„Nepřemýšlím o tom, že bych ukončil kariéru,“ říká Cal Crutchlow

Bude tomu deset let, co si Cal Crutchlow poprvé vyzkoušel, jaké je to řídit motocykl třídy MotoGP. Během svého působení v královské kubatuře jezdil na Yamaze, Ducati i Hondě, v jejímž týmu LCR je od roku 2015. O svém působení v šampionátu si britský závodník popovídal s redaktorem Fabio Fialhem. Prozradil například, jak to vypadá s jeho kariérou, či kteří jezdci mohou dle jeho názoru v případě rozjetí sezóny skončit na pódiu.

Nejprve bych se rád zeptal. Jak celá ta situace okolo koronaviru ovlivnila tvou přípravu na sezónu 2020?

„S nějakými změnami se teď musel vypořádat celý svět, a samozřejmě i my jezdci. Určitě se teď musíme všichni nejvíce soustředit na to, jak zastavit virus. A doufejme, že se brzy budeme moci vrátit do práce. Jsme teď samozřejmě zklamaní, že musíme být doma a nemůžeme závodit, ale teď jsou důležitější životy našich kamarádů, rodiny, našich milovaných. Takže ano, hodně se toho změnilo.“

Byl bys raději, kdyby se sezóna zkrátila na minimální počet závodů, což je třináct, nebo bys spíše celou sezónu zrušil?

„Všichni se chceme brzy vrátit do sedel svých motocyklů. Ať už to bude na 10, 15 nebo 20 závodů. Čím více závodů bude, tím lépe. Chceme odjet dobrou sezónu, teď je ale vše v rukou Dorny a FIM, kteří musí rozhodnout, co bude. Jsou teď v kontaktu s vládami z celého světa. Jejich prioritou je zdraví nás všech, neřeší teď, kolik závodů skutečně odjedeme.“

Prezident FIM, Jorge Viegas, řekl, že by se letos mohlo závodit za zavřenými dveřmi. Co si o tom myslíš?

„Myslím, že všichni bychom raději závodili před fanoušky. V této chvíli o variantě bez fanoušků ani nechci přemýšlet. Jsme rádi, když jsou na okruhu, tvoří podstatnou část závodění, a to atmosféru.“

Během testů ve Valencii a v Sepangu jsi byl nejrychlejším jezdcem Hondy. Jak bys ohodnotil novou motorku v porovnání s tou loňskou?

„Myslím si, že je letošní motorka silnější. Když jsem ve Valencii vystřídal motorku z roku 2019 za tu pro rok 2020, cítil jsem se na ní jinak. Našel jsem na ní nějaká pozitiva, určitě více, než když jsme testovali v Malajsii a v Kataru, nebo dokonce v Jerezu, kde to bylo odlišné. Během zimy HRC hodně pracovala na zlepšení motocyklu. V Sepangu jsme pak měli poprvé možnost oba typy motorek porovnat. Sepang je ale specifický okruh s úzkými zatáčkami a až v Kataru jsme zjistili, že motorka nepracuje, jak má. Při vjezdech do zatáček jsme měli problémy, stroj moc dobře nezatáčel. Během posledního dne testu v Kataru jsme ale na letošní motorce udělali pár změn a myslím, že jsme v závodu v Kataru určitě mohli být konkurenceschopní. Mrzí nás, že nemůžeme závodit a zjistit, jestli se nám podařilo pohnout tím správným směrem, ale celkově si myslím, že je letošní motorka o něco lepší než loňská.“

Kdo si myslíš, že by letos mohl bojovat o vítězství a v čem se v porovnání s minulým rokem jednotlivé tovární týmy zlepšily?

„Myslím, že hodně jezdců, třeba Márquez, Quartararo, Viňales, Dovizioso, Petrucci, Miller, Rossi, já… Je jich opravdu dost, kdo jsou konkurenceschopní. Alex Rins měl dobré testy, Morbidelli taky. Myslím, že to bude sezóna, ve které dost možná uvidíte patnáct různých jezdců na pódiu. Pro jezdce samotné je to jako noční můra, protože byste pokaždé chtěli stát na pódiu, ale když to vezmu z pohledu fanouška a celého šampionátu, tak je to fantastické. Všichni se těšíme na souboje, klíčovou roli určitě budou hrát nové pneumatiky od Michelinu. Některým týmům budou sedět více, jiným méně. HRC tvrdě maká na tom, abych s nimi naše motorka fungovala, jak má.“

Jak bys zlepšil RC213V, aby lépe seděla tvému jízdnímu stylu a byl jsi na ní konkurenceschopnější?

„Pokud se na to podíváme zpětně, myslím, že od roku 2015 se mi na ní celkem daří. Jak všichni víme, nikdo na té motorce nedokáže jet tak dobře jako Marc, ale když se podíváte na statistiky, každým rokem stojím na pódiu. To dokazuje, že dokážu být konkurenceschopným každý rok. Myslím, že když chcete jezdit na Hondě, musíte svůj jízdní styl docela dost změnit, více spoléhat na své manuální schopnosti. Neustále se snažím svůj jízdní styl zlepšovat a přiblížit se tomu Marcovu. Je to jediný člověk, který s tou motorkou dokáže každý týden dojíždět na pódiu. Neustále pracujeme na tom, abych se na stroji cítil pohodlněji a doufejme, že i tento rok se posuneme dopředu.“

Kdybys mohl zvolit nového Cala Crutchlowa, kdo by to byl a proč?

„Je to těžká otázka, protože o sobě nerad mluvím ve třetí osobě, ale asi ani nikoho takového nemám. Chtěl bych, aby šlo o britského talentovaného závodníka. Myslím, že v British Talent Cupu a v britských šampionátech je spousta lidí, kteří by se v MotoGP mohli prosadit a těším se, až někomu takovému budu moci pomoci.“

V MotoGP jsi vyzkoušel tři různé motorky a v této třídě patříš mezi nejlepší jezdce. Přemýšlel jsi už o tom, jestli bys po ukončení kariéry vzal roli testovacího jezdce?

„Na to teď nemyslím, nepřemýšlím ani o tom, že bych skončil. Až začne sezóna 2020, uvidím podle situace, jestli ještě budu mít touhu závodit v roce 2021. Právě teď jsem odhodlaný, hladový a natěšený na novou sezónu a nevidím důvod, proč bych měl skončit nebo vzít roli testovacího jezdce. Těším se jen, až budu moci opět závodit.“

Během tvých prvních dvou let v MotoGP se ti dařilo v Estorilu, kde jsi skončil osmý a pátý. Jakou nejlepší vzpomínku jsi si z Portugalska odvezl?

„Mám ji z roku 2009 z Portimãa. Zvedl jsem tam tehdy nad hlavu trofej pro světového šampiona. A celkově na Portimão rád vzpomínám, v roce 2008 jsem tam jel na divokou kartu, v roce 2009 v supersportech, 2010 v superbicích. Je to skvělá trať, na kterou mám krásné vzpomínky, závodění jsem si tam užíval. Bez pochyb mám rád také okruh v Estorilu, je to rychlá trať se spoustou zatáček. Znovu bych si tam rád za závodil, stejně tak i v Portimãu.“

Portimão, stejně tak i Estoril, jsou náhradními tratěmi v kalendáři MotoGP. Ve WSBK jsi tam dvakrát skončil čtvrtý. Chtěl bys, aby tyto tratě patřily do šampionátu MotoGP?

„Jak už jsem řekl, závodění v Portimãu a v Estorilu miluji. Na okruh chodí hodně fanoušků, které motocyklové závody baví, vždycky nás dost podporovali. Pokud bychom mohli závodit v Portugalsku, bylo by to skvělé a doufám, že se to dříve nebo později i stane. A jestli bych měl volit mezi Portimãem a Estorilem, tak nevím. Asi bych vybral Portimão, protože je to zábavná trať, obtížná pro MotoGP. Doufám, že se toho brzy dočkáme.“

Informace o redaktorovi

Andrea Štipčáková - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist