Pátá GP sezony – Velká cena Francie

Z jihu Španělska zamířila karavana světového šampionátu na sever do francouzského Le Mans, kde je o nadcházejícím víkendu pátý podnik sezony MS silničních motocyklů SHARK Grand Prix de France. Tato GP je jubilejní 1000. v historii motocyklového šampionátu. Na okruhu Bugatti pojedou své závody také jezdci elektromotorek MotoE™, kteří letos poprvé absolvují šampionát se statusem mistrovství světa – FIM Enel MotoE™ World Championship. Doprovodnou sérií v Le Mans je Red Bull Rookies Cup.

Kapitoly článku

Bugatti Circuit, Le Mans (FRA)

Závodní okruh Bugatti Grand Prix postavili v roce 1965 a je součástí slavné závodní dráhy 24Hodin Le Mans, která je jen pár kilometrů od stejnojmenného města. Motocyklový šampionát poprvé závodil na francouzském okruhu od koncem šedesátých let až do roku 1996, kdy museli okruh v rámci bezpečnostních pravidel přestavět. Do kalendáře světového šampionátu se okruh Bugatti vrátil v roce 2000 a o šest let později podstoupil další rekonstrukci. V roce 2017 jeli jezdci motocyklového šampionátu na komplet novém povrchu okruhu Bugatti.

Okruh Bugatti má dráhu dlouhou 4185 metrů, nejširší místo tratě má 13 metrů a nejdelší rovinka měří 674 metrů. V jednom kole jezdci projedou celkem 14 zatáčkami – 5 levými a 9 pravými.

Repsol Honda s odvoláním uspěla.
Odvolací soud FIM zrušil dodatečné rozhodnutí komise stevardů FIM MotoGP™, kteří 26.března udělili Marcu Márquezoví penalizaci za nebezpečnou jízdu pro závod v Argentině v podobě dlouhého kola. O pár dnů později to doplnili o položku, že trest Márquez absolvuje v Grand Prix do níž nastoupí, jelikož v Argentině kvůli zranění nestartoval. Repsol Honda podala odvolání komisaři FIM, ten to předal Odvolacímu soudu FIM, který později odložil výkon penalizace do doby než rozhodne. Nyní rozhodl v prospěch Marca Márqueze, jenž nebude muset danou penalizaci absolvovat. Soud vzal v úvahu, že dvojnásobný trest uložený Marcu Márquezovi komisí stevardů FIM MotoGP™ během závodu MotoGP™ v Portugalsku, byl splněn tím, že se jezdec nezúčastnil závodu MotoGP™ v Argentině 2023.

MotoGP™ – preview

Rekordy a informace MotoGP™ – Bugatti Circuit, Le Mans (FRA)

Nejrychlejší kolo – Francesco Bagnaia – Ducati (2022) – 1'30,450
Rekord okruhu – Francesco Bagnaia – Ducati (2022) – 1'31,778
Kvalifikační rekord – Francesco Bagnaia – Ducati (2022) – 1'30,450
Maximální rychlost – Alex Márquez – Honda (2022) – 323,7 Km/h

Délka závodu MotoGP™ - 27 kol (113,0 km)
Velká cena Francie – MotoGP™ 2022:
Stupně vítězů – 1.Bastianini (Ducati), 2.Miller (Ducati), 3.Espargaró A. (Aprilia)
Pole position – Francesco Bagnaia – Ducati – 1'30,450 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu – Francesco Bagnaia – Ducati – 1'31,778 sekundy

Lídrem průběžného hodnocení je znovu Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo Team), jemuž se naposledy v Jerezu sice nepodařilo vyhrát sprint, ale hlavní závod, takže si na konto připsal celkem 34 bodů a jeho náskok na druhého jezdce v pořadí má nyní hodnotu 22 bodů. Argentina byla s jen 4 body pro Itala katastrofa, Texas a 12 bodů nebyl o nic lepší. V Jerezu musel Bagnaia zmobilizovat všechny síly a povedlo se mu to. Teď je na řadě Francie a tam bude muset výkon z jihu Španělska zopakovat. Jeho týmový kolega Enea Bastianini (Ducati Lenovo Team) nebude ve Francii závodit, jelikož zranění z Portugalska ještě není doléčené, takže za Itala v Le Mans nastoupí Danilo Petrucci z WorldSBK.

Na druhé pozici průběžného hodnocení je Marco Bezzecchi (Mooney VR46 Racing Team), který do Jerezu vedl tabulku jezdců královské kubatury. Italovi to ale na jihu Španělska moc nejelo, když si na konto připsal jeden jediný bod ze sprintu. To je skutečně málo k tomu, aby si vedení udržel, pokud o tom vůbec uvažoval. Jeho týmový kolega Luca Marini (Mooney VR46 Racing Team) je průběžně šestý, ale na kontě má stejný počet bodů 48 jako pátý Maverick Viňales (Aprilia Racing) nebo sedmý Jorge Martin (Prima Pramac Racing).

Jihoafričan Brad Binder (Red Bull KTM Factory Racing) měl v Jerezu skvělý závodní víkend, jelikož byl ve sprintu první a v hlavním závodu vybojoval dvacet bodů za druhé místo. Díky tomu si na konto připsal 32 bodů, což ho dostalo mezi nejlepší tři s tím, že na druhého ztrácí jen 3 body. Pro Bindera je šance se posunout na druhou pozici víc než reálná. Třetí v hlavním závodu španělské GP Jack Miller (Red Bull KTM Factory Racing) má velmi dobrou pozici vzhledem k tomu, že ještě loni závodil s Ducati a tudíž je KTM pro něho zcela nový svět. Australan je ale v přizpůsobení se novým podmínkám úspěšný a jeho výsledky dokazují, že u KTM udělali dobře, že si ho vzali pod svá křídla.

Prozatím nejúspěšnějším závodním víkendem byl pro Mavericka Viňalese (Aprilia Racing) ten úvodní v Portugalsku. Španěl si tam na konto připsal 25 bodů. K této hodnotě se v dalších třech kolech sezony ani nepřiblížil – Argentina 7 bodů, Texas 13 bodů a naposledy Jerez 3 body. V třech Grand Prix získal dokonce méně bodů než v případě Portugalska, což je hodně smutné vzhledem k tomu, jak dobře si vedl v testech. Viňales je průběžně pátý, takže to není tak zlé díky tomu, že ani jeho soupeři si nevedli zvlášť ideálně. Španěl má 48 bodů, tedy stejně jako šestý Marini a sedmý Martin.

Španěl Jorge Martin (Prima Pramac Racing) je také jezdcem s velkými ambicemi, ale v závodech to zatím tak nevypadá. Pro jezdce Pramac Racingu byl nejúspěšnějším víkendem ten poslední v Jerezu, což je možná světlo na konci tunelu. Týmy MotoGP™ tam po závodě testovaly a Martin mohl s týmem zapracovat na všech bolestech, které je trápí. Průběžně devátý je Johann Zarco (Prima Pramac Racing), jehož jsme také chtěli vidět výš, zejména, když v Argentině skončil druhý. To bylo ale naposledy, kdy byl tak blízko si znovu skočit salto vzad. Teď má před sebou domácí podnik a velkou motivaci uspět znovu.

Po vítězství v Texasu přišla pro Alexe Rinse (LCR Honda Castrol) studená sprcha v podobě nuly na domácí dráze Jerezu. Podobně jak v Portugalsku a Argentině si Rins nevedl dobře. Bude muset zabrat, aby vůbec udržel pozici v Top10, protože devátý Johann Zarco na něho ztrácí jen bod a desátý Alex Márquez (Gresini Racing MotoGP) 6 bodů.

Pro jedenáctého Fabia Quartarara (Monster Energy Yamaha MotoGP Team) je nadcházející víkend jeho domácím podnikem. Francouz má v úmyslu předvést to nejlepší co v něm je, ovšem pokud mu to umožní jeho prototyp M1. Na kontě má 40 bodů, což je o 47 bodů méně než má lídr Bagnaia. Hodně velká propast, nicméně sezona není ani zdaleka ve své polovině, takže kdo ví, stát se ještě může cokoliv. Také Franco Morbidelli (Monster Energy Yamaha MotoGP Team) má v plánu zlepšit výsledky, takže uvidíme, jak si jediní dva jezdci tří ladiček v polo ve Francii povedou.

Portugalec Miguel Oliveira (CryptoDATA RNF MotoGP Team) je po kontaktu s Quartararem v závodu španělské GP zraněný, takže ve Francii nepojede a jeho místo zaujme testovací jezdec Aprilie Lorenzo Savadori. Raul Fernandez (CryptoDATA RNF MotoGP Team) měl po testech v Jerezu zase operaci předloktí kvůli problémům s nedostatečným prokrvením (Arm pump), ale v Le Mans by měl startovat. Za zraněného Pola Espargara (GASGAS Factory Racing Tech 3) jede Němec Jonas Folger.

Do hry se vrací Marc Márquez (Repsol Honda Team), jenž má nyní na kontě 7 bodů a je průběžně devatenáctý. Španěl si po kontaktu s Oliveirou v portugalské GP zranil prst, který mu museli operovat a léčba nějakou dobu trvala. Nyní má být zcela zdravý a připraven nastoupit do 1000.Grand Prix v historii světového šampionátu. „Jsem moc rád, že se vracím do týmu Repsol Honda a budu znovu jezdit se svým motocyklem,“ uvedl Márquez. „Především chci poděkovat svému lékařskému týmu za profesionalitu a rady, které mi v uplynulých týdnech poskytl. Jako jezdec chcete být vždy co nejdříve zpět, to je jasné, ale u takového zranění bylo opravdu důležité nechat mu čas na léčbu. Teď jsem tady a plně se soustředím na jízdu. Nemám žádné obavy ze zranění, protože to je už nyní v pořádku.“

MotoGP – MS po GP Španělska:

1. #1  Francesco Bagnaia IT Ducati Lenovo Team Ducati 87 b.
2. #72  Marco Bezzecchi IT Mooney VR46 Racing Team Ducati 65
3. #33  Brad Binder ZA Red Bull KTM Factory Racing KTM 62
4. #43  Jack Miller AU Red Bull KTM Factory Racing KTM 49
5. #12  Maverick Viñales ES Aprilia Racing Aprilia 48
6. #10  Luca Marini IT Mooney VR46 Racing Team Ducati 48
7. #89  Jorge Martin ES Prima Pramac Racing Ducati 48
8. #42  Alex Rins ES LCR Honda CASTROL Honda 47
9. #5  Johann Zarco FR Prima Pramac Racing Ducati 46
10. #73  Alex Marquez ES Gresini Racing MotoGP Ducati 41
11. #20  Fabio Quartararo FR Monster Energy Yamaha MotoGP Yamaha 40
12. #21  Franco Morbidelli IT Monster Energy Yamaha MotoGP Yamaha 34
13. #41  Aleix Espargaro ES Aprilia Racing Aprilia 29
14. #88  Miguel Oliveira PT CryptoDATA RNF MotoGP Team Aprilia 21
15. #49  Fabio Di Giannantonio IT Gresini Racing MotoGP Ducati 17
16. #37  Augusto Fernandez ES GASGAS Factory Racing Tech3 KTM 17
17. #30  Takaaki Nakagami JP LCR Honda IDEMITSU Honda 14
18. #26  Dani Pedrosa ES Red Bull KTM Factory Racing KTM 13
19. #93  Marc Marquez ES Repsol Honda Team Honda 7
20. #36  Joan Mir ES Repsol Honda Team Honda 5
21. #51  Michele Pirro IT Ducati Lenovo Team Ducati 5
22. #94  Jonas Folger DE GASGAS Factory Racing Tech3 KTM 4
23. #25  Raul Fernandez ES CryptoDATA RNF MotoGP Team Aprilia 3
24. #6  Stefan Bradl DE HRC Team Honda 2
25. #27  Iker Lecuona ES Repsol Honda Team Honda 0

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist