Devátá GP sezony – Velká cena Německa

Víkendový podnik Grand Prix v Německu definitivně uzavře první polovinu letošní sezony mistrovství světa silničních motocyklů. Ve hře je hodně, ale stále není pro niko nic ztraceno, protože do konce letošního ročníku ještě zbývá odjet deset závodů. Dráha Sachsenringu je pro řadu závodníků oblíbená, nicméně za jistých podmínek může být i zrádná. Důležité je rychle najít správné nastavení, aby mohli jezdci s plným nasazením vyrazí do závodů - GoPro Motorrad Grand Prix Deutschland.

Kapitoly článku

Sachsenring (GER)

V okolí města Chemnitz pořádali závody už od roku 1920. V devadesátých letech s ohledem na vyšší bezpečnost a nároky FIM a FIA padlo rozhodnutí vybudovat závodní areál Sachsenring, kde přivítali první světový podnik silničních motocyklů v roce 1998. Okruh od té doby prošel několika změnami, které měly vždy znamenat posun směrem k vyšší bezpečnosti soutěžících.

Dráha okruhu Sachsenring patří mezi ty nejpomalejší v celém seriálu. Okruh má délku 3671 metrů, šířka dráhy je 12 metrů a nejdelší rovinka má 700 metrů. Jezdci v jednom kole projedou třinácti zatáčkami - 10 levých a 3 pravé.

Velice technická dráha německého okruhu má svá specifika, jako například zatáčku číslo jedenáct, kterou známe pod názvem “Vodopád“. Je to zatáčka na pravou ruku přes horizont a jezdci do ni najíždějí ve vysoké rychlosti po sérii levých zatáček. Přitom dochází k prudkému ochlazení pravé strany pneumatik, která musí okamžitě nabídnou vysokou úroveň přilnavosti, což byl někdy problém a důvod častých pádů. Michelin teď bude čelit Sachsenringu poprvé od svého návratu do MotoGP, tak uvidíme jak v tomto směru budou úspěšní, protože to pro pneumatiky není vůbec snadná trať. Pro samotné jezdce je Vodopád místem, kde si musí dávat velký pozor.

Michelin připravil pro Sachsenring zcela nové směsi, která mají náročným požadavkům vyhovět. U zadní pneumatiky se bude jednat o asymetrickou konstrukci s tvrdou směsí na levé straně a měkčí na straně pravé (středni/tvrdá směs). Poprvé bude rovněž nasazena asymetrická přední pneumatika (měkká/střední/tvrdá směs).

Rekordy a informace MotoGP – Sachsenring (GER)

Nejrychlejší kolo – Marc Márquez - Honda (2015) – 1'20,336
Rekord okruhu – Marc Márquez - Honda (2015) – 1'21,530
Kvalifikační rekord – Marc Márquez - Honda (2015) – 1'20,336
Maximální rychlost – Andrea Dovizioso (2015) – 298,2 Km/h

Délka závodu MotoGP - 30 kol (110,1 km)
GP Německa – MotoGP 2015:
Stupně vítězů - 1.Márquez (Honda), 2.Pedrosa (Honda), 3.Rossi (Yamaha)
Pole position – Marc Márquez (Honda) – 1'20,336 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu - Marc Márquez- (Honda) – 1'21,530 sekundy

!!! Nezapomeňte, je tu tipovací soutěž o pohár pro nejlepšího Tipaře roku 2016 !!! - ZDE

MotoGP – Preview

Závod v Německu ukončí první polovinu sezony a je otázkou, jak velký náskok bude mít ve vedení šampionátu Marc Márquez (Repsol Honda Team). Bilance španělského závodníka je s šesti vítězstvími na Sachsenringu skutečně obdivuhodná. V posledních třech letech tam vyhrál závod MotoGP do něhož startoval z pole position a pokaždé zajel rekord okruhu. Pokud bychom šli ještě dál do minulosti, Márquezova bilance by byla o to silnější. Těžko říct, zda bude Márqueze možné porazit právě na tomto okruhu, ale on si to rozhodně nemyslí. K letošní sezoně přistupuje určitě jinak, víc metodicky a pokud není schopen závod vyhrát nepouští se do rizika a spokojí se s tím co má. Většinou to tak je, někdo na to místy zapomene, ale výsledkem je vedoucí pozice v průběžném hodnocení MotoGP s náskokem 24 bodů. Stále není nic rozhodnuto. Třeba loni měl Valentino Rossi náskok deseti bodů na druhého Jorge Lorenza, který pak v Německu navýšil o další tři body.

Na druhé pozici je po osmi závodech sezony Jorge Lorenzo (Movistar Yamaha MotoGP). Jezdec tovární Yamahy jede u tří ladiček posledním rokem a u svého budoucího zaměstnavatele Ducati má velkou podporu už nyní v testovacím jezdce Casey Stonerovi, který se už chystá Lorenzovi připravit pokud možná vítěznou motorku. Zatím je ale rodák z Mallorky stále ve službách Movistar Yamaha MotoGP Team a snaží se rozloučit s týmem tím nejlepším možným výsledkem, což je zisk titulu. Na kontě má dvě nuly z Argentiny a Katalánska, ale před sebou ještě půl sezony plus jeden závod k tomu. Nadcházející víkend patří německému Sachsenringu, okruhu, který ovládá Honda už posledních šest let a Lorenzo nutně potřebuje porazit Márqueze na trati, kde ještě zatím ani jednou nevyhrál. Nebude to snadný víkend.

V Assenu to pro Valentina Rossiho (Movistar Yamaha MotoGP) nebylo zrovna šťastné. Možná hned v úvodu ano, ale pak kvůli spoustě vody na dráze závod přerušili a v tom restartovaném skončil krátce po startu na zemi, což byla jeho třetí nula sezony. Nevyužil tak Lorenzovy DNF z Barcelony a naopak se jen prohloubila jeho ztráta na vedení v soutěži, kde mu nyní schází 42 bodů. Závod na Sachsenringu naposledy vyhrál v roce 2009, což je také poslední vítězství pro Yamahu, protože od roku 2010 už německou Grand Prix ovládli jezdci Hondy Dani Pedrosa a Marc Márquez. Ital Rossi je v situaci, kdy nemůže hrát na jistotu. Potřebuje výborný start do víkendu, najít nastavení pro jedno kvalifikační kolo, ale už mít zároveň nastavení pro závod. Jedním slovem, Valentino Rossi teď musí riskovat a snažit se Márqueze s Lorenzem porazit, a to samozřejmě ne jednou. Příležitostí má k tomu dost, záleží jen jak bude ve svém počínání úspěšný. Prostor pro další chybu je nyní minimální.

Čtvrtým jezdcem v pořadí průběžného hodnocení je Dani Pedrosa (Repsol Honda Team), jemuž sezona možná nevychází jak by potřeboval, ale určitě není mimo hru pokud jde o finální Top3. Na třetí pozici ztrácí 17 bodů a to zase není těsně před polovinou sezony tak moc. Navíc jezdec Repsol Hondy je na Sachsenringu velmi dobrý, vyhrál tam tři závody MotoGP v období 2010 až 2012 a v posledních dvou letech byl druhý. Pravdou je, že se změnou výrobce pneumatik a s příchodem jednotné elektroniky nemusí být převaha Hondy až tak výrazná, což se ale nedozvíme dřív než minimálně po sobotních kvalifikacích. Dani Pedrosa určitě cítí příležitost zaútočit na třetího Rossiho a rád by letní přestávku odstartoval s pocitem, že se mu to daří. Deštivý Assen nebyl ideální ani pro Pedrosu, nicméně dovezl alespoň čtyři body. Jak to bude s počasím v Německu je s otazníkem, ale zatím to na nějaké super tropy nevypadá.

První pětici nejlepších uzavírá Maverick Viñales (Team Suzuki Ecstar). Pro Španěla velmi dobré postavení vzhledem k jeho zkušenostem v MotoGP. Jezdec Suzuki bral v Assenu sedm bodů s čímž nebyl vůbec spokojen a vzhledem k okolnostem se mu není ani co divit, protože závod klidně mohl vyhrát a získat pro japonského výrobce tolik očekávané zlato. Důležité ovšem je, že na čtvrtého Pedrosu ztrácí jen sedm bodů a to není moc. Španěl si ale musí krýt záda, protože sedm bodů za sebou má šestého Pola Espargara (Monster Yamaha Tech 3). Tomu se naopak v Assenu dařilo, třebaže byl čtvrtý a vzhledem k ambicím chtěl daleko výš. Třináct bodů mu nicméně pomohlo se přiblížit za Viňalese a s ním teď bude bojovat o Top5.

Výborně si vede Hector Barbera (Avintia Racing Team), jemuž patří osmá pozice, což je pro jezdce soukromé stáje parádní výsledek. V Assenu si dojel pro deset bodů, což mu pomohlo se posunout z osmé pozice na sedmou. Navíc je stále nejlepším jezdcem značky Ducati! Šest bodů za sebou má Andrea Iannoneho (Ducati Team), továrního jezdce italského výrobce, který rozhodně bude chtít v Německu před Španěla. Zda se mu to podaří je ovšem s otazníkem. Týmový kolega Barbery, Loris Baz (Avintia Racing), je připraven nastoupit do víkendu v Německu. Francouze krátce po startu závodu v italském Mugellu sestřelil Álvaro Bautista a pádem si zlomil si nohu, kterou mu operovali. Následkem toho jel v sedle Bazovy Desmosedici testovací jezdec Michele Pirro závody v Barceloně a Assenu.

Situace od sedmého po desáté místo je hodně vyrovnaní, protože je tam rozdíl jen deset bodů. Na deváté pozici je Aleix Espargaró (Team Suzuki Ecstar) a první desítku uzavírá Eugene Laverty (Aspar Team MotoGP), což je do jisté míry rovněž překvapení první poloviny sezony. Irský závodník dokázal doslova a do písmene vytěžit z minima maximum, bodovat v každém závodu a být ve hře o pozici v Top10. Třebaže technika není zcela Top, je tu vidět obrovský Lavertyho jezdecký talent.

Zajímavé bude v Německu sledovat Jacka Millera (Estrella Galicia 0,0 Marc VDS), který vyhrál deštivý závod v Assenu a z dvacáté pozice je rázem třináctý. Pro Austrálii první vítězství od roku 2012 a pro Millera den, na který jen tak nezapomene. Vedení Hondy si mohlo oddechnout s tím, že: „My to říkali, že ten kluk má talent“. Vítězství v závodu MotoGP teď Millerovi můžou závidět jeho starší a zkušenější rivalové, ale Australan bude muset na svůj výkon navázat tím, že bude alespoň pravidelně bodovat. Do Assenu jeho výsledky vypadají jak noty pro buben, teď aby udržel všechny v pozitivním duchu a také z tohoto okamžiku něco vytěžil, bude muset jezdit o něco lépe než tomu bylo do Assenu.

Jen jeden bod dělí od třinácté příčky Jacka Millera další dva závodníky a to Scotta Reddinga (Octo Pramac Yakhnich) a Bradley Smithe (Monster Yamaha Tech 3). Redding slavil v Assenu umístění na stupních vítězů, čímž získal pro Ducati jejich devětadevadesátý zářez na pódiu. Německo se tak může stát jejich jubilejním stým umístěním na stupních vítězů. Otázkou ale je, kdo bude tím jezdcem, který to získá. Bradley Smith nemá nejlepší sezonu a ztráta 40 bodů na týmového kolegu to jen potvrzuje. Brit v sedle M1 musí zmobilizovat síly a v Německu zajet výsledek, který ho vrátí minimálně na dvanácté místo, kde byl ještě před Assenem. Techniku na to rozhodně má.

A když už jsme u techniky tak Aprilia má v Německu nasadit nový podvozek plus motorové díly a také nějaké změny v případě elektroniky. Stefan Bradl (Aprilia Racing Team Gresini) je nyní dvanáctý v pořadí průběžného hodnocení a závod na Sachsenringu je jeho domácím podnikem, takže díky zlepšením má šanci se domácím fanouškům představit v co nejlepším světle. Rovněž je ve hře jeho angažmá pro minimálně příští rok, takže teď potřebuje dobré výsledky jako sůl. Od první desítky dělí Němce jedenáct bodů. Domácí podnik také pro Bradla znamená možnost oznámit plány pro nadcházející sezonu, kteou Němec může spjit s týmem Avintia. Uvidíme. Španěl Álvaro Bautista (Aprilia Racing Team Gresini) je šestnáctý, jeho kroky pro nadcházející sezonu mají vést k týmu Aspar, ale opravdu nevím, zda by pro Španěla nebylo lepší přestoupit do mistrovství světa superbikových motocyklů. Každopádně oba současní jezdci po skončení sezony od Aprilie odcházejí, protože je nahradí Sam Lowes a Aleix Espargaró.

V poháru konstruktérů vede Yamaha rozdílem osmnácti bodů před Hondou, nicméně v soutěži týmů došlo po Assenu ke změně, protože je první Repsol Honda, která má na Movistar Yamaha MotoGP Team náskok sedmi bodů.

MotoGP – Stav po Motul TT Assen:

1 - Marc MARQUEZ - SPA - Honda - 145 bodů
2 - Jorge LORENZO - SPA - Yamaha - 121
3 - Valentino ROSSI - ITA - Yamaha - 103
4 - Dani PEDROSA - SPA - Honda - 86
5 - Maverick VIÑALES - SPA - Suzuki - 79
6 - Pol ESPARGARO - SPA - Yamaha - 72
7 - Hector BARBERA - SPA - Ducati - 58
8 - Andrea IANNONE - ITA - Ducati - 52
9 - Aleix ESPARGARO - SPA - Suzuki - 49
10 - Eugene LAVERTY - IRL - Ducati - 48
11 - Andrea DOVIZIOSO - ITA - Ducati - 43
12 - Stefan BRADL - GER - Aprilia - 37
13 - Jack MILLER - AUS - Honda - 33
14 - Scott REDDING - GBR - Ducati - 32
15 - Bradley SMITH - GBR - Yamaha - 32
16 - Alvaro BAUTISTA - SPA - Aprilia - 29
17 - Danilo PETRUCCI - ITA - Ducati - 24
18 - Cal CRUTCHLOW - GBR - Honda - 20
19 - Michele PIRRO - ITA - Ducati - 19
20 - Tito RABAT - SPA - Honda - 18
21 - Loris BAZ - FRA - Ducati - 8
22 - Yonny HERNANDEZ - COL - Ducati - 3

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist