GP 2011: Nejvíce pádů za posledních 15 let
Text: Jiří Mikšík | Zdroj: crash.net | Foto: archiv autora | Zveřejněno: 13.1.2012 | Zobrazeno: 3 574x
Minulá sezóna byla rekordní v počtu pádů seriálu Grand Prix za posledních 15 roků a překonala tak sezónu předloňskou. Nejjednodušší by bylo všechno svést buď na zavedení nové kubatury Moto2, nebo na pneumatiky Bridgestone. Ovšem názor ať si každý vytvoří raději sám.
Motocyklová sezóna Grand Prix 2011 zaznamenala rekordní počet pádů a počtem 894 překonala dosavadní "rekord" ze sezóny předminulé o 69. Tato statistika se vede už 15 let, tedy od roku 1997.
2010: 825
2009: 642
2008: 876
2007: 672
2006: 647
2005: 737
2004: 706
2003: 705
2002: 646
2001: 634
2000: 633
1999: 565
1998: 468
1997: 496
Motocyklová sezóna Grand Prix 2011 se určitě nedá počítat k těm nejlepším a určitě nezůstane fanouškům uchována ve vzpomínkách jako ta největší. Co se ale týká celkové počtu pádů během závodního víkendu, tak je rekordní. Celkem v ní bylo zaznamenáno 894 pádů ve všech kubaturách. Jistě by bylo nejjednodušší vše svést na velký počet startujících v kubatuře Moto2, či na velko rychlost v zatáčkách královské kubatury do 800 ccm, nebo na velmi těžko zahřívatelné pneumatiky Bridgestone v kubatuře MotoGP. Ovšem analýza těchto jednotlivých dat nedává jednoznačnou odpověď, nýbrž se dá říci že konečný počet pádu je možná kombinací všech tři uvedených faktorů. Jako příklad se dá uvést, že druhý největší počet pádů 876 se datuje do roku 2008, tedy dva roky před zavedením kubatury Moto2, ovšem na straně druhé to byl rok velké kritiky pneumatik Michelin. Na straně druhé, v prvním roce zavedení často kritizovaných 800-tek, tedy v sezóně 2007, bylo pádů "jen" 672, tedy méně než v rocích 2003-04-05 a opěvovaných 990-tek. Jistě hrál roli i počet závodů, kdy do sezóny 2004 jich bývalo pouze 16 během jednoho roku, pak 17 a nyní dokonce 18 (ačkoliv kubatury 125-ky a 250cc/Moto2 se v Laguna Sece v této hodnocené době nikdy nejely).
Moto2: 421
125 ccm: 316
V tomto přehledu to není žádné velké překvapení, vede Moto2 s nejvetším počtem jezdců na startovním roštu před "dvácami" a MotoGP, kterých jezdilo žalostně málo, tedy méně než polovina účastníků Moto2.
Moto2: 10.8
125cc: 9.9
Průměrný počet pádů na jednoho jezdce - dle počtu skutečných přihlášek - je skoro vyrovnaný, přesto v kubatuře Moto2 bylo hodně pádů zapříčiněno velkým rozdílem v rychlosti jednotlivých jezdců pohybujících se na trati během tréninku, což dokazuje i následující tabulka, kdy jednoznačně vede kvalifikační trénink, kdy jednak jde u některých jezdců o to, zajet jedno "chaotické" kolo, na straně druhé pak horší piloti často čekají na trati (někdy i v ideální stopě) na své rychlejší soupeře. Z tohoto pohledu se zdá být hodně nebezpečné zavedení motocyklů CRT v kubatuře MotoGP.
FP2: 127
FP3: 100
QP: 179
WUP: 71
Závod: 287
Jerez: 71
Sepang: 71
Valencia: 69
Estoril: 68
Brno: 54
Catalunya: 54
Sachsenring: 51
Phillip Island: 50
Silverstone: 49
Le Mans: 47
Indianapolis: 45
Motegi: 45
Misano: 38
Losail: 37
Aragon: 31
Mugello: 25
Laguna Seca: 11 (pouze MotoGP)
Samozřejmě že "mokré" závodní víkendy zde hrají prioritu, tedy Assen, Jerez, Valencia a Estoril, ačkoliv Silverstone byl rovněž zmoklý. Pomineme-li závod v Laguna Sece, tak je průměrný počet pádů za víkend 52.
Simoncelli: 15
De Puniet: 14
Crutchlow: 12
Rossi: 12
Spies: 11
Elias: 10
Bautista: 8
Aoyama: 7
Stoner: 7
Edwards: 6
Pedrosa: 5
Lorenzo: 5
Capirossi: 5
Dovizioso: 4
Barbera: 4
Hayden: 3
Nejméně: Claudio Corti (1)
Nejméně: Nicolas Terol (2)
Honda: 48 (8)
Yamaha: 34 (8.5)
Suzuki: 8
O plných 48 z celkového počtu 60 pádů pilotů na motocyklech Ducati se "zasloužili" Abraham, De Puniet a Rossi, zatímco zbývající Capirossi (5), Barbera (4) a Hayden (3) měli všichni tři dohromady stejně pádů jako třeba Rossi.
Počet pádů za celou sezónu (všechny kubatury)
2011: 8942010: 825
2009: 642
2008: 876
2007: 672
2006: 647
2005: 737
2004: 706
2003: 705
2002: 646
2001: 634
2000: 633
1999: 565
1998: 468
1997: 496
Motocyklová sezóna Grand Prix 2011 se určitě nedá počítat k těm nejlepším a určitě nezůstane fanouškům uchována ve vzpomínkách jako ta největší. Co se ale týká celkové počtu pádů během závodního víkendu, tak je rekordní. Celkem v ní bylo zaznamenáno 894 pádů ve všech kubaturách. Jistě by bylo nejjednodušší vše svést na velký počet startujících v kubatuře Moto2, či na velko rychlost v zatáčkách královské kubatury do 800 ccm, nebo na velmi těžko zahřívatelné pneumatiky Bridgestone v kubatuře MotoGP. Ovšem analýza těchto jednotlivých dat nedává jednoznačnou odpověď, nýbrž se dá říci že konečný počet pádu je možná kombinací všech tři uvedených faktorů. Jako příklad se dá uvést, že druhý největší počet pádů 876 se datuje do roku 2008, tedy dva roky před zavedením kubatury Moto2, ovšem na straně druhé to byl rok velké kritiky pneumatik Michelin. Na straně druhé, v prvním roce zavedení často kritizovaných 800-tek, tedy v sezóně 2007, bylo pádů "jen" 672, tedy méně než v rocích 2003-04-05 a opěvovaných 990-tek. Jistě hrál roli i počet závodů, kdy do sezóny 2004 jich bývalo pouze 16 během jednoho roku, pak 17 a nyní dokonce 18 (ačkoliv kubatury 125-ky a 250cc/Moto2 se v Laguna Sece v této hodnocené době nikdy nejely).
Pády v jednotlivých kubaturách
MotoGP: 157Moto2: 421
125 ccm: 316
V tomto přehledu to není žádné velké překvapení, vede Moto2 s nejvetším počtem jezdců na startovním roštu před "dvácami" a MotoGP, kterých jezdilo žalostně málo, tedy méně než polovina účastníků Moto2.
Počet pádů na jezdce - v průměru
MotoGP: 9.2Moto2: 10.8
125cc: 9.9
Průměrný počet pádů na jednoho jezdce - dle počtu skutečných přihlášek - je skoro vyrovnaný, přesto v kubatuře Moto2 bylo hodně pádů zapříčiněno velkým rozdílem v rychlosti jednotlivých jezdců pohybujících se na trati během tréninku, což dokazuje i následující tabulka, kdy jednoznačně vede kvalifikační trénink, kdy jednak jde u některých jezdců o to, zajet jedno "chaotické" kolo, na straně druhé pak horší piloti často čekají na trati (někdy i v ideální stopě) na své rychlejší soupeře. Z tohoto pohledu se zdá být hodně nebezpečné zavedení motocyklů CRT v kubatuře MotoGP.
Pády za jednotlivé části závodního víkendu
FP1: 130FP2: 127
FP3: 100
QP: 179
WUP: 71
Závod: 287
Počet pádů na jednotlivých okruzích (všechny kubatury):
Assen: 78Jerez: 71
Sepang: 71
Valencia: 69
Estoril: 68
Brno: 54
Catalunya: 54
Sachsenring: 51
Phillip Island: 50
Silverstone: 49
Le Mans: 47
Indianapolis: 45
Motegi: 45
Misano: 38
Losail: 37
Aragon: 31
Mugello: 25
Laguna Seca: 11 (pouze MotoGP)
Samozřejmě že "mokré" závodní víkendy zde hrají prioritu, tedy Assen, Jerez, Valencia a Estoril, ačkoliv Silverstone byl rovněž zmoklý. Pomineme-li závod v Laguna Sece, tak je průměrný počet pádů za víkend 52.
MotoGP - počet pádů jednotlivých jezdců
Abraham: 22Simoncelli: 15
De Puniet: 14
Crutchlow: 12
Rossi: 12
Spies: 11
Elias: 10
Bautista: 8
Aoyama: 7
Stoner: 7
Edwards: 6
Pedrosa: 5
Lorenzo: 5
Capirossi: 5
Dovizioso: 4
Barbera: 4
Hayden: 3
Moto2 - počet pádů jednotlivých jezdců
Nejvíce: Axel Pons (20), Ricard Cardus (19), Kenny Noyes (18)Nejméně: Claudio Corti (1)
125 ccm - počet pádů jednotlivých jezdců
Nejvíce: Niklas Ajo (16), Adrian Martin (15), Luis Salom, Harry Stafford, Danny Webb (13)Nejméně: Nicolas Terol (2)
MotoGP - počet pádů jednotlivých jezdců za značku
Ducati: 60 (průměrně na startujícího jezdce = 10)Honda: 48 (8)
Yamaha: 34 (8.5)
Suzuki: 8
O plných 48 z celkového počtu 60 pádů pilotů na motocyklech Ducati se "zasloužili" Abraham, De Puniet a Rossi, zatímco zbývající Capirossi (5), Barbera (4) a Hayden (3) měli všichni tři dohromady stejně pádů jako třeba Rossi.
Informace o redaktorovi
Jak se Vám líbil tento článek?