Sedmá GP sezony – Velká cena Německa

Jen co skončila italská Grand Prix, je tu další závodní víkend MS silničních motocyklů Velká cena Německa – Liqui Moly Motorrad Grand Prix Deutschland. Okruh Sachsenring leží nedaleko hranic s Českou republikou, takže ideální místo pro skalní fanoušky vidět své hvězdy na vlastní oči. Součástí závodního víkendu je MS elektromotocyklů FIM Enel MotoE™ World Championship a doprovodná série Northern Talent Cup.

Kapitoly článku

Sachsenring (GER)

V okolí města Chemnitz pořádali závody už od roku 1920. V devadesátých letech s ohledem na vyšší bezpečnost a nároky FIM a FIA padlo rozhodnutí vybudovat závodní areál Sachsenring, kde přivítali první světový podnik silničních motocyklů v roce 1998. Okruh od té doby prošel několika změnami, které měly vždy znamenat posun směrem k vyšší bezpečnosti soutěžících.

Dráha okruhu Sachsenring patří mezi ty nejpomalejší v celém seriálu. Okruh má délku 3671 metrů, šířka dráhy je 12 metrů a nejdelší rovinka má 700 metrů. Jezdci v jednom kole projedou 13 zatáčkami - 10 levých a 3 pravé.

Technická dráha německého okruhu má svá specifika, jako například zatáčku číslo jedenáct, kterou známe pod názvem “Vodopád“. Je to zatáčka na pravou ruku přes horizont a jezdci do ní najíždějí ve vysoké rychlosti po sérii levých zatáček. Přitom dochází k prudkému ochlazení pravé strany pneumatik, která musí okamžitě nabídnou vysokou úroveň přilnavosti, což je často problém a důvod nepříjemných pádů.

MotoGP™ – preview

Rekordy a informace MotoGP™ – Sachsenring (GER)

Nejrychlejší kolo – Francesco Bagnaia – Ducati (2022) – 1'19,765 (FP3)
Rekord okruhu – Marc Márquez – Honda (2019) – 1'21,228
Kvalifikační rekord – Francesco Bagnaia – Ducati (2022) – 1'19,931
Maximální rychlost – Jorge Martin – Ducati (2022) – 304,2 Km/h

Délka závodu MotoGP™ - 30 kol (110,1 km)
GP Německa – MotoGP™ 2022:
Stupně vítězů - 1.Quartararo (Yamaha), 2.Zarco (Ducati), 3.Miller (Ducati)
Pole position – Francesco Bagnaia (Ducati) – 1'19,931 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu – Fabio Quartararo (Yamaha) – 1'21,584 sekundy

Podruhé v této sezoně dokázal Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo Team) vyhrát sprint i hlavní závod dané Grand Prix a na konto si tak připsat maximální počet bodů, jenž je letos na hodnotě 37 bodů (12+25). Plný počet Ital zaznamenal hned na úvod sezony v Portugalsku a teď naposledy doma v Mugellu. Naopak nejslabším momentem byla pro Bagnaiu s jen 4 body Argentina, 7 bodů získal ve Francii a 12 bodů si na konto připsal v Texasu. Závod španělské GP zvládl s 34 body, takže i díky tomu a také díky slabším výkonům svých soupeřů, je nyní lídrem průběžného hodnocení. Bagnaia má náskok 21 bodů a ten nyní potřebuje navýšit, aby mohl letní přestávku zahájit v klidu a pohodě.

Na druhé pozici je Marco Bezzecchi (Mooney VR46 Racing Team), jemuž se v přípravě na domácí podnik celkem dařilo, ale do dvojice závodů si vyjel až třetí řadu na startu. Ve sprintu zajel na druhé místo, když na vítězství ztratil necelé čtyři desetiny. V neděli vyhrál warm up, ale v hlavním závodě měl problémy s motorkou, když ji nedokázal do zatáček ubrzdit tak, jak by potřeboval nebo jak byl po celý víkend v Mugellu zvyklý. To ho stálo cenné pozice, ale i body, jelikož cílem projel až osmý. Nyní ho od vedení v soutěži dělí 21 bodů a jen 3 body náskoku má na třetího jezdce v pořadí.

Dvě druhá místa v řadě má na kontě třetí Jorge Martin (Prima Pramac Racing), jemuž se podařilo dostat těsně za druhého jezdce v průběžném hodnocení a bude chtít využít závody v Německu a Assenu k tomu, aby letní přestávku zahájil těsně za vedoucím jezdcem šampionátu. Martin má k tomu vše co potřebuje, to znamená talent, techniku a potřebné zázemí. Určitě bude zajímavé sledovat jeho souboj s Bezzecchim, souboj dvojice jezdců Ducati.

Na čtvrté pozici průběžného hodnocení je Brad Binder (Red Bull KTM Factory Racing), který do sprintu startoval jedenáctý, ale nezískal v něm ani bod. To co ale získal byl status nejrychlejšího jezdce královské kubatury, jelikož nastavil nový rychlostní rekord 366,1 kilometrů za hodinu. Do hlavního závodu vyrazil z desáté pozice a cílem projel pátý, takže získal 11 bodů, a to potřeboval k tomu, aby si čtvrté místo udržel. Jihoafričan o své motorce tvrdí, že je to raketa, což můžeme vidět při startech, ale potřebuje ještě něco navíc, aby tuto motorku dostal do cíle na pozicích, které mu zaručí postup pořadím průběžného hodnocení. Uvidíme, jak mu to půjde v Německu.

