Skončila éra osmistovek, začala ta litrová

Zřejmě nikdo nebude smutnit nad tím, že skončila éra osmistovkových prototypů, které nahradí speciální litrové motocykly, ke kterým přibudou postupně upravené superbikové motocykly CRT. To je budoucnost MotoGP! A jaká byla ta pět let trvající éra motocyklů o objemu 800 ccm? Podívejme se na ní očima čísel.

6. listopadu skončila závodem Grand Prix Valencia éra osmistovkových prototypů a o 2 dny později, tedy 8. listopadu začalo nové období litrových motocyklů MotoGP prvními oficiálními testy IRTA.

Změna z 800 ccm na 1000 ccm proběhla v plném porozumění jezdců, fanoušků a odborníků, tedy na rozdíl od období, kdy se přešlo z dvoutaktů na čtyřtakty. Tehdy se ozývaly hlasy, že se zničí tento krásný sport, že se jde směrem k superbikům, že to pro jezdce bude jednodušší atd., atd., atd...
Ovšem později, až se na přelomu roku 2006/2007 snížil objem na 800 ccm, tak se s průběhem času ukázalo, že konzept 990-tek zase nebyl tak úplně marný.To říkali shodně skoro všichni, tedy s výjimkou těch, kteří stále smutnili po období klasických půllitrů.

Konečně to budou zase ty správné motorky, ozývá se nyní jednohlasně z paddocku: "Jsem opravdu šťastný, že se pojede opět s objemem 1000 ccm a stejně jsem šťastný, že už máme za sebou 800-ky", říká například mistr světa Casey Stoner, ačkoliv se 33 vítěznými závody a dvěma tituly mistra světa je v rocích 2007 až 2011 jednoznačně nejúspěšnějším pilotem tohoto období.

"Mnoho lidí, mě nevyjímaje, bylo názoru, že to byla hodně směšná velikost. Ale přesto měla hodně síly na to, aby se kola protáčely. U 1000 ccm se toho moc nezmění, jistě bude sice větší počet otáček, ale zase se budou projíždět zatáčky pomaleji. Ovšem společně s motocykly se vyvíjejí i pneumatiky a tak ten rozdíl nebude o moc větší", je dále názoru tovární pilot Hondy. 

"Rozhodně kvůli tomu nesmutním, myslel jsem si ale, že půjdeme ještě o krok dále a pojedeme  motocykly o objemu 1200 ccm", říká poslední mistr světa éry 990-tek z roku 2006 Nicky Hayden.
Za těchto 5 roků získali tituly mistrů světa pouze tři skvělí jezdci, dva si připsal na své konto nekorunovaný král osmistovek Casey Stoner, dva získala odcházející? star Valentino Rossi a jeden si vyjel zástupce nové generace Jorge Lorenzo.

Co se týká značek, tak zde jasně dominovala počtem titulů Yamaha se třemi tituly, jeden patří Ducati a jeden Hondě.

Celkově se v kubatuře o objemu 800 ccm odzávodilo 88 závodů Grand Prix, ve kterých vyhrálo pouze 8 jezdců a na stupních vítězů jich stálo celkem 17.
Ani jeden z nich ale neobjel 100%, nejvíce startů si připsali Colin Edwards, Nicky Hayden a Randy de Puinet, kteří chyběli za 5 roků pouze 2x. Rossi a Stoner mají na svém kontě shodně 84 startů, Pedrosa 81 a Capirossi 80.
Nejvíce vítězství má na svém kontě Casey Stoner a to 33 závodů Grand Prix. Následuje Rossi (21), Lorenzo (17) a Pedrosa (13). Ostatní jsou už hodně pozadu a mají na svém kontě maximálně po 1 vítězném závodě: Dovizioso, Vermeulen, Capirossi a Spies.
V počtu podiových umístění vede rovněž suverénně Casey Stoner, který si jich vyjel 59. Druhý je Dani Pedrosa a Rossi (48) a následuje Lorenzo (44). S velkým odstupem na tímo kvartetem, které dominovalo 800-kám je potom Divizioso (16) a dále Hayden (8), Vermeulen (6), Edwards a Elias po 5 a 4 bedny získali Capirossi, Spies, Melandri a Hopkins.
Rekordní počet bodů má opět Casey Stoner, který jich získal 1442. Druhý je Rossi (1292), třetí Pedrosa (1189) a čtvrtý Lorenzo (1094). Následují Dovizioso (768), Hayden (681), Edwards (641), Capirossi (481), Melandri (449) a Top-10 kompletuje De Puinet (440).
Z Pole position za 5 roků nejčastěji  vyrážel do závodů opět Casey Stoner a to celkem 33x. Jorge Lorenzo si PP vyjel 18x, Dani Pedrosa 15x a Valentino Rossi 14x. S velkým odstupem je pátý Edwards (3) a za ním je Simoncelli (2). 

Přiložená tabulka pěti roků kubatury 800 ccm jasně dokazuje, že tomuto pětiletému období 2007-2011 dominovalo s velkým odstupem kvarteto Casey Stoner, Valentino Rossi, Jorge Lorenzo a Dani Pedrosa.

  JezdecMS1.2.3.Cel.PPBodySezonyStarty
  Casey Stoner233 101659331442584
  Valentino Rossi221151248141292584
  Jorge Lorenzo11719  844181094467
  Dani Pedrosa013201548151189581
  Andrea Dovizioso0  1  7  816  1  768460
  Chris Vermeulen0  1  2  3  6  1  413353
  Loris Capirossi0  1  2  2  5  0  481580
  Ben Spies0  1  1  2  4  1  3812-237
  Marco Melandri0  0  3  1  4  0  449469
  Colin Edwards0  0  2  3  5  3  641586
  Toni Elias0  0  2  3  5  0  372467
  Nicky Hayden0  0  1  7  8  1  681586
  John Hopkins0  0  1  3  4  0  2522-134
  Randy de Puinet0  0  1  1  2  0  440586
  Marco Simoncelli0  0  1  1  2  2  264234
  Alex de Angelis0  0  1  0  1  0  1852-138
  Alex Barros0  0  0110115118

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (7x):



TOPlist