Dvanáctá GP sezony – Velká cena Velké Británie
Text: Petr Czyž | Zdroj: motogp.com | Foto: Repsol Media, Dynavolt Intact GP, Pons Racing, Sniper Team, Sterilgarda Max Racing, Petronas Yamaha SRT | Zveřejněno: 22.8.2019 | Zobrazeno: 12 557x
Loni bylo na Silverstonu pořádné pozdvižení, když prototypy všech tříd v neděli zůstaly stát v boxech a závody museli pořadatelé zrušit. Něco podobného by už nechtěl nikdo absolvovat znovu, takže britský okruh dostal po roce opět nový povrch. Pro všechny je to s velkým otazníkem a to nejen pro jezdce a týmy mistrovství světa silničních motocyklů, ale také pro dodavatele pneumatik Michelin a Dunlop. Počasí bývá v Británii nepředvídatelné a také o nadcházejícím víkendu může zamíchat kartami. Pro všechny tak bude důležité jet naplno od prvních tréninků, které jsou už tento pátek v rámci GoPro British Grand Prix.
Kapitoly článku
Silverstone Circuit (GBR)
Závody v Británii jsou nedílnou součástí kalendáře mistrovství světa silničních motocyklů od jeho založení v roce 1949. Nejdřív se závodilo na ostrově Man, pak kvůli bezpečnosti od roku 1977 na dráze Silverstonu. V roce 1987 se britská Grand Prix přestěhovala do Donington Parku a od roku 2010 je znovu zpátky na jihu Anglie. Silverstone leží napůl cesty mezi Oxfordem a Northamptonem. Jako většina jihoanglických okruhů, tak rovněž Silverstone leží v místě bývalého vojenského letiště odkud za druhé světové války startovaly bombardéry. Dnes patří s délkou dráhy 5900 metrů mezi nejdelší a nejrychlejší okruhy v kalendáři mistrovství světa a je domovem nejprestižnějších světových sérií na dvou i čtyřech kolech. Na dráze s šířkou sedmnácti metrů a nejdelší rovinkou dlouhou 770 metrů je celkem 18 zatáček – 8 levých a 10 pravých.
Okruh Silverstone má znovu komplet nový povrch, což si jezdci poprvé vyzkouší v pátek dopoledne. Novinka je to také pro Michelin, který má prozatím informace o asfaltu jen od společnosti, která nový povrch na Silverstonu pokládala. Nicméně podobně jak loni budou připraveny pneumatiky ze čtyř druhů směsí “MICHELIN Power Slick“. V případě předního obutí je směs měkká (asymetrická), střední (symetrická) a dva druhy tvrdé (symetrická). Zadní směsi měkká, střední a dva druhy tvrdé (vše asymetrické konstrukce). Pneumatiky do mokrých podmínek “MICHELIN Power Rain“ budou ve směsích měkká a střední jak pro přední, tak zadní pneumatiku (předek symetrický, zadek asymetrický). Tvrdší směs bude na pravé straně pneumatik v asymetrické verzi, měkčí na levé, aby dosáhla co nejrychleji pracovní teploty a dodala jezdcům potřebný cit a jistotu.
Rekordy a informace MotoGP – Silverstone Circuit (GBR)
Rekord okruhu – Marc Márquez - Honda (2017) – 2'01,560
Kvalifikační rekord – Marc Márquez - Honda (2017) – 1'59,941
Maximální rychlost – Andrea Iannone – Ducati (2015) – 332,4 Km/h
Délka závodu MotoGP – 20 kol (118,0 km)
GP Velké Británie – MotoGP 2018:
Stupně vítězů – závod byl pro nepřízeň počasí a stav dráhy zrušen
Pole position – Jorge Lorenzo (Ducati) – 2'10,155 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu –
!!! Tipovací soutěž o pohár pro nejlepšího Tipaře roku 2019 !!!
MotoGP – Preview
Do Velké Británie přijíždí v pozici lídra Marc Márquez (Repsol Honda Team), jenž má nyní na kontě 230 bodů a náskok ve výši 58 bodů. Závod v Rakousku nevyhrál, byl druhý, ale to je minimální ztráta na své největší soupeře, nebo lépe řečeno jediného soupeře, v cestě za titulem mistra světa. Cílem pro nadcházející víkend je udržet bodovou výhodu, ale jak známe španělského závodníka, ten bude chtít za každou cenu závod v Británii vyhrát. Zpátky je Španělův týmový kolega Jorge Lorenzo (Repsol Honda Team), jenž nastupuje do závodního víkendu poprvé od Assenu, kde si zlomil hrudní obratle.
Druhým jezdcem průběžného hodnocení je Andrea Dovizioso (Mission Winnow Ducati), jemuž je jasné, že ztráta 58 bodů je hodně, ale ztrácet tolik na Márqueze je více méně rozhodující už v této fázi šampionátu. Samozřejmě přispěl k tomu i ten fakt, když v Barceloně jezdce Ducati společně s Rossim a Viňalesem poslal předčasně do šaten Lorenzo, ale takové už jsou závody a ty musí Dovizioso vyhrávat jak v Rakousku, aby mohl jednou usilovat o světový titul.
Po letní přestávce se zatím moc nedařilo třetímu muži průběžného hodnocení, kterým je Danilo Petrucci (Mission Winnow Ducati). Ital získal ze závodů v České republice a Rakousku jen 15 bodů a to pro jezdce tovární Ducati rozhodně málo. Díky tomu se jedna navýšila jeho ztráta na týmového kolegu Doviziosa, jenž je nyní na 36 bodech a co je pro Petrucciho horší, jeho náskok na čtvrtého v pořadí je nyní jen 12 bodů. V Británii získal Petrucci své první stupně vítězů MotoGP v roce 2015, takže na to by teď v neděli rád navázal.
Čtvrtý Alex Rins (Team Suzuki ECSTAR) jen může litovat dvou nul z Assenu a Sachsenringu, protože jinak by to teď vypadalo úplně jinak. Pro Španěla to není o tom kdyby, ale bude muset jít tvrdě do toho, aby urval maximum možných bodů a porazil Petrucciho na něhož mu teď chybí 12 bodů. Počasí může na jihu Anglie zamíchat kartami a ten, kdo bude připraven na jeho rozmary může v neděli profitovat. Suzuki udělá co bude v jejich silách, aby to byl právě jejich jezdec. Joan Mir (Team Suzuki ECSTAR) nepojede ani v Británii, jelikož zranění plic po nehodě z testu v Brně není zcela doléčené, takže nováčka v MotoGP nahradí testovací jezdec japonského výrobce Sylvain Guintoli.
Na páté místo se po Rakousku posunul Valentino Rossi (Monster Energy Yamaha MotoGP), který má dobrý pocit z toho, jak se vyvíjí úvod druhé poloviny sezony. Jezdec tovární Yamahy stál na stupních vítězů v Argentině a Texasu, naopak v Mugellu, Barceloně a Assenu to měl s nulou. Na titul to letos rozhodně není a ambice být v Top3 by v této chvíli byly hodně odvážné. Zatím je to o souboji jezdců továrny tří ladiček, protože šestý v pořadí je Maverick Viňales (Monster Energy Yamaha MotoGP ) a oba jezdce dělí jeden jediný bod. Satelitní jezdec Yamahy Fabio Quartararo (Petronas Yamaha SRT) zajel v Rakousku na stupně vítězů a nyní ztrácí na tovární jezdec 10 bodů. Každopádně Francouz Quartararo je nejlepším nováčkem a tento status mu už se vší pravděpodobností do konce sezony nikdo vezme.
Australan Jack Miller (Pramac Racing) závod v Rakousku nedokončil, nicméně může být spokojený, jelikož prodloužil smlouvu s Ducati a v příštím roce pojede u Pramac Racingu v sedle nového prototypu Desmosedici GP20. Miller je průběžně osmý a ztrácí 6 bodů na sedmého Quartarara. První desítku uzavírají jezdce LCR Hondy – Brit Cal Crutchlow (LCR Honda Castrol) a Japonec Takaaki Nakagami (LCR Honda Idemitsu). Pro Crutchlowa je víkend v Silverstone jeho domácí Grand Prix, kterou by pochopitelně rád vyhrál a určitě na to má. Nakagami ztrácí na týmového kolegu 16 bodů a možná teď víc než na závody myslí na budoucnost v MotoGP, protože jeho prodloužení smlouvy s HRC zatím vázne.
Francouz Johann Zarco (Red Bull KTM Factory Racing) dokončí letošní sezonu s KTM, ale tím jejich spolupráce skončí. Zarcovi to v sedle rakouského prototypu nejde a protože si je vědom faktu, že by s jinou motorkou dosahoval diametrálně odlišných výsledků, chce zkusit štěstí jinde. Kde to bude je zatím s otazníkem, protože těch možností pro rok 2020 je opravdu minimum. Naopak spokojený s KTM je nováček Miguel Oliveira (Red Bull KTM Tech 3), jehož výhodou je to, že neměl předtím zkušenost s jiným prototypem jako třeba Zarco. Portugalec naskočil do MotoGP jako nováček, dostal k dispozici satelitní RC16 a prozatím nasbíral 26 bodů, což mu stačí na patnácté místo. Zarco je třeba s 22 body sedmnáctý.
Na loňský víkend v Británii nevzpomíná v nejlepším Tito Rabat (Reale Avintia Racing) jehož tam srazila k zemi letící Morbidelliho motorka a Španěl pak dlouho marodil s vícenásobnou zlomeninou nohy. Letos má Rabat už smlouvu s týmem až do konce roku 2021, což je pro Španěla výborné a tak se může soustředit na aktuální sezonu, kde mu se 14 body patří jednadvacátá pozice. Týmový kolega Rabata je Karel Abraham (Reale Avintia Racing), který byl v Rakousku patnáctý a průběžně je se 4 body třiadvacátý.
MotoGP – MS po GP Rakouska:
1. | Marc MARQUEZ | SPA | Honda | 230 |
2. | Andrea DOVIZIOSO | ITA | Ducati | 172 |
3. | Danilo PETRUCCI | ITA | Ducati | 136 |
4. | Alex RINS | SPA | Suzuki | 124 |
5. | Valentino ROSSI | ITA | Yamaha | 103 |
6. | Maverick VIÑALES | SPA | Yamaha | 102 |
7. | Fabio QUARTARARO | FRA | Yamaha | 92 |
8. | Jack MILLER | AUS | Ducati | 86 |
9. | Cal CRUTCHLOW | GBR | Honda | 78 |
10. | Takaaki NAKAGAMI | JPN | Honda | 62 |
11. | Pol ESPARGARO | SPA | KTM | 61 |
12. | Franco MORBIDELLI | ITA | Yamaha | 58 |
13. | Joan MIR | SPA | Suzuki | 39 |
14. | Aleix ESPARGARO | SPA | Aprilia | 33 |
15. | Miguel OLIVEIRA | POR | KTM | 26 |
16. | Francesco BAGNAIA | ITA | Ducati | 24 |
17. | Johann ZARCO | FRA | KTM | 22 |
18. | Andrea IANNONE | ITA | Aprilia | 21 |
19. | Jorge LORENZO | SPA | Honda | 19 |
20. | Stefan BRADL | GER | Honda | 16 |
21. | Tito RABAT | SPA | Ducati | 14 |
22. | Michele PIRRO | ITA | Ducati | 9 |
23. | Karel ABRAHAM | CZE | Ducati | 4 |
24. | Sylvain GUINTOLI | FRA | Suzuki | 3 |
25. | Hafizh SYAHRIN | MAL | KTM | 3 |
26. | Bradley SMITH | GBR | Aprilia |
Informace o redaktorovi
Kapitoly článku
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.