Komise Grand Prix představila změny pro sezonu 2016
Text: Petr Czyž | Foto: Monster Yamaha Tech 3 | Zveřejněno: 4.4.2015 | Zobrazeno: 5 840x
V Kataru odsouhlasili zástupci Dorny, FIM, výrobců motocyklů MSMA a týmů IRTA změny v technických pravidlech jak s okamžitou účinností, tak především s platností od roku 2016. Jedná se o nový bodový systém v případě čerpání výhod v třídě MotoGP nebo nasazení jednotné elektroniky. Minimální váha motocyklu MotoGP je stanovena na 157 kilogramů, maximální množství paliva je 22 litrů a maximum pohonných jednotek na jezdce a sezonu je celkem sedm bez možnosti vývoje v průběhu sezony. V platnosti ale nadále zůstává možnost výhod pro výrobce, který v období 2013 a 2015 nezískal vítězství na suchém povrchu.
V případě minimální váhy prototypu třídy MotoGP dospěli zástupci Komise Grand Prix pro rok 2016 k hodnotě 157 kilogramů. U motorů je nově stanoven maximální počet sedmi jednotek pro jezdce na sezonu, což je výsledek kompromisu mezi Hondou, Suzuki a Yamahou, jenž trvali na šesti motorech pro sezonu a Ducati s Aprilii, kteří naopak požadovali kolem deseti motorových jednotek. Stejně jak je tomu dnes, vývoj motorových jednotek nebude v průběhu sezony umožněn.
To ale nebude platit pro všechny. Nadále zůstane v platnosti pravidlo úlev pro továrny, které nevyhrály v letech 2013 až 2015 závod na suchém povrchu. To znamená dvanáct motorů na rok a ostatní výhody, jaké dnes mají Aprilia, Ducati (od GP Texasu už místo 24litrů paliva – 22litrů) a Suzuki. V tomto případě zůstává možnost neomezeného testování s jezdci pod smlouvou, měkčí pneumatiky a rovněž je umožněn vývoj pohonných jednotek v průběhu sezony.
Výrobci, kteří jsou na základě výše uvedených pravidel zvýhodněni, můžou také o tyto jednotlivé výhody přijít. K tomu je nyní vytvořen nový bodovací systém “Koncesní body“ - tři body za vítězství, dva body za druhé místo a jeden za třetí. Výrobce, který v roce 2015 dosáhne tří bodů v závodech na suchém povrchu okamžitě ztrácí nárok na 24litrů paliva a pokračuje s 22litry. Co se týče ztráty výhody měkčích pneumatik a neomezeného testování zůstává v roce 2015 hranice tří vítězství v závodech na suchém povrchu.
Na příkladu výrobců Aprilia, Ducati, Suzuki … pokud letos někdo z jejich jezdců nevyhraje závod a v roce 2016 jejich jezdci dosáhnou šesti koncesních bodů, okamžitě ztrácí možnost neomezeného testování s jezdci pod smlouvou a do sezony 2017 nastoupí s celkem sedmi motory na sezonu (max. 20 závodů), omezeným testováním a bez možnosti v průběhu sezony vyvíjet pohonnou jednotku. Naopak výrobce, který v daném roce nezíská jediný koncesní bod (tzn.umístění na stupních vítězů), má v nadcházející sezoně plnou sadu úlev. Pokud se do letošního roku počítaly jen umístění na stupních vítězů v suchých podmínkách, od roku 2016 to budou všechna, to znamená i ta, kterých jezdci dosáhnou na mokré dráze.
V roce 2015 je pole MotoGP rozděleno na kategorii Tovární a kategorii Open. Tovární má pět pohonných jednotek na jezdce bez možnosti vývoje v průběhu sezony, maximum 20 litrů paliva, omezené testování a tvrdší specifikace pneumatik. Kategorie Open disponuje dvanácti motory na sezonu, výrobci mají možnost vývoje v průběhu sezony, maximum je 24litrů paliva, o stupeň měkčí pneumatiky než kategorie Tovární a možnost neomezeného testování s jezdci pod smlouvou. Od roku 2016 již budou jen výrobci s 'úlevami a bez úlev'.
Změny, které Komise Grand Prix představila, předpisy na první pohled nijak zvlášť nezpřehlednily, ale záměr je celkem jasný. Cílem je srovnat závodní pole a zajistit divácky atraktivní závodění, které by mělo být i levnější, ale tady bych si tak jistý nebyl.