který by určitě obsadil jednu z prvních pozic. První trénink byl zastaven kvůli oleji na dráze, na kterém boužel upadl Jiří Lefan, a tak musel být trénink restartován. Celkově nejrychlejší byl po první i druhé kvalifikaci Michal Indi Dokoupil s časem 2:32,7, který se jen tři dny před ČTT vrátil z „opravdové“ TT na ostrově Man. Druhý nejlepší čas po první jízdě měl zkušený Karel Kalina na Supermonu a třetí příčku držel překvapivě Marek Němeček na svém Supertwinu. Do druhé kvalifikace už samozřejmě více promluvil i tradiční „monař“ Libor Kamenický, kterému se v tréninku podařilo zavěsit za Michala Dokoupila a zajet druhý nejlepší čas 2:35,1. Karel Kalina zůstal jen v těsném závěsu na třetím místě a startovní rošt pak měl v první řadě ještě výborně jedoucího Marka Němečka na Supertwinu.
Třída Klasik 250 byla také téměř plně obsazená a svým časem 2:49,9 se po druhém tréninku vyšvihl na první pozici Marek Koudelka. Druhý Petr Krsek přeskočil původně vedoucího Lukáše Korotvičku a čtvrtý Jiří Švihnos jen těsně vytlačil z první řady Milana Banga.
Spojením tříd šestek a litrů si museli někteří jezdci vybrat, na kterém motocyklu pojedou. Většina z nich ale mají spíše šestistovky, proto bylo v tréninku z děvětadvaceti strojů pouze osm litrových. Nebylo tak překvapením, že po prvním tréninku vedl s motocyklem Yamaha R1 Kamil Holan, který si svoji pozici ve druhém tréninku s časem 2:19,2 upevnil. V prvním tréninku mu ovšem dýchal na záda Aleš Nechvátal na litru, za kterým byl jen s velmi malým odstupem Marek Červený na šestce a s větším odstupem Miroslav Pažitný opět na litru. Po druhé kvalifikaci se ale přece jen uspořádání na startovní rošt trochu přeskládalo, a tak se na druhé místo jen velmi těsně protlačil Marek Červený před Aleše Nechvátala, a Mirka Pažitného překonal také na litru jedoucí Leoš Hlaváček. Druhou nejlepší šestkou byl na startovním roštu na sedmé pozici Petr Bičiště a třetí Petr Homola na pozici osmé. Ve startovní listině zapsaný Michal Dokoupil do šestek nakonec nenastoupil, protože po TT Isle Of Man nebyla jeho R6 ve správné kondici.
Sobotní tréninky zakončily Sidecary, které jsou opravdu zajímavou podívanou i díky svým posádkám. Na startovní rošt se díky svým časům postavili do první lajny Achim Kindermann/Stephan Kokkot a Klaus De Monte/Michael Woerner, do druhé pak Charly Suter/Rene Linder a Jiří Huml/Tomáš Huml.
NEDĚLNÍ ČESKÁ TOURIST TROPHY
V neděli bylo okolo trati přece jen více diváků než v sobotu, ale pořád velmi málo oproti 300ZGH, což je velká škoda. Věřím, že pokud tento formát ČTT přetrvá, budou si na to lidé postupně zvykat a v příštích letech bude divácká kulisa početnější.Moderní třídy měli možnost ještě najezdit pár kol v ranních warm upech a po slavnostním zahájení byl na řadě první závod třídy Klasik 175 na šest kol. Ten byl pro mnoho jezdců smolný, protože polovina z nich cíl vůbec neviděla. Antonín Plevák tak nakonec zaslouženě zvítězil před Milošem Thérem a Jaromírem Tázlerem.
Do dalšího závodu už se mezitím řadili jezdci třídy SportProduction 125. Na startovním roštu bylo místo polemana vyhrazeno pro kytičku a startovní číslo 9 Martina Turny, jako tichá vzpomínka a uznání velmi dobrého závodníka i člověka. V samotném závodu s přehledem vyhrál Miroslav Sedlo před Petrem Kolářem. Na třetí místo se probojoval Marek Zima jen těsně před Michalem Savinkovem.
Ve třídě Klasik 350 se oproti tréninku v pořadí nic nezměnilo, a s velkým náskokem vyhrál Víťa Hatan před Lukášem Běličem a Jiřím Švihnosem.
Sajdy tentokrát přenechaly finále šestkám a litrům, a proto se zařadily hned po třídě Klasik 250. Na pravidelnost si nejlépe vedla nizozemská posádka Hendrik Jonker s Clarou Spoorenberg. Na bedně je pak doplnily posádky z Německa, stříbrní Achim Kindermann a Stephan Kokkot, a bronzoví Klaus De Monte a Michael Woerner. Kdo zná jízdu pravidelnosti, ví, že jezdci stejně na pravidelnost nejezdí, a snaží se být první v cíli. Nejrychlejší posádkou a první v cíli byli Jirka Virág a Martin Vajdl. Druzí Achim Kindermann a Stephan Kokkot, třetí pak Charly Suter a Rene Linder.
Třídu Klasik 500 vyhrál belgický závodník Paul De Donker na Hondě před Radkem Josefíkem a Vladimírem Svobodou. Velkou smůlu měl Rolf Blatter, kterému přímo na poleposition zhasl motocykl a odmítl nastartovat. Musel se tak uklidit do boxové uličky a závod odstartoval bez něj. Určitou naději mu dala červená vlajka, když byl závod zastaven. Bohužel ani do restartu závodu se nepodařilo jeho motocyklu mechanikům domluvit.
Petr Kunz ve třídě Klasik 750 svoje prvenství z tréninků ve vítězství neproměnil, když jej v závodě překonal František Loučka na svém Triumphu a Albert Manz na Nortonu. I tak se spolu s nimi mohl radovat na stupních vítězů ze třetího místa.
Hned od startu závodu tříd Supertwin a Supermono diktoval tempo Michal Dokoupil, který měl na svojí Kawasaki ER6 už ve druhém kole náskok osmi vteřin na Libora Kamenického. Bohužel původě jasný vítěz závodu musel ve třetím kole odstoupit pro závadu na elektrice, a tak se ve třídě Supertwin po velkém souboji z prvního místa radoval slovenský David Hanzalík, který překonal druhého Marka Němečka a třetí místo obsadil německý Niklas Pfeiffer. Ve třídě Supermono zvítězil Libor Kamenický, stříbro patřilo Karlu Kalinovi a pro bronz si s odstupem dojel Vítězslav Hatan.
Třída Klasik 250 byla v režii Marka Koudelky, který také s půlminutovým náskokem vyhrál. Smůlu měl Lukáš Korotvička, který závod nedokončil. Na bednu tak vedle Marka vystoupal Milan Bango a Jiří Švihnos.
Vrcholem víkendu měl být spojený závod šestistovek a litrů. Někteří jezdci, a to nejen z té pomyslné špičky road racingu, kterou vídáme při „Zatáčkách“, chyběli úplně, takže do popředí i na bednu se měly možnost dostat „nové tváře“, i když o první místo byly karty v podstatě rozdané. Závod byl ovšem hned dvakrát poznamenán červenou vlajkou a restartem. První vlajku zapříčinil pád Míry Pažitného, takže na restart se postavilo už pouze sedm litrových strojů. Druhou vlajku pak způsobil střet Zděnka Sedláka se Zdeňkem Sedláčkem. Závod byl tak nakonec zkrácen na pouhých pět kol. Ve třídě Open 1000 si první pozici udržel Kamil Holan před druhým Alešem Nechvátalem. Bronz pak těsně uhájil Leoš Hlaváček. Ve třídě Open 600 se oproti tréninku také první pozice nezměnila, a první místo patřilo Markovi Červenému. Petr Bičiště sice neuhájil svoje druhé místo z kvalifikace před Petrem Homolou, ale na bedně přece jen zůstal.
Až na poslední závod se víkend obešel bez časových skluzů. O komentář se skvěle postaral Karel Březina a Joska Kubíček stejně jako při 300 Zatáčkách Gustava Havla. Traťoví komisaři s organizátory se snažili odvést tu nejlepší práci, tak snad příští rok zase na viděnou v hojnějším počtu!
Informace o redaktorovi
Veronika Hankocyová - (Odebírat články autora)
Milan Zajíc - (Odebírat články autora)
Kapitoly článku
Jak se Vám líbil tento článek?