První pětku uzavírá Johann Zarco (Prima Pramac Racing), třetí v cíli italské Grand Prix v Mugellu. Francouz ztrácí 4 body na čtvrtého Jihoafričana Bindera, což by pro něho neměl být takový problém vymazat, protože v posledních dvou GP předvedl výrazný progres, který pokud si udrží, půjde pořadím nahoru. Celkem 16 bodů ztrácí na Zarca šestý Luca Marini (Mooney VR46 Racing Team), sedmý je Jack Miller (Red Bull KTM Factory Racing), osmý Fabio Quartararo (Monster Energy Yamaha MotoGP Team), devátý Aleix Espargaró (Aprilia Racing) a první desítku uzavírá Maverick Viňales (Aprilia Racing).

Zraněný je Alex Rins (LCR Honda Castrol), který měl pád ve sprintu italské GP a musel na operaci zlomené pravé nohy. Jak tým uvedl, nebude pro německou GP hledat za Rinse náhradu. V Mugellu se také zranil Joan Mir (Repsol Honda Team), který po pádu v pátečním tréninku odstoupil z dalších příprav na závody kvůli zranění ruky. Mir v Německu závodit nebude, jelikož vyšetření na magnetické rezonanci odhalilo výrazné pohmoždění pravé ruky se synoviální tekutinou a zánětem. Španěl zamíří z Andory do palmy, kde navštíví traumatologa Dr. Juana Garciase, který vyhodnotí nejlepší plán léčby a zotavení zranění pravé ruky, aby se mohl co nejdříve vrátit. Repsol Honda Mira v Německu nahrazovat nebude. Návrat Pola Espargara (GASGAS Factory Racing Tech3), který si v Portugalsku pádem v tréninku přivodil několikanásobná zranění, nebude v rámci německé GP. Španěl už před Mugellem hovořil o tom, že by rád naskočil do šampionátu buď v Německu nebo Assenu. V jeho případě by bylo možná lepší to přesunout až na závod v Británii, který bude následovat po letní přestávce. Získá tím jen víc času na zotavení a získáni sil. V Německu Espargara letos již popáté nahradí Jonas Folger.

Výrazný záznam vítězství v závodech a kvalifikacích má na Sachsenringu Španěl Marc Márquez (Repsol Honda Team). Tovární jezdec Hondy tam vyhrával každou kvalifikaci a každý závod MotoGP™ od roku 2013 až do roku 2019. V roce 2020 se na Sachsenringu nezávodilo kvůli covidu. V roce 2021 Márquez vyhrál závod německé Grand Prix, nikoliv kvalifikaci, protože z pole position tehdy startoval Johann Zarco (Ducati). V roce 2022 Márquez kvůli zranění v Německu vůbec nezávodil a za Španěla jel tehdy Stefan Bradl, testovací jezdec HRC.

MotoGP™ – MS po GP Itálie:

1. #1  Francesco Bagnaia IT Ducati Lenovo Team Ducati 131 b.
2. #72  Marco Bezzecchi IT Mooney VR46 Racing Team Ducati 110
3. #89  Jorge Martin ES Prima Pramac Racing Ducati 107
4. #33  Brad Binder ZA Red Bull KTM Factory Racing KTM 92
5. #5  Johann Zarco FR Prima Pramac Racing Ducati 88
6. #10  Luca Marini IT Mooney VR46 Racing Team Ducati 72
7. #43  Jack Miller AU Red Bull KTM Factory Racing KTM 62
8. #20  Fabio Quartararo FR Monster Energy Yamaha MotoGP Yamaha 54
9. #41  Aleix Espargaro ES Aprilia Racing Aprilia 54
10. #12  Maverick Viñales ES Aprilia Racing Aprilia 53
11. #42  Alex Rins ES LCR Honda CASTROL Honda 47
12. #21  Franco Morbidelli IT Monster Energy Yamaha MotoGP Yamaha 46
13. #73  Alex Marquez ES Gresini Racing MotoGP Ducati 41
14. #37  Augusto Fernandez ES GASGAS Factory Racing Tech3 KTM 31
15. #49  Fabio Di Giannantonio IT Gresini Racing MotoGP Ducati 27
16. #30  Takaaki Nakagami JP LCR Honda IDEMITSU Honda 24
17. #88  Miguel Oliveira PT CryptoDATA RNF MotoGP Team Aprilia 21
18. #93  Marc Marquez ES Repsol Honda Team Honda 15
19. #26  Dani Pedrosa ES Red Bull KTM Factory Racing KTM 13
20. #23  Enea Bastianini IT Ducati Lenovo Team Ducati 8
21. #94  Jonas Folger DE GASGAS Factory Racing Tech3 KTM 7
22. #51  Michele Pirro IT Aruba.it Racing Ducati 5
23. #9  Danilo Petrucci IT Ducati Lenovo Team Ducati 5
24. #36  Joan Mir ES Repsol Honda Team Honda 5
25. #32  Lorenzo Savadori IT Aprilia Racing Aprilia 4
26. #25  Raul Fernandez ES CryptoDATA RNF MotoGP Team Aprilia 3
27. #6  Stefan Bradl DE HRC Team Honda 2
28. #27  Iker Lecuona ES Repsol Honda Team Honda 0

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist