Jak kdo umí hospodařit s motory
Text: Jiří Mikšík | Foto: Press | Zveřejněno: 20.8.2010 | Zobrazeno: 4 559x
Aktuální otázkou v závodění a trénincích kubatury MotoGP je použití a využití 6 povolených motorů na sezónu 2010. A jak to vypadá po Brně, to vám poví následující řádky a tabulky.
Nejnovější listina motorů, kterou vydala v Brně IRTA, dává dokonalý přehled o výdrži a spolehlivosti motorů jednotlivých továren. Z tohoto pohledu jasně vede Honda. Jelikož tomu tak v minulosti vždy nebývalo, nutno říci, že HRC se tímto problémem zabývala opravdu na úrovni a podařilo se jim vykonat skutečně kvalitní job. Tovární jezdci Hondy doposud jeli pouhé tři motory a to i přesto, že Brno už bylo 10. závodem této sezóny.
Z 22 motorů HRC, které byly doposud použity celkem 6 jezdci Hondy, jsou nepoužitelné pouze 2. To jen dokomentuje skvělou práci inženýrů od Hondy. Pokud k tomu připočítáme skutečnost, že Honda je také nejrychlejším motocyklem, je jasné že její konkurenti musí být hodně znepokojeni.
Na druhé straně než Honda se nachází Suzuki. Jen dva jezdce má na startovním roštu, ovšem 4 motory týmu Rizla Suzuki jsou už v "důchodu" a už 11 je jich ve hře. Alvaro Bautista použil v Brně už svůj šestý motor, takže jako na zavolanou přišlo od "Komise Grand Prix" povolené rozšíření na 9 motorů pro továrny, které za poslední dva roky nevyhrály ani jeden suchý závod.
Z dalších jezdců - tedy na jiných motocyklech než Suzuki - by se do problémů mohl velmi brzo dostat Ben Spies, který už používá svůj 5. motor. Ostatní týmy s motory Yamaha , Ducati či satelitní jezdci Hondy jsou momentálně na číslu 4.
Doslova neuvěřitelný je potom Mika Kallio, který doposud použil pouhé 3 motory a v závodech dokonce 2! Mimochodem, zatímco Yamaha "odepsala" 2 motory, tak Ducati celkem 5.
Úplný přehled použití motorů vám nabízí přiložené tabulky. V nich vidíte u každého jezdce použití motorů v trénincích, počet závodů, ve kterých byl motor použit, kdy byl motocykl s tímto motorem poprvé "vytlačen" z garáže na závodní dráhu a konečně, kdy byl použit naposled. Každý závodní víkend se skládá celkem z 5 částí, tedy FP1 a FP2, QP, Warm-upu a závodu. Samozřejmě, že jezdci mají dva motocykly a tak většinou používají během jednoho tréninku dva motory, nezřídka dokonce tři, ovšem někdy i jeden jediný. Samozřejmě, že neexistuje žádná možnost, jak zjistit, kolik okruhů má ten či jiný motor odjeto.
Počet nasazení jednotlivých motorů v závodech je uváděn zvlášť, neboť se jedná o extrémní zatížení, kdy motory jsou v plném záběru okolo 110 kilometrů. Čísla 01, 03, či třeba 10 znamenají, ve kterém víkendu byl motor poprvé či naposled nasazen, například "01" je Qatar, "04" je Mugello a "09" znamená Laguna Seca. A konečně pod pojmem "Status" je vidět, zda motor je ještě použitelný, nebo už byl odhozen do kontejneru.
Legenda:
NS = nebyl použit, tedy buď ještě vůbec nebyl u technické přejímky, nebo neopustil garáž.
WFA = buď porucha na motoru, nebo tým oficiálně oznámil technickému řediteli Mike Webbovi ukončení jeho životnosti. Motor pak může být poslán do továrny k rozboru.
Jakmile je porušena oficiální plomba, tak je motor "jmenován" jako nový.
Motory | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
Fiat Yamaha Team | ||||||
Valentino Rossi | ||||||
Tréninky (včetně WUP) | 23 | 23 | 10 | 2 | ||
Závody | 1 | 3 | 2 | 1 | ||
První použití | 01-FP1 | 01-FP1 | 08-WUP | 10-WUP | ||
Poslední použití | 09-QP | 10-FP1 | 10-QP | 10-RAC | ||
Status | NS | NS |
Rossiho pád v Mugellu a následné vynechání tří závodů a Rossiho nahrazení testovacím jezdcem Yoshikawou nabízí v tabulce celkem kuriozní použití jednotlivých motorů.
Fiat Yamaha Team | ||||||
Jorge Lorenzo | ||||||
Tréninky (včetně WUP) | 22 | 21 | 20 | 2 | ||
Závody | 2 | 2 | 3 | 3 | ||
První použití | 01-FP1 | 01-FP1 | 04-QP | 08-WUP | ||
Poslední použití | 06-FP2 | 08-QP | 10-WUP | 10-RAC | ||
Status | WFA | NS | NS |
Jorge Lorenzo začal používat motory zbytečně rychle, a jelikož 3. a 4. motor už mají za sebou po třech závodech, tak bude muset leader šampionátu vystačit pro posledních 8 závodů s pouhými 2 motory, tedy na každém objet 4 závody!
Týmový šéf Wilco Zeelenberg na tento problém odpověděl celkem klidně, že Lorenzův náskok v MS je 77 bodů a proto si může Lorenzo dovolit použít další motor a startovat miimálně jedenkrát v sezóně z boxové uličky....
Monster Tech2 Yamaha | ||||||
Colin Edwards | ||||||
Tréninky (včetně WUP) | 23 | 26 | 15 | 10 | ||
Závody | 2 | 2 | 4 | 2 | ||
První použití | 01-FP2 | 01-FP1 | 04-FP2 | 08-WUP | ||
Poslední použití | 10-FP2 | 08-QP | 10-WUP | 10-RAC | ||
Status | WFA | NS | NS |
Texaské Tornádo dokazuje i v použití motorů, že je skvělý vývojový a testovací jezdec, a tato tabulka by mohla být vzorem pro ostatní.
Monster Tech2 Yamaha | ||||||
Ben Spies | ||||||
Tréninky (včetně WUP) | 19 | 22 | 11 | 8 | 2 | |
Závody | 2 | 2 | 4 | 1 | 1 | |
První použití | 01-FP1 | 01-FP1 | 05-WUP | 05-FP1 | 10-FP1 | |
Poslední použití | 08-QP | 08-QP | 10-FP1 | 10-WUP | 10-RAC | |
Status | NS |
Už na první pohled to nevypadá pro superbikového mistra světa zrovna nejlépe. Texasan už použil 5 motorů, ovšem ten čtvrtý a pátý mají za sebou po jednom závodě.
Repsol Honda Team | ||||||
Andrea Dovizioso | ||||||
Tréninky (včetně WUP) | 25 | 24 | 19 | |||
Závody | 3 | 3 | 4 | |||
První použití | 10-FP1 | 01-FP1 | 07-FP1 | |||
Poslední použití | 10-FP2 | 06-RAC | 10-RAC | |||
Status | NS | NS | NS |
K tabulce použitých motorů Andrea Doviziosa se dá říci jen jediné, skvělý příklad pro ostatní.
Repsol Honda Team | ||||||
Dani Pedrosa | ||||||
Tréninky (včetně WUP) | 27 | 28 | 19 | |||
Závody | 4 | 2 | 4 | |||
První použití | 01-FP1 | 01-FP1 | 07-FP1 | |||
Poslední použití | 07-QP | 10-WUP | 10-RAC | |||
Status | NS | NS | NS |
To stejné platí i pro druhého továrního jezdce HRC, Daniho Pedrosu.
San Carlo Gresini Honda | ||||||
Marco Melandri | ||||||
Tréninky (včetně WUP) | 18 | 25 | 15 | 10 | ||
Závody | 3 | 2 | 2 | 2 | ||
První použití | 01-FP1 | 01-FP1 | 05-FP1 | 09-FP1 | ||
Poslední použití | 04-RAC | 10-WUP | 08-QP | 10-RAC | ||
Status | NS | NS |
Zdá se, že ze všech jezdců na Hondách má nejhorší pozici právě Melandri.
San Carlo Gresini Honda | ||||||
Marco Simoncelli | ||||||
Tréninky (včetně WUP) | 34 | 25 | 18 | 5 | ||
Závody | 4 | 3 | 2 | 1 | ||
První použití | 01-FP1 | 01-FP1 | 07-FP1 | 10-FP1 | ||
Poslední použití | 09-RAC | 06-RAc | 10-WUP | 10.RAC | ||
Status | NS | NS |
Problém Marca Simoncelliho jsou jeho dosti časté pády.
Interwetten Honda | ||||||
Hiroshi Ayoama | ||||||
Tréninky (včetně WUP) | 16 | 26 | 20 | 9 | ||
Závody | 1 | 3 | 3 | 2 | ||
První použití | 01-FP1 | 01-FP1 | 06-FP1 | 09-FP1 | ||
Poslední použití | 05-FP2 | 08-QP | 10-WUP | 10-RAC | ||
Status | WFA | NS | NS |
Zatímco motory Valentina Rossiho měly "dovolenou", tak ty Aoyamovi jezdily naplno i během Hirova zranění, nejdříve v sedle s Akiyoshim a pak Alexem de Angelisem.
LCR Honda | ||||||
Randy de Puinet | ||||||
Tréninky (včetně WUP) | 18 | 32 | 20 | 2 | ||
Závody | 3 | 4 | 3 | 0 | ||
První použití | 01-FP1 | 01-FP1 | 05-FP2 | 10-FP2 | ||
Poslední použití | 05-FP1 | 10-FP1 | 10-RAC | 10-WUP | ||
Status | NS | NS |
Stejně jako motory od Aoyamy, tak i ty od Randy de Punieta si neodpočinuly, Roger Lee Hayden jel místo francouzského jezdce hned následující závod v Laguně Sece.
Ducati Marlboro Team | ||||||
Casey Stoner | ||||||
Tréninky (včetně WUP) | 30 | 5 | 27 | 10 | ||
Závody | 3 | 1 | 3 | 3 | ||
První použití | 01-FP1 | 01-FP1 | 02FP1 | 08-WUP | ||
Poslední použití | 09-FP1 | 01-RAC | 10-WUP | 10-RAC | ||
Status | WFA | WFA | NS | NS |
Casey Stoner' vkročil do sezóny špatnou nohou a to nejenndíky pádu v úvodním závodě v Losailu, ale i tím, že hned při premiéře musel nasadit druhý motor.
Ducati Marlboro Team | ||||||
Nicky Hayden | ||||||
Tréninky (včetně WUP) | 17 | 27 | 18 | 8 | ||
Závody | 3 | 2 | 2 | 3 | ||
První použití | 01-WUP | 01-FP1 | 06.FP2 | 08-WUP | ||
Poslední použití | 06-FP2 | 08-FP2 | 10-WUP | 10-RAC | ||
Status | WFA | NS | NS |
Stejně jako Stoner, tak i jeho týmový kolega Hayden je už při čtvrtém motoru, přičemž na rozdíl od Australana odevzdal do kontejneru pouze jeden motor.
Pramac Ducati | ||||||
Mika Kallio | ||||||
Tréninky (včetně WUP) | 31 | 29 | 14 | |||
Závody | 5 | 0 | 5 | |||
První použití | 01-FP1 | 01-FP1 | 04-WUP | |||
Poslední použití | 10-FP1 | 10-WUP | 10-RAC | |||
Status | WFA | NS | NS | NS |
Neuvěřitelný Mika Kallio - při 10 závodech pouhé tři motory a pro závody dokonce jen dva. Kallio je zároveň jediným jezdcem na Ducati, který použil pouhé 3 motory.
Pramac Ducati | ||||||
Aleix Espargaro | ||||||
Tréninky (včetně WUP) | 26 | 24 | 14 | 2 | ||
Závody | 3 | 2 | 4 | 1 | ||
První použití | 01-FP2 | 01-FP1 | 06-FP2 | 10-WUP | ||
Poslední použití | 08-QP | 10-FP2 | 10-WUP | 10-RAC | ||
Status | NS | NS |
Pokud vezmeme v úvahu počet pádů tohoto jezdce, tak je sitauce A. Espargara ohledně motorů velmi příznivá a nadějná.
Paginas Amarillas Ducati | ||||||
Hector Barbera | ||||||
Tréninky (včetně WUP) | 31 | 24 | 17 | 2 | ||
Závody | 2 | 4 | 4 | 0 | ||
První použití | 01-F2 | 10-FP1 | 05-QP | 10-FP2 | ||
Poslední použití | 10-FP1 | 06-QP | 10-RAC | 10-WUP | ||
Status | WFA | NS | NS |
Hector Barbera je v podobné situaci jako jeho značkový kolega Aleix Espargaro.
Rizla Suzuki | ||||||
Alvaro Bautista | ||||||
Tréninky (včetně WUP) | 20 | 19 | 5 | 15 | 2 | 1 |
Závody | 1 | 4 | 0 | 4 | 0 | 0 |
První použití | 01-FP1 | 01-FP1 | 01-WUP | 07-FP2 | 08-FP1 | 10-WUP |
Poslední použití | 08-QP | 07-FP1 | 04-QP | 10-RAC | 09-FP1 | 10-WUP |
Status | WFA | WFA |
Komise Grand Prix na svém jednání v Brně vlastně zachránila jezdce na motocyklech Suzuki od několika startů z boxové uličky. Upřímně řečeno, byl by to poněkud triskní pohled na maximálně 15 jezdců na startovním roštu...
Rizla Suzuki | ||||||
Loris Capirossi | ||||||
Tréninky (včetně WUP) | 11 | 15 | 22 | 21 | 2 | |
Závody | 1 | 2 | 3 | 4 | 0 | |
První použití | 01-FP1 | 01-FP1 | 04-WUP | 05-FP2 | 10-FP2 | |
Poslední použití | 04-QP | 04-QP | 10-FP1 | 10-RAC | 10-WUP | |
Status | WFA | WFA | NS |
Na skoro stejné lodi jako Bautista je pochopitelně i jeho stájový kolega Capirossi, i když má k dobru ještě jeden motor.
Informace o redaktorovi
Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)
Press - (Odebírat články autora)