Sedmá GP sezony – Velká cena Katalánska
Text: Petr Czyž | Zdroj: motogp.com | Foto: Repsol Media, Monster Energy Yamaha MotoGP, Ducati Media, KTM Racing, Ajo Motorsport | Zveřejněno: 2.6.2021 | Zobrazeno: 7 894x
Kamiony týmů MS silničních motocyklů opustily paddock závodního okruhu v Mugellu a zamířily do Španělska, konkrétně na okruh Montmeló v Barceloně. O nadcházejícím víkendu je na programu sedmé kolo šampionátu Velká cena Katalánska, což je pro řadu jezdců a týmů jejich domácí Grand Prix číslo jedna. Doprovodnou sérií víkendu GP v Barceloně je FIM Enel MotoE World Cup.
Kapitoly článku
Circuit de Barcelona-Catalunya (SPA)
Výstavba závodního areálu Circuit de Barcelona-Catalunya na předměstí katalánské metropole započala v roce 1989 díky dohodě katalánské samosprávy, samosprávy města Montmeló a katalánského autoklubu. V roce 1991 byly stavební práce dokončeny a ještě v tom samém roce přivítali v Montmeló španělskou Grand Prix v závodech formule 1. Silniční motorky tam nejdřív jely evropskou Grand Prix a od roku 1995 je okruh nedaleko Barcelony domovem katalánské Grand Prix.
Po tragické nehodě Luse Saloma (7.8.1991 – 3.6.2016) z druhého tréninku Moto2 na Velkou cenu Katalánska 2016, došlo na změnu uspořádání dráhy Catalunya. Předchozí varianta tratě měla pět levých a osm pravých zatáček s délkou okruhu 4727 metrů. Nové uspořádání pro 2017 bylo s devíti pravými, sedmi levými zatáčkami a celková délka dráhy se zkrátila na 4652 metrů. V roce 2018 bylo znovu vše jinak, celková délka okruhu na 4627 metrů s celkem osmi pravými a šesti levými zatáčkami. Pro sezonu 2021 je dráha v oblasti desáté zatáčky nově upravená, což by mělo ještě víc zlepšit bezpečnost okruhu.
Circuit de Barcelona-Catalunya (SPA)
Rekord okruhu – Jorge Lorenzo (2018) – 1'40,021
Kvalifikační rekord – Jorge Lorenzo (2018) – 1'38,680
Maximální rychlost – Francesco Bagnaia (2020) – 352,9 Km/h
Délka závodu MotoGP - 24 kol (111.0 km)
Velká cena Katalánska – MotoGP 2020:
Stupně vítězů - 1.Quartararo (Yamaha), 2.Mir (Suzuki), 3.Rins (Suzuki)
Pole position – Franco Morbidelli(Yamaha) – 1'38,798 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu – Fabio Quartararo (Yamaha) – 1'40,142 sekundy
MotoGP – Preview
Po vítězném závodě v Itálii je na první pozici průběžného hodnocení Fabio Quartararo (Monster Energy Yamaha MotoGP), jehož náskok je nyní na 24 bodech. Pro Francouze velmi dobrá situace, jelikož má před sebou závod v Barceloně a tam umí zajet, takže se od něho nečeká nic jiného než to, že z Katalánska odjede s ještě vyšším náskokem než má teď.
Na druhé pozici je Johann Zarco (Pramac Racing), který má letos opravdu dobrou sezonu a je na něm znát, že letos nejen, že umí bojovat o ty nejvyšší příčky, ale dokáže šance i proměňovat. Pro Francouze je nyní důležité si druhou pozici udržet a získat odstup na třetího v pořadí. Bude muset jezdit ale trošku opatrněji, aby do závodu vůbec odstartoval … v Mugellu krátce před startem výrazněji přibrzdil (na výjezdu z poslední zatáčky na cílovou rovinku), aby zahřál brzdy, což dělají všichni, ale těsně za ním byl Enea Bastianini, který prudce zabrzdil a skončil na zemi. Zarco měl po nárazu poškozenou zadní část kapotáže, ale v závodu si dojel pro 13 bodů.
Italský závodník Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo Team) jel poprvé na domácí půdě v barvách továrny Ducati, bohužel tato premiéra nedopadla nejlépe, protože závod nedokončil. To je pro mladého Itala velká škoda, jelikož tím ztrácí kontakt s Quartararem na něhož teď ztrácí 26 bodů. Barcelona není svým uspořádáním pro Ducati úplně ideální, tak uvidíme, jak si tam Bagnaia povede.
Po dvou vítězstvích v řadě to měl v Itálii Jack Miller (Ducati Lenovo Team) za 10 bodů. Ani jemu se nepodařilo v domácí GP Ducati výrazněji excelovat, protože nejlepším jezdcem výrobce z Boloně byl jezdec Pramc Racingu Zarco. Australan je nyní čtvrtý v pořadí, což je pro něho pozitivní změna a na třetího týmového kolegu ztrácí jen 5 bodů, což není moc.
Průběžně pátý je Joan Mir (Team Suzuki ECSTAR), jemuž se v Mugellu podařilo získat stupně vítězů a druhé třetí místo sezony v níž obhajuje titul mistra světa. Mir projel cílem závodu třetí, ale krátce po skončení dostal druhý Miguel Oliveira penalizaci za překročení limitu tratě, takže se posunul na druhou pozici. Než ale došel na stupně vítězů, bylo vše při starém, protože komisaři FIM zjistili i u Mira překročení limitů tratě, takže opět to měl za 16 bodů.
Šestý v průběžném hodnocení Maverick Viňales (Monster Energy Yamaha MotoGP) ani v Mugellu nedosáhl na dvojciferný bodový výsledek závodu a na týmového kolegu ztrácí 41 bodů. Jediný bod je za pátým Mirem, což by mohl v Barceloně získat, ale kdo ví. Celkem 20 bodů ztrácí na Viňalese sedmý v pořadí Aleix Espargaró (Aprilia Racing Team Gresini), pro něhož je víkend v Barceloně jeho domácí Grand Prix. Osmý Brad Binder (Red Bull KTM Factory Racing) prodloužil s KTM na další tři roky, což je pro Jihoafričana úžasné, jelikož se může plně věnovat závodění a ne tomu, co bude dělat příští rok. Devátý Franco Morbidelli (Petronas Yamaha SRT) má na kontě dvě nuly v řadě, což je drsné pro jezdce, který chtěl bojovat o přední pozice v každém závodě.
Po zranění a delší rekonvalescenci se zpět do sedla Desmosedici GP vrací Jorge Martin (Pramac Racing), nováček letošní královské kubatury a hodně talentovaný závodník. Španěl měl smůlu v Portugalsku, kde v přípravě na závod havaroval a zlomil si ruku i nohu. V Jerezu a Le Mans Martina nahradil jeho krajan z WSBK Tito Rabat, Mugello jel testovací jezdec Ducati Michele Pirro.
MotoGP – MS po GP Itálie:
1. | Fabio QUARTARARO | FRA | Yamaha | 105 bodů |
2. | Johann ZARCO | FRA | Ducati | 81 |
3. | Francesco BAGNAIA | ITA | Ducati | 79 |
4. | Jack MILLER | AUS | Ducati | 74 |
5. | Joan MIR | SPA | Suzuki | 65 |
6. | Maverick VIÑALES | SPA | Yamaha | 64 |
7. | Aleix ESPARGARO | SPA | Aprilia | 44 |
8. | Brad BINDER | RSA | KTM | 35 |
9. | Franco MORBIDELLI | ITA | Yamaha | 33 |
10. | Miguel OLIVEIRA | POR | KTM | 29 |
11. | Pol ESPARGARO | SPA | Honda | 29 |
12. | Takaaki NAKAGAMI | JPN | Honda | 28 |
13. | Alex RINS | SPA | Suzuki | 23 |
14. | Danilo PETRUCCI | ITA | KTM | 23 |
15. | Alex MARQUEZ | SPA | Honda | 20 |
16. | Enea BASTIANINI | ITA | Ducati | 20 |
17. | Jorge MARTIN | SPA | Ducati | 17 |
18. | Marc MARQUEZ | SPA | Honda | 16 |
19. | Valentino ROSSI | ITA | Yamaha | 15 |
20. | Iker LECUONA | SPA | KTM | 13 |
21. | Stefan BRADL | GER | Honda | 11 |
22. | Luca MARINI | ITA | Ducati | 9 |
23. | Michele PIRRO | ITA | Ducati | 3 |
24. | Lorenzo SAVADORI | ITA | Aprilia | 3 |
25. | Tito RABAT | SPA | Ducati | 1 |
Informace o redaktorovi
Kapitoly článku
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.